Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge?

Hej
Är det någon som tagit sig mellan Abisko och Treriksröset utan att gå via Norge en enda meter? Hur har ni gjort?
De flesta går ju såklart Nordkalottleden, men jag vill av en speciell anledning inte gå över norska gränsen.

Så jag undrar- finns det någon båt att ta över till exempelvis Laimoluokta eller Kattuvouma- antingen från Abisko eller någon annan plats på sydsidan av Torne Träsk.

Alternativt- går det att gå längs nordsidan av sjön?
Har läst några storys som verkar ha gått nästan hela vägen men varit tvungna att gå in i Norge längst i väster- är det för snårigt att ta sig fram längs sjön där? Finns det några stigar alls på fjället eller i skogen mellan Nordkalottleden och Ribasjarvi eller är det helt igenväxt? På kartan verkar det vara tomt

Tredje vägen är ju att gå runt österom, men om jag läser kartan rätt måste man ner till Jukkasjärvi för det och det är ju minst sagt en svettig omväg...

Jag tänker på alla som gått gröna bandet- har alla gått genom Norge då?
 
Hej Pelle
Det är ingen problem att gå helt på svensk mark.
Liten info om norra sidan finns här: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=81985
Jag hade faktisk tänkt att gå helt på svensk sida på min vandring 2015, men det var ganska mycket mygg och bara min andra dag på fjället. Efter en drygt vecka har jag ingen problem med mygg, men de första dagorna är vi ingen vänner...
Därför gick jag in i Norge och högre upp, att jag var nere i myggskogen senare på dagen är en annan story ;)
När jag var i Snurrijåkkåtan igen i somras träffade jag en tysk man med sin son i tonårsålder. De gick helt på svensk sidan från Pålnostugan, mest nere i skogen, sonen var väldigt trött medan hans far var väldigt nöjd. Själv skulle jag välja att komma övanför trädgränsen söder om Rr 272A, fortsätta norr om Boarrasacohkka och gå ner längs Snuvrejohka - gick där i somras men igen in från Norge...
Tyskerna hade faktiskt bokat båtskjuts från Abisko till Djupviken eller Jieprenjåkk hos en kille i Abisko, men vädret var för dåligt - vind - därför gick de från E10 till Pålno och sen till Snurrijåkkåtan och tillbacks till Abisko.
Några av mina bilder finns här:
2015 https://www.flickr.com/photos/fjaellraev/albums/72157659399327496
2017 https://www.flickr.com/photos/fjaellraev/albums/72157689949980086

Henning
 
Stort tack för info. Ser ju fantastisk vackert och orört ut på dina bilder.
Jag noterar att det inte finns en enda stig med på dessa. Är det så att det är helt och hållet ostigat som gäller från Jiprenjokk och österut och egentligen hela vägen från Pålnostugan om man väljer en rutt högre upp? Eller finns det stigar som inte är markerade på kartan?

Jag gissar att det då inte heller finns broar, utan det är vadning som gäller? Eller kan man gå så högt upp att de är så små att man kan ta sig torrskodd över?

Och om man väljer att gå via Djupviken- är skogen svårvandrad eller öppen? Vet inte om du gått där, men tyskarna hade väl gjort det?
 
Jag har åkt över träsket ett antal gånger, från Torne träsk till Laimoluokta. Till Torne träsk kommer man med Abisko/Narvik-bussen och en kort promenad ned till hamnen. Det är privatpersoner som kör båt efter överenskommelse. Åker man ensam blir det lite dyrt, eftersom de jag åkt med tar betalt per resa, inte per person. Man går sedan på grusvägen upp till Kattuvuoma där leden sedan tar vid. Leden är inte särskilt trafikerad (typ aldrig mött någon där), men den är relativt hyggligt markerad (som sommarled).
Den gubbe som jag åkt med många gånger har gått bort för nåt år sedan, men det finns andra. Jag kan vidarebefordra kontaktuppgifter om du är intresserad.
 
Ja där finns nästan ingen sti i området, även de som syns på kartan kan vara svårhittat i real life.
När jag gick där 2015 kom jag på stigen från Djupviken till Snurrijåkk nere i skogen, och jag tappade den efter en kort stund. Men det var jävla mycket mygg där, så jag hade andra utmaningar...
Skogen var ju ingen tätt skog där, men massor av stora stenar på marken. - Faktiskt lättvandrat om man inte har myggproblem. ;)
Från Jieprenjåkk mot Snurrijåkk är stigen väl mer uptrampad, STF Abisko hadde dagsturer dit under några år men slutade med den när Peter Björne slutade med båttransport över Träsket.
Där finns bara de broar som syns på kartan, annars är det vad som gäller. Men de flesta är väldigt lätt. 2015 var det bara i området kring Duoptejavri där jag inte klarade mig torrskodds i mina Lundhagskängor, om jag minns rätt. På Lulip Duoptejohka var det en rejält snöbrygga, annars kan den väl vara en bäck som behövs vadas.
Stigen mot bron nära Laimoluokta hittade jag bara nere i skogen, men där var den väl synlig, om man letar längre och på rätt ställa hitta man den väl redan ovanför skogsgränsan (Stora stenar på marken även här).

Henning
 
Hei. Vet noen hvem man kan kontakte når man trenger båttransport til Laimoluokta? Det er snakk om starten av juli. Eller hvor er det folk ha båt liggende? Er det bare å satse på at man kan høre direkte med dem som har båt?
 
Jag har åkt över träsket ett antal gånger, från Torne träsk till Laimoluokta. Till Torne träsk kommer man med Abisko/Narvik-bussen och en kort promenad ned till hamnen. Det är privatpersoner som kör båt efter överenskommelse. Åker man ensam blir det lite dyrt, eftersom de jag åkt med tar betalt per resa, inte per person. Man går sedan på grusvägen upp till Kattuvuoma där leden sedan tar vid. Leden är inte särskilt trafikerad (typ aldrig mött någon där), men den är relativt hyggligt markerad (som sommarled).
Den gubbe som jag åkt med många gånger har gått bort för nåt år sedan, men det finns andra. Jag kan vidarebefordra kontaktuppgifter om du är intresserad.
Hei. Har du kontaktopplysninger til noen slm kan ta ei mor og barn over til Laimoluokta nå på sommeren?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
erito Abisko till Alesjaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
Chili36 Få paket utdelade till Abisko Turiststation. Fjällvandring 3
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Bulingen Från Abisko till Grövelsjön Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
Charlotte_L Abisko till Nikaloutka Fjällvandring 3
pergit Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan? Fjällvandring 12
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...