Olycka med trangiakök och elever igen

Att T-röd antänder i flaskan för att lågan går från en varm eller brinnande punkt via t-rödsstrålen och in i behållaren är ju en reell risk och något som faktiskt inträffar. En patrullkamrat drabbades av detta när jag var ung scout, trots noga genomgång med säkerhetstänk under flera år i förväg. Det har visat sig, både då och senare, att konsekvenstänk hos högstadieelever eller scouter inte riktigt följer samma banor som vuxna föreställer sig, och att de ofta visar prov på selektivt minne. När det begav sig för min patrullkompis blev det just en explosion i flaskan, men flaskan höll och for ur hennes hand. Resultatet blev just lättare brännskador och lite lågor som fick stampas ut på lägerängen. Episoden hamnade inte i tidningen, ens i lokalpressen, men det känns som en sån där grej som händer med jämna mellanrum. Jag kan tänka mig att det går illa på riktigt ibland också. Det är långt ifrån ett osannolikt scenario och givetvis något man måste vara medveten om när man tar ut unga i friluftsliv. Jag är själv inte säker på att man som handledare kan freda sig till hundra procent men det är ju inget man kan ta lätt på.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk


Detta är väl inte något man "drabbas av". Det är väl i högsta grad självförvållat.
/John
 
Ja, men när det finns alternativ skulle jag inte använda spritkök alls om jag var ute med en högstadieklass pga de inneboende säkerhetsrisker spritkök har, som dessutom inte är uppenbara. Använd gaskök! (Helst inte toppmonterande sådana.)

Jag skulle definitivt välja ett spritkök modell trangia eller liknande framför ett toppmonterat gaskök för nybörjare. Ett toppmonterat gaskök välter ju nästan av en svag vindpust och stor risk för brand samt utespilld mat.
Nej, stabilt ska det vara och det är ju i princip två sak man behöver akta sig för med spritkök: ingen sprit inuti grytorna och håll i brännaren med bar hand då du fyller på. Kan du inte hålla i brännaren är den för varm eller brinner och måste svalna/slockna först.

/Patrik
 
Användaren inte bränslet utgör största säkerhetsrisken

Campingkök är säkra om bruksanvisningen följs. Detta oavsett om det rör sig om sprit, gas, bensin, fotogen eller esbit. När olyckan är framme är det nästan alltid pga att man inte följt bruksanvisningen.
Läs bruksanvisningen. Följ den. Vilket bränsle man än väljer så finns det risker vid felaktig hantering.

/John
 
Jag tycker sällan man kan skylla olyckor på att någon inte följde bruksanvisningen. Det är lämpligt om utrustning som ska användas av icke-professionella användare inte blir direkt farlig om man gör fel. Sprittrangiat har ju tyvärr visat sig ha en olycksrisk i praktiken. Jag tycker ändå att konsten att använda ett stormkök är något som det är bra om skolan bibringar eleverna. Jag hoppas de inte bara får tända det utan också tillaga t ex dagens lunch på köket så att eleverna fattar att det funkar i praktiken.

Att läraren antingen fyller på sprit eller går runt med flaskan och låter eleverna hälla under bevakning låter som ett bra sätt för att eliminera större delen av olycksrisken jämfört med om eleverna har fri tillgång till flaskan.
 
Ansvarsfrågan rent rättsligt, är sådan att. Om du förorsakar brand genom din okunskap eller oförsiktighet, kan du dömas för grov vårdslöshet.
Om du hanterar brandfarliga vätskor eller gaser är du skyldig att sätta dig in i hur dessa skall hanteras.
/John
 
Jag tycker sällan man kan skylla olyckor på att någon inte följde bruksanvisningen. Det är lämpligt om utrustning som ska användas av icke-professionella användare inte blir direkt farlig om man gör fel. Sprittrangiat har ju tyvärr visat sig ha en olycksrisk i praktiken. Jag tycker ändå att konsten att använda ett stormkök är något som det är bra om skolan bibringar eleverna. Jag hoppas de inte bara får tända det utan också tillaga t ex dagens lunch på köket så att eleverna fattar att det funkar i praktiken.



Att läraren antingen fyller på sprit eller går runt med flaskan och låter eleverna hälla under bevakning låter som ett bra sätt för att eliminera större delen av olycksrisken jämfört med om eleverna har fri tillgång till flaskan.


Det är komplett olämpligt att vi låter människor tro att livet är risklöst. Knivar ska vara vassa & ha spets, det ska göra ont att trilla & blod som rinner ger lärdom.

Att hjälpa barn & göra riskbedömningar & ”ofarliga misstag” är tamejtusan min plikt som förälder. Det är omöjligt att träna in varje situation, men att se till att de använder huvudet & vägrar gå med strömmen ifall de ser fara är 1000 gånger bättre. Självklart ska saker vara farliga.
 
Det är komplett olämpligt att vi låter människor tro att livet är risklöst. Knivar ska vara vassa & ha spets, det ska göra ont att trilla & blod som rinner ger lärdom.

Att hjälpa barn & göra riskbedömningar & ”ofarliga misstag” är tamejtusan min plikt som förälder. Det är omöjligt att träna in varje situation, men att se till att de använder huvudet & vägrar gå med strömmen ifall de ser fara är 1000 gånger bättre. Självklart ska saker vara farliga.

Jag tror att vi är eniga och vill nog egentligen bara uttrycka samma sak ur mitt perspektiv, jag tycker att man ska låta unga använda sig av farliga saker som knivar och spritkök. Som vuxen har man ett ansvar att se till så att barnen/ungdomarna har fått lära sig att sköta farliga grejer på ett säkert sätt. Jag vill bara poängtera att man som ansvarig vuxen får vara medveten om att det förekommer hjärnsläpp hos personer i alla åldrar men i ännu större utsträckning bland ungdomar, och man får ta höjd för det.

Det är inte så att någon har sagt det i tråden, men när en ungdom i högstadieålder skadat sig i en t-rödsexplosion för att han eller hon inte lyssnat på eller bara struntat i instruktioner så blir det lite futtigt att konstatera att hen fick skylla sig själv. Händer det har man ju ändå hamnat i en situation man inte vill vara i som ansvarig vuxen.

Ungdomar kan använda knivar, t-röd och farligare grejer än så, men man kan inte inbilla sig att det blir 100% säkert för att man gått igenom hur de ska användas. Friluftsdagar med skolan är en rätt stökig miljö och där är det nog läge att ta till ganska rejält för att minimera risken. Men på något sätt tycker jag ändå att man ska ta med unga upp till fjällen, kontrollera att de använder knivar och stormkök på rätt sätt på plats och acceptera att risken inte är noll för att en olycka sker. Man ska jobba för att minimera den, och komma ihåg att man inte har eliminerat den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.