BROHOPP!

Freeride

Var det du som lade ut dina bilder från 29 meters hoppet på freeride.se?

Kan du inte ladda upp filmen från 29 meters hoppet på nån hemsida?

//P
 
...

Jag tänkte bara berika denna tråd med lite information från senaste numret av läkartidningen.

Där stod att läsa om en 22-årig svensk man som vid ett dyk från "endast" 14 meter klyft en nackkota. Till på köpet missades skadan dessutom på röntgen och patienten fick därför gå med en halverad kota i flera veckor.

Visserligen handlade detta om ett dyk, inget hopp, men med tanke på att 45 meter är lite högre än 14 kan ni nog räkna kallt med otrevliga skador.


http://www.ronden.se/cs-media/ltansvar/uploads/000157363/4186_4188.pdf



/Gustaf
 
Brohopp

Svar till Flexonline (Armen Vartanian)

Faan va kul att fler hoppar från broar!!! Trodde nästan man var ensam.
Jag har också hoppat från Södertäljebron men polisen kom efter att jag hoppat och stoppade det roliga. Jag har också hoppat från Västerbron och en bro i Arvika.

Men fetast av allt är att hoppa från kranen i Finnbodavarv vid Kvarnholmen. Kranen är 45-50 meter hög och ibland står den utöver vattnet (det känns säkrare). Vi har filmat och fotat riktigt mycket från hoppen när vi gjort vansinniga saker!!! Som längst hoppade jag så att jag var 1,5 meter från vattenytan!!! Vilket drag!!!

Hör av dig så kan vi byta lite information om system och liknande. Är väldigt nöjd med våra knutar och vårt system.

Igelstabron är ruggigt mäktig... har redan inspekterat den. Tyvärr finns det några problem. Det är vatten under, så jumarering är ett måste (om man inte har båt förstås). Dessutom går tågen på bron (farligt) och man blir också upptäckt fort. Säg till om du har någon plan, så kanske man kan kika lite på den.

Det största hoppen man kan göra i Stockholm är troligtvis i Finnbodakranen. Har hoppat ett tiotal gånger från den och det har aldrig varit några problem med polisen... fastän polisen har besökt oss!

Alla hopp jag gjort har varit sk Self Arrested Free Falls, dvs hopp med klätterrep där man fångas upp innan man tar i marken/vattnet. Det är sådana hopp jag har erfarenhet av. Prinipen är den samma som Dan Osman använde sig av...... innan han dog...... :(

Robin
[Ändrat av climbrob 2002-10-19 kl 21:35]
 
I ett tidigare inlägg frågar någon efter den högsta höjd som någon frivilligt hoppat från och överlevt. En incident från andra världskriget bör ligga ganska nära rekord om det inte är rekordet självt.

Akterskytten i en viss typ av engelska bombplan satt inkrupen i en liten 'kapsel' längst bak i planet och denna 'kapsel' var för liten för att rymma både skytt och fallskärm. Alltså lät skyttarna fallskärmen ligga precis på andra sidan dörren. Funkade jättebra, om inte planet blev träffat. Vid ett speciellt tillfälle blev planet träffat och började brinna. Innan akterskytten hunnit få upp dörren var hans fallskärm bara aska och han ställdes inför två alternativ: antingen hoppa ut i tomma luften utan fallskärm eller följa med det brinnande vraket ner till en säker död. Tydligen var hoppet mer lockande än att inte hoppa, för skytten hoppade. Och överlevde. Tyskarna ville först inte tro honom, men när han beskrev var hans falskärm legat hittades den i vraket precis där den skulle vara.

Hur högt var då hoppet? Vad som helst mellan något hundratal och något tusental meter, om historien som jag läste den berättar den datlajen har jag glömt den.
 
uffe_nordholm; sa:
I ett tidigare inlägg frågar någon efter den högsta höjd som någon frivilligt hoppat från och överlevt. En incident från andra världskriget bör ligga ganska nära rekord om det inte är rekordet självt.

Akterskytten i en viss typ av engelska bombplan satt inkrupen i en liten 'kapsel' längst bak i planet och denna 'kapsel' var för liten för att rymma både skytt och fallskärm. Alltså lät skyttarna fallskärmen ligga precis på andra sidan dörren. Funkade jättebra, om inte planet blev träffat. Vid ett speciellt tillfälle blev planet träffat och började brinna. Innan akterskytten hunnit få upp dörren var hans fallskärm bara aska och han ställdes inför två alternativ: antingen hoppa ut i tomma luften utan fallskärm eller följa med det brinnande vraket ner till en säker död. Tydligen var hoppet mer lockande än att inte hoppa, för skytten hoppade. Och överlevde. Tyskarna ville först inte tro honom, men när han beskrev var hans falskärm legat hittades den i vraket precis där den skulle vara...

