Linsotto, Frösotto och liknande från Risenta

Just den borde ju vara mycket enkelt att blanda till själv, alla de enskilda ingredienserna finns att köpa.

Riktigt, de enskilda ingredienserna är lätt att blanda själv. Dock verkar denna produkt vara lite förkokt vilket skall korta koktiden, men till ett ganska högt extra pris. Kostade drygt 40kr på ICA Kavntum per förpackning.
 
Är de förkokta kan det kanske vara värt extrakostnaden, men inte om de ändå kräver ytterligare 10-15 minuters kokning.

Är det någon som testat/tänker testa hur dessa blandningar beter sig med bara ett par minuters kokning + "eftermognad" i ett värmeisolerat kärl, så berätta. Hade gärna testat själv, men hittar dem (ännu?) inte där jag bor.
 
Ica Maxi i Uppsala (Stenhagen)

Såg dem på min lokala ICA Kvantum här i Göteborg igår kväll.

Tack, då borde de ju ha kommit till min Ica Maxi nu också (vid Eurostop Örebro).

Jag hade med en påse på Bergslagsleden i helgen men det blåste så mycket att jag väntade tills jag kom hem med att laga till den. Vilket jag gjorde på gasköket, fast ute i växthuset. :) Jag skippade det där med att steka i olja först, gick ju bra ändå. Blir kanske godare om man gör det fast besvärligare disk.
 
(...) Jag skippade det där med att steka i olja först, gick ju bra ändå. Blir kanske godare om man gör det fast besvärligare disk.
Jag tänkte snarare smörfräsa blandningen redan hemma och "bara" koka ute på turen, precis så som jag ändå gör med bulgur, matkorn, förkokta bovetekorn och dylikt. Vore intressant att få veta hur mycket detta förkortar koktiden.
 
Hur mycket förkortas koktiden för bulgur och matvete? Och torkar du de något efter smörstekningen?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Hur mycket förkortas koktiden för bulgur och matvete? Och torkar du de något efter smörstekningen?
Det som förkortas är väl snarast eftersvällningstiden i grytmysaren. Jag kan bara ange mycket ungefärliga uppskattningar, för det var länge sen jag tog med obehandlade gryn. Jag låter grynen av bägge sorter nedan ligga i blöt en stund (ihop med övriga torkade middagsingredienser och lämpligt vattenöverskott), medan jag riggar köket och reser tältet.

Bulgur behöver ju inte koka ens i "ursprungligt" tillstånd, så den bara kokas upp och sätts i grytmysaren. Eftersvällningstiden beror på grovleken och om det är fullkornsbulgur, men för den grova sort jag gillar bäst ("pilavlik") kan det nog röra sig om 7-10 minuter i grytmysaren i stället för en dryg kvart. Samma svällningstid för finare korn ("köftelik"), men då i stället fullkornsversionen, som har lite mustigare smak.
Matkorn (har ej testat matvete) ska koka 10 min. enligt vad som står på paketet. Till skillnad från bulgur behöver de någon halv minuts kokning efter att blandningen kokat upp. Efter det tar de knappa 10 min. i grytmysaren för att bli klara.

Den stora fördelen är för mig inte den lilla tidsvinsten, utan att rostade korn blir så mycket godare, avsevärt mer energirika, och behåller en trevlig textur även om man lagar dem ihop med allt annat i en "såsig" gryträtt.

Om Risentas blandningar, som ju också anger 10 min. koktid, går att processa på samma sätt som matkornen, så är det ju ett klart intressant alternativ.
 
Jag har provat nästa. Tyvärr gillade jag den inte. Dock kanske den borde kokat lite mer, och så gillade jag inte kryddningen.
02847a447cc14c3c811c64f557f9c8f6.jpg
f05dcc7beb80b561b000eede50b6c101.jpg


Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Nu har jag fått tag på både Linsotto och frösotto och hunnit testa dem.
Frösotto var godast tyckte jag. Har provat att laga till den hemma på spisen enligt anvisningarna på paketet, det blev väldigt gott. Och sen har jag testat att koka två minuter knappt och hälla över i mattermos. Den tog jag med mig på en tur på Bergslagsleden, och åt efter ca 2,5 timmar. Det smakade också bra, inte lika bra som när man lagar till den hemma, men tillräckligt gott för att jag ska vilja göra om det. :)
Linsotton har jag också testat nu. Den kommer sist på min topplista. Smakade mest linser, och blev lite mosig i konsistensen. Ska prova att tillsätta lite torkade grönsaker eller svamp tex, för att bara äta den kändes lite långtråkigt.
 
Tack för recensionerna. Tyckte samma om lins+orzo - för mycket mosiga linser (Fast jag gillar linser).

Men hur var kryddningen i linsotton? Samma som fröotton?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Tack för recensionerna. Tyckte samma om lins+orzo - för mycket mosiga linser (Fast jag gillar linser).

Men hur var kryddningen i linsotton? Samma som fröotton?

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Kände inte att det var några kryddor alls faktiskt, det smakade mest linser. De tog liksom över helt. Ska prova att koka lite kortare tid, så att de inte blir för mosiga. Kanske blir bättre då.
Det kanske till och med funkar att bara hälla på kokande vatten och ta med i mattermosen. Linserna verkar ju ha blivit färdigkokta väldigt snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...