Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring

För kort blad

Dom där Helle du nämnde själv, har dom inte lite väl kort blad för att spänta ved? Jag vill iaf att en del av bladet sticker ut på andra sidan. Det är där jag slår. Men kanske finns nån annan teknik som funkar också.
 
Dom där Helle du nämnde själv, har dom inte lite väl kort blad för att spänta ved? Jag vill iaf att en del av bladet sticker ut på andra sidan. Det är där jag slår. Men kanske finns nån annan teknik som funkar också.

Javisst är det så man måste göra, om man inte verkligen vill misshandla knivarna; så korta knivar funkar inte på jättekubbar. Mindre verkar dock funka (se tex 3 min in i
https://www.youtube.com/watch?v=67qpi562jHA) och det är mest vad det handlar om för min del ute i fält ändå. Men helt klart är det en begränsning.
 
De har tyvärr händerna fulla av de olika kampvapen vi bär för att försvara oss mot ninjas.

Ok jag förstår, men de kanske har varsin Kånken-ryggsäck eller liknande, smyg då ner kniven i en av deras ryggsäckar strax innan start, jag lovar att hen inte kommer att märka av viktökningen.

Det innebär dessutom att du kan lämna 64-grams-kniven hemma och istället ta med en extra Snickers och ändå ha lättat din börda med 13-14 gram.
 
hejsan
varför vill man ha en vass finkniv, för att på tur, göra vad man kan för att sabba eggen? ;)
jag brukar ha en finkniv och en fulkniv med mej. lite beroende på situation :)
mvh
 
hejsan
varför vill man ha en vass finkniv, för att på tur, göra vad man kan för att sabba eggen? ;)
jag brukar ha en finkniv och en fulkniv med mej. lite beroende på situation :)
mvh

Ja, det finns ju onekligen lite olika filosofier kring packning och vandring. Jag försöker alltid bära så lite som möjligt givet den funktion jag vill åt, och skulle därför aldrig dubblera en sån sak som en kniv. Men givet vikt har jag gärna så bra funktion som möjligt. Därför är en vass kniv som tål batoning inte fel. (Givet förstås att man inte måste slipa om den så ofta att det snart inte återstår mycket av eggen.) Är den därtill vacker, är det inte på mitt minuskonto.

Som alltid med lättpackning är ju tricket att minska vikten på så många saker som det går för att få så liten totalvikt som möjligt. Kniv är onekligen långt ner på listan (tunga saker viktigast), men många bäckar små och allt det där. Det är extra relevant nu då jag inte bara bär mina saker utan även det mesta av barnens.
 
hejsan.
jepp. även jag bantar packningen..
men om fulkniven tål lite omild behandling så kan finkniven vara smäcker och lätt..
en miss eller knota i späntveden så ryker eggen.
alternativt är att ta moran från feltema och rycka på axlarna när den behöver köpas på nytt..
mvh
 
Mora Garberg?

Detta var ju en intressant tråd, mkt intresserad av vilken kniv som slutligen blir den optimala. Jag är själv på jakt efter den rätta kniven.

Söker: all round kniv, rostfritt, lätt, inte för plastig, inte för dyr.

Har prövat Mora Bushcraft Black men blev besviken då den inte tålde att spänta ved med. Var iof mitt fel iom att jag inte insåg vad för typ av kniv jag köpt men kålstål går därmed bort iom att jag vill kunna spänta ved. Därmed försvinner många knivar ur Moras sortiment.

Sugen på denna https://morakniv.se/produkt/garberg/ men den är lite väl väl kostsam tycker jag.

Fortsättnign följer ...
 
Mora Exklusive. Fantastiskt trevlig design, tidlös och enkel att modifiera om man nu skulle få för sig det. Laminatstål. En kniv du kan ha i många år.

120.5 gram.

classic-original-1-exclusive.png

Denna är mkt intressant! Vad tror ni om tuffa tag med denna kniv? Spänta ved? Slå på bladryggen med annat vedträ, pallar den det?

Från Moras hemsida: "Laminatstålet ger kniven en oöverträffad seghet och överlägsen skärpebeständighet."
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.