Jorden runt med bil

Hejsan... Hade tänkt att resa jprden runt med en Landrover defender nästa år. Äre det någon som har några tips? Vart ska man åka? är en defender ett bra val eller finns det någon annan bil som är bättre? tcaksam för alla sorters tipps och förslag.
tack på förhand.

/mathias
 
Om du funderar på att åka jorden runt med BIL och inte vet var du skall åka eller om den bil du funderat på fungerar bra så är mitt råd att ta en charterresa någonstans. :)
 
Far!

Bullshit, man ska se möjligheter och inte problem!

/Per


crazy; sa:
Om du funderar på att åka jorden runt med BIL och inte vet var du skall åka eller om den bil du funderat på fungerar bra så är mitt råd att ta en charterresa någonstans. :)
 
Några kvalificerade(?) gissningar

mhenning; sa:
Hejsan... Hade tänkt att resa jprden runt med en Landrover defender nästa år. Äre det någon som har några tips? Vart ska man åka? är en defender ett bra val eller finns det någon annan bil som är bättre? tcaksam för alla sorters tipps och förslag.
tack på förhand.

/mathias
Nu är jag bilanalfabet, spontant känns det dock som en hög markgång kan vara en fördel (mindre risk för att oljetråg & dylikt skadas). Lite elektronik (=lättlagat för bysmeden) samt en motor som tål rysk 78-oktanig bensin låter som ett bra recept.
Nu vet jag inte om din tilltänkta bil möter de kraven, men kanske billämplighet kan undersökas på en hemsida om motorfordon (också)?

Om du måste åka igenom Ryssland (låter mycket troligt) så är kunskaper i ryska oväderligt. Ett hum om hur mycket böter _brukar_ vara på, så att du kan betala mutan, låter också som en bra idé.

/Johan
 
jim rogers

Kan rekommendera att läsa någon av Jim Rogers böcker. Finansyuppiesnubbe som först åkte jorden runt på motorcykel 199x nånting och skrev en bestseller om det (Investment Biker). Åkte sedan jorden runt igen med en specialbyggd merca runt millenieskiftet. Skrev en bok om det också (Adventure capitalist). Den första boken är rätt bra, intressant blanding av reseskildring och politisk/ekonomisk essäande. Andra boken är tyvärr inte lika bra, men kanske mer relevant för dig eftersom han där körde bil. Fordonet han använde var en specialbyggd merca för x miljoner, men de hade även en följebil av land rover typ. Borde gå att få lite praktiska tips därifrån om lämpliga rutter, besvärliga gränser etc.

http://www.jimrogers.com


[Ändrat av blomma 2004-03-01 kl 14:52]
 
troligt vis nog rätt bil

lär vara lätt att reparera och tål stryck och klarar de mästa av tereng. skulle jag göra en sådan resa skulle det nog vara i en defender 90a, möjligen en 110 beroende på hur många följeslagare som kommer med. skulle nog ta en diesel version, lättare att hitta bränsle som passar
 
Tackar för svaren

Tack för svaren. Charter låter ju inte precis som det jag hade tänkt mig. Man måste ju börja någon stans så varför inte med en bilresa.

tack igen

MAthias
 
Defender är det enda som funkar

Det är helt klart en Defender du ska ha (disel). Tål hur mycket som helst och är lätt att laga när den går sönder, det kommer den göra. Ta med mycket fjädrar och andra reservdelar. Ingen elektronik som kan paja. Reste runt i Afrika med en sån i julas. Är ni bara två ska ni ha flakvarianten så man kan lasta tunnor med disel på det.
 
Re: Defender är det enda som funkar

eller en CV2a

repos.JPG


luftkyld bil med total-enkel teknik, som vilken bysmed som helst kan fixa till. mámga coola áventyrare har kört ett varv runt klotet med en sádan.

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2004-03-01 kl 20:09]
 
Re: Tackar för svaren

mhenning; sa:
Tack för svaren. Charter låter ju inte precis som det jag hade tänkt mig. Man måste ju börja någon stans så varför inte med en bilresa.

tack igen

MAthias

Jag är en ganska erfaren resenär då jag har rest i åtminstone ett par år utomlands. Jag fick bara bara intrycket att du inte har varit iväg så mycket.

Det är närmare omöjligt att ta sig jorden runt med bil. Du är tvungen att ta dig igenom länder där det är väldigt oroligt vilket medför stora problem med visa och dylikt. Andra länder är helt stängda för genomfart med bil. Hade du tänkt transportera bilen med båt mellan kontinenterna eller? Det är mycket dyrt. Visst man kan drömma men jag tycker det är vettigare att genomgöra något på riktigt i stället.

Om du kommer på något sätt att lösa dessa problem så hör av dig så hänger jag med. :)
 
Packat och klart

Familjen Wallner i packat och klart kör väl en sån bil genom sin Europa resa.
Du kan säkert få kontakt i dom via SVT.
MVH
Kim
 
Har rest lite grand iaf

Hej igen.
Kan förstå att det inte är den första resan man ska ge sig ut på men jag har varit ute och rest 3 år och jag vet att man får se världen från en annan vinkel om man ger sig iväg från turiststråken och chartermålen.

Visst kan det va problem att ta sig igenom vissa länder. men det ska nog ordna sig. Behöver bara lite mer tips.

KAnske låter dumt men jag funderar på om det går att åka upp genom ryssland till berings sund och ta sig över till alaska.

Är det någon som vet något om den saken?
Du kanske kan hänga på om du har lust.

HA det bra.
/mathias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.