jägar-funderingar

Re: Re: Re: Mina små funderingar

Strykarräven; sa:
...vi utsåg två personer (däribland undertecknad) som levde uteslutande av skägglav i en vecka, ... och åt motsv. 500 kcal (försvarets överlevnadshandbok) lav per dag, vatten att dricka. Gick i skolan, tränade som vanligt (dessutom flyttade jag mitt bohag nattetid under samma vecka). ...
/A.

Först till Christers sammanfattning: mycket träffande, håller med på det igentligen precis som du skrev.

Till Anders beskrivning: innan du säger att jag felinterpreterade din övning så kan jag självklart inte veta hur mycket mera du/ni gjorde under veckan som du inte skrev i ditt inlägg. men om det du skrev var tämligen allt, så låter det inte precis som att vara i närheten utav de påfrestningar man ställs inför vid sommar-överlevnadsövningen på K4 eller Prickskytte-Träningen med AG90 (det är ett ganska tungt och bökigt vapen att släpa på under de konditionierna som övningen pågår i). Men jag kanske missade avsnittet där det stog att du förflyttade dig dagligen en ca. 20-25 kilometer, sov ute utan tält, sen kompletterade med aningen jobbig fångtraining (står med tyg-påse över huvudet i ca. 5 timmar, armarna på huvudet (ja, skitlätt i en timme eller två, men gör det utmattad, trött och hungrid som f*sen) tvungen att lyssna på ett mycket kort, repeterande sång avsnitt samt andra stressande faktorer, därefter släppas och bli jagad av hundpratruller och ta dig tillbaka till bas på en viss tid över yterliggare 10 -20 kilometer - allt i en övning. som sagt tidigare av både Christer och mig, sånt gör man inte frivilligt annars. än har inget argument kommit upp som gör mig tro att det finns mycket i det civila som kommer näre, föruttom Eco-Challenge eller Raid Gauloises t.ex.

Jonas
 
Oj, minsann!

Jonas_K4_9596; sa:
förflyttade dig dagligen en ca. 20-25 kilometer, sov ute utan tält, sen kompletterade med aningen jobbig fångtraining (står med tyg-påse över huvudet i ca. 5 timmar, armarna på huvudet (ja, skitlätt i en timme eller två, men gör det utmattad, trött och hungrid som f*sen) tvungen att lyssna på ett mycket kort, repeterande sång avsnitt samt andra stressande faktorer, därefter släppas och bli jagad av hundpratruller
Jonas

Som de flesta läsare förhoppningsvis har fattat (?) så var jag inte ute efter att påstå att min ynka laboration motsvarade de vedermödor våra jägarsoldater utstår i fält. Det var ju kul att få en så ingående beskrivning av dessa, så nu har jag en hum om hur ni hade det. Själv hade jag inga hundpatruller eller tygpåsar på huvudet, vad jag minns. Min labbeskrivning var bara ett svar på Christers fråga om vad vi gjort.
Men, uppenbarligen måste jag förtydliga: Jag är inte ute efter att försöka bräcka andra människor med mina prestationer (vem var störst, värst, mest etc), utan vill bara påpeka att det kan finnas en egen tjusning med att själv ställa sig inför utmaningar, snarare än att låta någon annan hitta på dem. Är denna blygsamma formulering verkligen så provokativ? Vi kan väl släppa machosidorna!
 
Ja du...
Jag vill göra något sånt för att testa mig själv...jag har aldrig varit någon inbiten vapenfantast, knapt hållt i ett vapen nån gång. Men jag håller på mycket ute i skogen, tränar och så. Så vill gärna göra jägartjänst pga. att jag vill testa mig och utveckla mig. Men jag skulle samtidigt inte bli ledsen om jag inte kom in.

//pär
 
re: Pär -> alternativ till Jägartjänst vid K4?

Hejsan Pär,

enligt vad du skriver tror jag att FJS eller Norrlandsjägare vore rätt grej för dig. Då kommer du att vara väldigt mycket i skogen ("Fjälljägare" är ju både fel namn och misledande beskrivning, efternom man vistas 90% i skogen oh på myrar, inte på kallfjället) i alla väder, en mycket "confidence"-stärkande erfahrenhet på kompakt tid som innan utpekats.

Att du sen inte har haft nåt med vapen att göra eller inte bryr dig mycket om de kvittar relativt starkt tycker jag personligen. Som sagt finns det väl alltid 10% på plutonen som tycker det är största momentet när de äntligen får hålla i AK-5:an första gången. men som ochså tidigare sagts är det en klar minoritet som tycker vapen-delen är det "häftigaste" enligt mina intryck.

K4 är dessutom så vitt jag vet fortfarande Sverige's modernaste regiment (personligen gillar jag det klart bättre än K3 (FJS), jag var med på FJS förtesten så pytte-lite vet jag om hur det är där), befälen hade fötterna på jorden både militärt och civilit (utantag en major som försökta dra den där "jägare är tuffast" attityden ett par gånger, men annars var det stark teamkänsla äver det hela) och befälen lyssnade och godtog förslag från värnpliktiga, bl.a. när det gällde närkamp eller liknande. Det sistnämda är ju iof sig inget att berömma i det civila, jag påpekar endast att jag upplevde det som positivt och inte väntad.

