Inplastning av kartor?

Re: Ortlieb kartfodral, klar som mjölk

Brune; sa:
Peifen; sa:
lilla_my; sa:
Men framför allt är ju en karta en färskvara, så när den är nött är det ändå dags för en uppdaterad version.

De kartor som jag använder ofta ser ut som stryk på ett par månader och så ofta brukar kartor inte uppdateras;).
Ortlieb gör bra vattentäta prylar. Det gäller även kartfodral.

Snabbrepetition från sidan 3 (föregående sida) http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26331&pagenumber=3 2005-07-13.
Ortlieb kartfodral är kass, då plasten är klar som mjölk :(.

ortlieb.jpg


Per
Det såg inte så bra ut. Vet inte riktigt vad som hänt med den plasten. Mina kartfodral gulnar, men det tar flera år. Kanske beror på att jag, som vandrar, brukar ha kartfodralet i rem runt halsen, men kartfodralet instucket under bärremmen till ryggsäcken under gåendet. Utsätts då inte hela tiden för solljus. Men ditt mjölkvita fodral var väl knappt använt?

Det vänstra nedan visar mitt gamla, som jag använde c.a. 5 år och som texten knappt går att läsa igenom längre, det högra skaffade jag förra året:

cpic43983b6ab1252.jpg


Raskesven
 
Hej,

om ni använder bokplast för att plasta era kartor, så skall ni vara medvetna om att (åtminstone vissa?) bokplasters lim är vattenlösligt. Det gick inte så bra med min plastade karta där jag använt flera strimlor av bokplast för att själva plastningen skulle vara lättare. Sedan använde jag kartan i regn i en dag. Limmet gick upp i kanterna, kartan blev tillfälligt oläslig under det vita limmet och själva kartpappret blev vått. Numera är den möglig.

Man blev ju lite klokare efter det...
 
Lätta plastade kartor

Plastar man i maskin på ena sidan(då slipper man blåsor och veck). Lägger kartan i vatten, sköljer bort cellulosan och har trycket kvar på plastens klistersida. Givetvis trimmar man bort ointressanta delar av kartan först.
Vinster, vikt och fuktsäker, liten, lätt karta som jag mest bär i "kontoret".
Att Ortlibs kartfodral blir mjölkigt på insdan försvinner ju med normal vård, vari består problemet?
Enligt en plastkunnig bekannt är det syran i pappret som reagerar med plasten, men beläggningen går ju lätt bort med en avtorkning.
Vill man inte trimma sina kartor så finns det plastkartfickor som rymmer hela blad.
På plast ritar man med fettpenna/vaxpenna och tvättar med rödspritstrasa. En massa berg bakom berg som man inte toppar är osynliga! Våga klippa!
Är man riktigt fräck går man på rätta salladsbladet (1:50 000) nerskalat till 1:200 000, då blir veckan inte så många blad. Lupp skall ju ändå med till blommorna.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-06 kl 10:45]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...