Olycka med trangiakök och elever igen

Ja, det är alltid säkrast.

Dels så kan det ju brinna under köket, så även om brännaren slocknat så kan ångorna antändas när man fyller den. Och om brännaren sitter i köket när man fyller så kommer ju eventuellt spill också att hamna under köket och kanske antända underlaget när man tänder brännaren.

Så att fylla brännaren en halvmeter ifrån köket slår ju två flugor i en smäll.

Om man dessutom ser till att vända flaskan åt ett håll där ingen hamnar i eldkvasten så blir ännu mer säkert.

Som anekdot kan jag ju nämna den gången jag satt och skulle tända mitt lilla spritkök ("pepsi stove") och plötsligt får en bensindusch över mig. En kille som satt två meter bort hade glömt släppa ut trycket ur sitt bensinkök när han skulle koppla bort slangen. Hade jag varit två sekunder snabbare med att tända mitt kök hade jag antagligen blivit en levande fackla.
 
Poängen med en säkerhetskork att en låga inte kan vandra in i flaskan på bränslestrålens yta, eftersom hålet är så litet att det är helt fyllt med bränsle när man häller. Således ingen yta mot luft som lågan kan vandra på.

Har man däremot en flaska med vidare öppning kan lågan vandra in i flaskan och då händer det saker men inte vill ska hända.

Vitsen med smala gång är att lågfronten som försöker ta sig in i flaskan (när gången är fylld med ideal bränsleluft-blandning) kyls så mycket i kanterna/omkretsen att det drar ur mer värme än det som bildas av förbränningen och temperaturen går snart under den gränsen för att förbränningen skall kunna fortlöpa.

- det har att göra med att yta växer kvadratisk och volymen växer kubiskt, och går man åt andra hållet och minskar volymen tillräckligt mycket så blir (kylande) ytan proportionerligt stor gentemot volymen och kyler mer och mer i randområdet/gränsytorna kring volymen än vad som produceras i värmen i en förbränningsprocess i de mer centrala området med tillräcklig hög temperatur i aktuella volymen, och det blir allt kallare och förbränningen avstannar.

Det har ingen med om gången är vätskefylld eller inte, skyddet sitter i ovanstående resonemang med kylning av gaserna efter en längd i en rör/gång. Ett skydd baserat på geometriska kvoter mellan yta och volym!.

I gruvor och annat så hade man ett enkelt finmaskigt metallnät runt lågan på acetylenlampan av samma orsak i tex. kolgruvor och liknande som kunde avge höga halter av metan och liknande brännbart och kunde ge förödande explosioner - där är hålstorleken i nätet det avgörande om en låga tar sig förbi eller inte.

Hålstorleken är också olika för önskad verkan beroende vilket bränsle som förbränns - för tex. skydda mot att låga propagerar vidare med vätgas som bränsle så måste hålen vara under 1/10-dels mm (enligt NASA) medans för 'vanliga bränslen' så tål man uppemot enstaka mm. - mindre hål om det är en nät och större diameter accepteras om det är en längre gångväg med kylande väggar.

Hatthuvuden i en brännare med många små hål har också samma verkan så att lågan inte tar sig in under brännarhatten (och man får en under-burn och väldigt lysande röd hatt ) och det brinner i blandningsröret. Det intressanta att det här fungerar och sprider inte lågan ned i blandningsröret fast hatten kan vara körsbärs-röd av värme - det tänder heller inte på den närmast idealt utblandade gasol/luft blandningen under hatten trots att ytorna som gasen berör på undersidan är >= 500 grader C varm och förbränningsprocessen påbörjas inte förrän gasol-luftblandningen, som värms kraftigt av passagen genom den varma hålet och dess hastighet på utsidan gått under 0.39 m/s (annars blåser lågan ut sig själv) och tänds på av den redan befintliga flamman/öppna lågan.
 
Senast ändrad:
Fast det är synd att man inte kan editera när inlägget fått en dags vila och grusiga ögon blivit som nya igen efter en natts sömn - det blev lite väl långa meningar märkte jag nu...
 
Även jag gillar infon och att skriva långa meningar. 😀
Skriv gärna om det som en artikel för forumet, det du skriver förtjänar att spridas mer.
 
Jag instämmer.

Torbjörn är en stor tillgång för det här forumet. Tålmodigt och initierat förklaras tekniskt komplicerade saker.

Som det gamla talesättet säger;

Det är mycket på ett spett...

Inte ”barra” som man säger numera.

Kunskap är friluftslivets lättaste tillgång att bära med sig.
 
Kunnskap kan bli kostbar å tilegne seg, det ser vi over.

Det kan virke som om de fleste ulykkene med spritbrennere skjer når man må fylle mer sprit.

dsk
 
Det är människorna som är farliga

Min syn på dessa olyckor.

1 . Ja de är onödiga. De är dock inte speciellt vanliga. Enligt ovanstående artikel
17 st olyckor på 10 år i Norge. Förmodligen en av de värre redovisad i artikeln.
Jämför med antalet bränder orsakade av oförsiktighet med stearinljus.

2. Att lära ut konsten att använda ett campingkök är inte en lämplig klassaktivitet. Det bör göras one to one. En erfaren användare och en elev.
Det vore lämpligt att ta fram bruksanvisningen och läsa igenom den tillsammans.

3. Ett spritkök, rätt använt, är ett bra och säkert kök.Vid felaktig användning händer olyckor oavsett vilken sorts kök det gäller.
Folk har faktiskt bränt sig eller skållat sig på den vanliga elspisen hemma. Kanske till och med lite fler än 2 personer per år i Norge?

/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...