kite på fjälltur

Helu!

Jag tänkte prova på kite å utnyttja vinden nu i vinter, men jag är fullständig amatör så det kan ju bli intressant. :)

Primärt ska det vara ett verktyg för att ta sig fram på kortare å längre fjällturer i variert klimat. Alltså gå på skidor åså ofta/ibland swischa iväg med kiten. Jag har införskaffat vad norskarna kallar "skiseil", som jag förstått passar bäst till mina behov då det är enklare, säkrare å inte lika turbosnabbt som "kite", detta kombineras med en speciell kite-pulka som visst ska tåla höga hastigheter.

Men, vad är bästa kombinationen av skidor å pjäxor för detta tro?

Jag kan inte ha några slalomskidor / pjäxor utan har tänkt använda ungefär vanliga fjällskidor, pjäxor å bindningar.

Bör man ha breda å korta,el, breda å långa,el smala osv skidor? Å pjäxorna, vad är bäst här tro?

Jag har personligen lite lust att skaffa ett par nya åsnes skidor; mått 84-62-74 med längd ? .. Åså, ett par varma å stödiga meindl pjäxor med rottefella BC? Men, jag är ju lite osäker på om kombinationen är bra till "kiting"?

Åsen, jag har läst att många använder en klättersele, men är det som regel endast de som ska hoppa å flyga, eller är det bra annars oxå? å vilken rekommenderar ni? Hjälm må man kanske ha oxå.. är det nåt annat att tänka på oxå kanske? alla möjliga tips å erfarenheter är välkommen! :)
 
Toffs; sa:
Jag har införskaffat vad norskarna kallar "skiseil", som jag förstått passar bäst till mina behov då det är enklare, säkrare å inte lika turbosnabbt som "kite", detta kombineras med en speciell kite-pulka

Nasa, Beringer eller annat märke/modell? Vad är det för speciell pulka?
 
Hmm jag fastnade för Ajungilaks gula storagebag när jag surfade in där, synd att den var slutsåld :( Skoj med kiteing, tror du kan tjäna bra med tid när vinden står dig bi :)
[Ändrat av öringen 2006-11-26 kl 18:29]
 
öringen; sa:
Hmm jag fastnade för Ajungilaks gula storagebag när jag surfade in där, synd att den var slutsåld :( Skoj med kiteing, tror du kan tjäna bra med tid när vinden står dig bi :)
Det är det jag hoppas på! :) Får du plats med allt du ska ha med dig i 1 eller har du 2st paris-pulkor?
 
Det är inga billiga grejer, men det är säkert roligt. Pulka 5900 NOK och segel 7900 NOK om jag läser rätt.

Hur är med det moms om man handlar från Norge?

acapulka_kite.jpg


fischer_multi.jpg


Per Brune
 
Brune; sa:
Det är inga billiga grejer, men det är säkert roligt. Pulka 5900 NOK och segel 7900 NOK om jag läser rätt.

Hur är med det moms om man handlar från Norge?

Per Brune
Moms vet jag ej, jag bor i norge.. å alla som handlat en påse med mat där vet att detta är j*vla billigt i jämförelse! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...