Vill minnas att jag hört/läst något liknande. Då landade piloten i en nedförssluttning och snö, vilket torde dämpat fallet tillräckligt.
Sedan hörde jag på radio för ett antal år sedan om någon kille som hoppat fallskärm (minns inte höjden, men inte lite iaf), och vars fallskärm aldrig utlösts. Han landade på en flygfyr och låg i kåma i några år, men överlevde... Kommer inte ihåg alla detaljer, men något sådant var det...
 
Fluoronauten; sa:
Sedan hörde jag på radio för ett antal år sedan om någon kille som hoppat fallskärm (minns inte höjden, men inte lite iaf), och vars fallskärm aldrig utlösts. Han landade på en flygfyr och låg i kåma i några år, men överlevde... Kommer inte ihåg alla detaljer, men något sådant var det...

Han låg inte i koma så länge, men hade bestående
svåra hjärnskador och massor med brutna ben, men han överlevde......
 
f_nic; sa:
Han låg inte i koma så länge, men hade bestående
svåra hjärnskador och massor med brutna ben, men han överlevde......

Tackar! Kom som sagt inte ihåg detaljerna så bra.
Hade en lumparepolare vars stora hobby var att hoppa från broar. Killen visade sin 'best-of'-video, där högsta hoppet var på 35m. Samtliga broar låg i sthlms-trakten. På en av filmerna (filmad nerifrån) kunde man se hur en polis tittade över räcket efter att han hoppat... han åkte dit för att han hade promenerat på motorvägen.
I mitt tycke - hobby för galningar... fast jag har ju höjdskräck!
 
Jag var med och filmade för TV4/SOS-på liv och död, när en snubbe skulle "basejupa" från Västerbron.

Hans skärm utvecklades inte och han föll rakt ner i vattnet. Som tur var paddlade någon förbi och kunde plocka upp honom innan han drunknade.
Han klarade sig med något brutet revben.

Vill påpeka att vi gjorde en rekonstruktion av händelsen och använde en stuntman vid det aktuella hoppet.
 
Hoppning och flygfyrar...

Inforamtionen var inte helt rigtig angående landningen i flygfyren...

Killen gjorde ett dåligt uthopp, och hans pilotfallskärm fastnade i foten på honom(Vad vi kalla hässko). Han gjorde då rätt och drog sin reservfallskärm men hade maximal otur och reservfallskärmen och huvudfallskärmen trasslade in sig i varandra.

Han landade i flygfyren i uppskattningsvis 150km/tim.
Gallret i flygfyren gav med sig och tog upp kraften.
Killen vart självklart medvetslös men bröt inga inga ben. Det enda han fick var ett "blåmärke" på hjärnan..
Vad det nu innebär.

Han skall idag vara helt återställd vad jag hört...

Flygfyren räddade alltså hans liv...hade han missat fyren hade han varit död idag.
 
Kollade in er film. Imponerande och i min mening dumdristigt. :)

Armén, du sade att du inte har testat fallskärmshoppning. Då måste du göra det. Roligare finns inte. Dels är det säkert, och så har man mycket längre tid i frifallet att känna efter och exprimentera med kroppspositioner och grejer. Dessutom är det mer att tänka på än man kan tro i början. Jag lovar att du inte ångrar dig. Problemet är bara att det är så satans dyrt om man vill fortsätta.

Olle
 
Fallskärm

Jo jag vet...skulle ha testat fallskärm nu i slutet av sommaren men pengarna tog slut!!!! Men nästa sommar blir det nog lite sånt..det låter kanske lite dumt..men just nu känns det fan säkrare o hoppa från 30 meter än o hoppa fallskärm..man har liksom mer kontroll...efter alla olyckor man läst om fallskärmar som inte vecklats ut o så....men som sagt NÄSTA SOMMAR!
 
Ah det vet i fan om jag håller med om. :) Det känns som att det räcker med att komma i lite obalans och få lite lutning på kroppen vid impact för att det ska kännas rätt ordentligt vid hopp från en bro. Från ett flygplan har man ju tid att rätta till sådant och kan dra fallskärmen även om man har en ostabil ställning. Sen har man ju en reservfallskärm. Jag tänker inte ett dugg på risken när jag hoppar, utan kan koncentrera sig helt på den otroligt härliga känslan. Jag har just börjat men det är en häftig känsla att inte "ha någon botten" när man hoppar. Sen finns det ju ballonghopp och basehopp för de som vill. Logga in på ftp://ftp.skydivingmovies.com/public/ och titta under /base för en del rätt härliga videor.

ha det bra
Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flexonline BROHOPP! HEMSIDA! Övriga aktiviteter 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.