Fett för o-ringar och läderpackning?

Jag har ett Optimus Polaris och undrar om man ska använda olika sorters fett till o-ringarna respektive läderpackningen i pumpen och vilket fett ska jag använda?
Vart kan man köpa det lättast?
 
Till o-ringar använder man siliconfett och till pumpläder funkar många typer av fett och olja. Det har hänt att jag ställt ett gammalt pumpläder i motorolja över natten med bra resultat. Men vill man ha ett finare fett tar man handskfett från Hestra tex. Hemma har jag tusen grejor att välja på då jag är av typen som skruvar å fixar med mkt och därför samlat på mig... Om du inte har något hemma så hade jag köpt siliconfett på biltema 49:90 (art nr36592) och läderbalsam på biltema 69:90 (art nr 364525). Eller liknande i annan butik. Finns också olja till läder om du vill ha till riktigt torra pumpläder...
Köper du ett service-kit till ditt kök får man ibland lite fett/olja.
 
Gummi som sitter o delar som kommer i kontakt med oljeprodukter tål smörjfett och behöver inte i.g silicon baserade medel även om det är det bästa för gummi.

Bromsoksfettet från Biltema som näms är silikonbaserat för att kolvltätnings ringarna i bromsokena inte tål olja då bromsolja inte är en olja...

Det är dock ett väldigt bra gummivårdsmedel rent allmänt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.