Ett annat evtl. interessant alternativ om du gillar att vara ute, vill testa dig själv men vill ha lite mindre med vapen att göra: vid K4 indelades en del "fysmonster" (de som skidade en mil som uppvärmning :) ) till skidskytte-laget eller vad det nu hette - så vitt jag vet så tränade de en hel del mera fys och mindre jägarstrid, som sagt kolla men nån annan om det är nåt som interesserar dig, jag vet bara mycket lite om vad de gjorde.

Jonas
 
pagren; sa:
Ja du...
Jag vill göra något sånt för att testa mig själv...jag har aldrig varit någon inbiten vapenfantast, knapt hållt i ett vapen nån gång. Men jag håller på mycket ute i skogen, tränar och så. Så vill gärna göra jägartjänst pga. att jag vill testa mig och utveckla mig. Men jag skulle samtidigt inte bli ledsen om jag inte kom in.

//pär

Jag tycker att det låter som du skulle bli en utmärkt Jägarsoldat. Jag vet bara hur det är på FJS och där vill man inte ha soldater med överdrivet vapen/militär-intresse.. Man söker efter killar med bra fysik/vilja som vill göra något extra under sin värnförmån.. Med din inställning och att du är idrotts och skogsintresserad verkar bra, du har väl inte glasögon för det går bort på FJS.. Lycka till!
 
-Patric-; sa:
Jag tycker att det låter som du skulle bli en utmärkt Jägarsoldat. Jag vet bara hur det är på FJS och där vill man inte ha soldater med överdrivet vapen/militär-intresse.. Man söker efter killar med bra fysik/vilja som vill göra något extra under sin värnförmån.. Med din inställning och att du är idrotts och skogsintresserad verkar bra, du har väl inte glasögon för det går bort på FJS.. Lycka till!

Håller med Putte, du verkar vara en rätt mogen kille för din ålder, och är friluftsintresserad i allmänhet. Klarar du bara förtesterna bör du inte ha några problem att komma in. En sak till, det som skiljer de som får stanna kvar på FJS efter testveckorna från de som får sluta är inställningen att: ALDRIG, ALDRIG GE UPP och ALDRIG, ALDRIG KÄFTA EMOT ETT BEFÄL. Bli en liten osynlig mus som gör ditt jobb och håller käften. Visa dig INTE på styva linan.

Men det verkar du redan ha fattat så jag säger som Putte, lycka till!

/ G
 
bergh; sa:
nu har jag sett ett antal personer skriva om jägartjänst i lumpen, träna rätt inför, var är det bra och bla bla..

jag har en fråga:

varför vill man prompt göra lumpen som jägare?
problem med manligheten...? träningen..? (upplysning: skogen är öppen jämt för alla) eller är det helt enkelt så att jag är dum som inte ser nyttan och nöjet i att lära sig våld och dödande i den högre skolan?
[Ändrat av berghå 2003-09-19 kl 21:20]

Själv ville jag göra lumpen bara för att lära mig att döda, speciellt på högvakten då man eventuellt skulle kunnat använda bajonett på något försvarslöst fyllo som pissade på slottet. Därefter blev jag officer för att kunna beordra andra att döda på komando.

Självklart var dessa mål den enda orsaken till att jag fortsatte inom försvaret. Nu har jag blivit civilist och studerar på universitetet. Mina kunskaper i hur man bäst framrycker i föreläsningssalar och korridorer, avliva en studentdjävel med penna och sudd som inkräktar på mitt teritorium och opponerar på mina åsikter och ideér/värderingar, går att jämföra med det jag lärde mig inom försvaret. Jättebra kunskaper och det var självklart enda orsaken till att jag valde Försvarsmakten under några få men intensiva år.....

Alla människor har olika mål här i livet och att göra lumpen är ett av målen för vissa individer. Vad har du för mål? Berätta lite om dig själv så vi kan få ifrågasätta dina mål, samt varför du gör som du gör för att uppnå dessa.

Mvh


PS: för er som inte förstår så kan jag upplysa er om att det finns en stor portion ironi och sarkasm i mitt inlägg. Dvs. ta det mesta med en nypa salt.....
 
Öhrn; sa:
PS: för er som inte förstår så kan jag upplysa er om att det finns en stor portion ironi och sarkasm i mitt inlägg. Dvs. ta det mesta med en nypa salt.....

nänänä.. jag tog illa upp och känner mig sårad! Jag vill att du ber om ursäkt för ditt infantila inlägg!!


;)
 
-Patric-; sa:
Öhrn; sa:
PS: för er som inte förstår så kan jag upplysa er om att det finns en stor portion ironi och sarkasm i mitt inlägg. Dvs. ta det mesta med en nypa salt.....

nänänä.. jag tog illa upp och känner mig sårad! Jag vill att du ber om ursäkt för ditt infantila inlägg!!


;)

Förlåt mig o du Utsidans store guru! Det var inte meningen att mitt inlägg skulle kunna tolkas som om det var infantilt. Glömde dock att lägga in en brasklapp....

;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...