Vindsurfning

Cumulonimbus; sa:
Hemmabygge? intressant. Fungerade den bra?

Den fungerade bra. Var 295 cm, vilket var ganska kort på den tiden (min surfpartner ray var 320 och st tropezen 380. Sen hade jag en till men jag minns inte vad den hette.) Jag byggde den i styrofoam och glasfiber och den blev riktigt snygg. Tyvärr har jag nog ingen bild kvar på den. Nu har jag ju inte stått på en bräda på femton år så jag kan inte jämföra med dagens brädor. Det var inte helt ovanligt med hembyggen på den tiden iaf.
 
Häftigt. Jag har inte hört talas om någon som byggt en egen vindsurfningsbräda, det var något nytt. Men asså fungerade den ungefärligt lika bra som den fabriksbyggda du hade?
 
Cumulonimbus; sa:
Har som sagt hållt på i 3-4 år, vill inte ha någon sinker. Seglar mest i medelhårda vindar. Priset får inte vara allt för överdrivet.

tack på förhand, cb.

Jag har kört små brädor sedan -93 och tycker fortfarande att det är lika roligt. Man får verkligen en härlig känsla. Själv kör jag nu på en JP freestylewave på 98 liter och 247 cm lång.

Jag skulle tro att en freeride-bräda på ca 30-60 liters volym mer än din kroppsvikt i kilo vore ett bra val. Försök att köpa en bräda från ca -03 eller nyare om du har råd. Fördelen med dessa är att då började brädorna bli kortare och lite bredare vilket ger en mer lättseglad och stabil bräda pga bredden och en livligare och roligare bräda pga att den är kortare. Vilket märke det är på brädan spelar inte så stor roll, det finns inga dåliga brädor av de nyare (om den inte är spräckt och har tagin in vatten etc ) och kommer defenitivt att ge dig en knuff framåt i din utveckling jämfört med din gamla bic.
Du kanske kan hitta något intressant här:
http://www.surfzone.se/ppc/

micke
 
Intressant. Tack så mycket för informationen.

Så det är alltså en väsentlig skillnad mellan de nya och de äldre brädorna.. Om de är mycket kortare borde de vara enkalre att svänga med dem, eller?
 
Ja har du väl provat en modern bräda så vill du inte åka nåt gammalt smalt slalom-spjut. Visst, dom kan gå bra och är ju riktigt snabba men det är inte samma seglings-glädje. Freeride-brädorna är gjorda för att vara relativt lättseglade, gå ganska fort och svänga skönt (i gippar t ex.) samt att dom är med på lite småskutt om du vill göra det.
Hur brädorna svänger har med hela brädans form att göra (rocker, taillift, runda/vassa kanter mm), men det du bl a kommer att märka av en kortare bräda är att det är mindre vikt i nosen när den slår upp och ner i vågor (brädan blir mer lättkontrollerad) samt att hela brädan får en snabbare respons (svängar och hopp t ex), och den kommer att plana upp tidigare pga att den är bredare. Kort sagt en mer lättåkt och roligare bräda än din gamla.
En annan sak du kan hålla koll på är att försöka få segel och bräda av ungefär samma årsmodell (plus minus 2-3 år). Det kan funka ändå men bäst är om utvecklingen mellan bräda och segel är på samma stadie, iaf på större segel som ca 6 kvm och större. När du köper seglet så ska du be säljaren att visa hur du ska rigga det för ett fel riggat segel kan vara helknäppt att segla med.

micke
 
Hej

Jag har vindsurfat av och till sen jag var 15år. Har aldrig blivit ngt proffs pga att jag utövar sporten för få dagar om året men för ett par år sen lärde jag mig att vattenstarta och hantera en sele vilket var ett lyft. Har försökt att lägga ut en tråd här på utsidan om att samla ihop vindsurfare i Gbg-trakten men utan resultat hittils.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.