Hjälp med val av multifuelkök

Även om man värmer gasflaska med iskallt vatten (och det fryser på dess yta) så kommer den att avge mer gas vid högre tryck än att den når omgivningstemperatur och där under vid många minusgrader,

Kan man kosta på en skvätt jummet vatten att värma gasflaskan med i början av eldningssessionen så kan man jaga ut all bränsle ur flaskan även om den består mest av n-butan (kokpunkt 0.5 grader C) när den är nästan tom.

Precis som att man förvärmer en MF-kök med en massa T-sprit så kan en lagom skvätt (jummen!!) varmvatten i en termos och en passande bytta att stoppa ned gasflaskan i vara starten för att få fart på en gasol-kök i sträng kyla - och så kokar man upp ny vatten till termosen och ta lite av det för att värma gasflaskan igen nästa gång...
 
Även om man värmer gasflaska med iskallt vatten (och det fryser på dess yta) så kommer den att avge mer gas vid högre tryck än att den når omgivningstemperatur och där under vid många minusgrader,

Kan man kosta på en skvätt jummet vatten att värma gasflaskan med i början av eldningssessionen så kan man jaga ut all bränsle ur flaskan även om den består mest av n-butan (kokpunkt 0.5 grader C) när den är nästan tom.

Precis som att man förvärmer en MF-kök med en massa T-sprit så kan en lagom skvätt (jummen!!) varmvatten i en termos och en passande bytta att stoppa ned gasflaskan i vara starten för att få fart på en gasol-kök i sträng kyla - och så kokar man upp ny vatten till termosen och ta lite av det för att värma gasflaskan igen nästa gång...
Jag använde gasol till mitt Omnilite under senaste vintertur. Jag placerade gasoltuben i ljummet vatten, men varje gång jag tände gasolen solg det upp stora lågor. Efter några sekunder blev det dock små, blå lågor. Vad beror det på?
 
Jag använde gasol till mitt Omnilite under senaste vintertur. Jag placerade gasoltuben i ljummet vatten, men varje gång jag tände gasolen slog det upp stora lågor. Efter några sekunder blev det dock små, blå lågor. Vad beror det på?
Bristande förvärmning.
Du hade (antagligen) missat att förvärma själva brännaren tillräckligt. I tillräcklig kyla kräver en trögstartad koppbrännare som Primus Omnifuel förvärmning för att ge den magiska blå flamma direkt. Även med gasol...
 
Om flaskan är varmare än köket så kommer butanet att kondenseras ned till vätska igen i den kallare köket, och därmed samma effekt som dåligt värmd kök med flytbränsle..

skillnaden med gas gentemot flytbränsle är att köket behöver bara bli _lite_ varmare är gasolflaskan för att problemet skall vara borta - inte flera hundra grader som med fotogen...

har du blåslamps-tändare så räcker det med typ 10 sekunder låga på koppen och smula tid för att värmen skall hinna ned i foten för att det skall tändas rent som gasolkök.

Men kör man med gasol så använder man ju inte omnifuel utan en dedikerat hattbrännare avsedd för just gasol - som GB74 i en trangiakök (även den behöver förvärmas under några sekunder med en tändarlåga vid stark kyla för att undvika gula flammor precis i starten)

att omnifuel/polaris kan eldas med gasol betyder inte att de gör det bra - det finns bättre och mer effektivare brännare för det.
 
Gör jag fel eller har jag fått en dålig brännare?
Jag tycker inte arr jag fåt brännaren att gå bra/rent. Den pulserar och jag tycker att lågan är för gul. Jag har ngen tidigare erfarenhet av MF-brännare så jag har inte mycket att jämföra med.
Jag har lagt upp ett klipp på brännaren.
https://m.youtube.com/watch?v=9_Ks2XU63IU

I klippet kör jag på fotogen, visserligen från ÖoB, men men.
Jag har förvärmt med t-sprit och köket har körts några minuter när jag filmar. Jag har läst om pulserande ”novor” och bomull i stället för filter. I filmen testar jag med bomullsfilter.

Jag har inte tagit isär brännaren i övrigt för att se om jag kan se något uppenbart fel.
Är allt som sig bör?
Bör jag reklamera brännaren?

Som sagt ingen tidigare erfarenhet så goda råd mottages tacksamt.
 
Kanske är det fullt normalt beteende av MF-brännare, Jag har som jag nämnt inge tidigare erfarenhet. Jag jämför ju med trangias GB 74 eller andra gasbrännare och de har ju en avsevärt blåare låga och jämnare gång. Men det kanske är fel att jämföra gas och flytbränslekök på det sättet. De flesta klipp jag hittat på nätet är brännare med "tystbrännarhat" och de får naturligtvis ett helt annat beteende och ett annat ljud.

Volymen i sig har jag inget invändande emot, det var mest pulserandet och att jag upplevde lågorna som gulare eller i alla fall mindre blåa än GB 74:an. Där av min fundering om något inte stod rätt till.

Jag har full förstående för att en Polarisbrännare med ett munstycke för olika bränsletyper aldrig kan brinna lika optimalt som en brännare med dedikerade munstycke för respektive bränsletyp. Men den borde ju rimligtvis kunna brinna lika bra som en annan polarbrännare eller en annan brännare med ett munstycke för flera bränsletyper.


Det verkar ju i alla fall inte vara uppenbart felaktigt så att det är rent olämpligt/farligt att använda den i alla fall.
 
Kanske är det fullt normalt beteende av MF-brännare, Jag har som jag nämnt inge tidigare erfarenhet. Jag jämför ju med trangias GB 74 eller andra gasbrännare och de har ju en avsevärt blåare låga och jämnare gång. Men det kanske är fel att jämföra gas och flytbränslekök på det sättet. De flesta klipp jag hittat på nätet är brännare med "tystbrännarhat" och de får naturligtvis ett helt annat beteende och ett annat ljud.

Volymen i sig har jag inget invändande emot, det var mest pulserandet och att jag upplevde lågorna som gulare eller i alla fall mindre blåa än GB 74:an. Där av min fundering om något inte stod rätt till.

Jag har full förstående för att en Polarisbrännare med ett munstycke för olika bränsletyper aldrig kan brinna lika optimalt som en brännare med dedikerade munstycke för respektive bränsletyp. Men den borde ju rimligtvis kunna brinna lika bra som en annan polarbrännare eller en annan brännare med ett munstycke för flera bränsletyper.


Det verkar ju i alla fall inte vara uppenbart felaktigt så att det är rent olämpligt/farligt att använda den i alla fall.

Den brinner absolut inte som den ska.

Antagligen det klassiska med dålig förvärmning och att du vridit för snabbt och otåligt sedan. Vrid sakta och invänta att det verkligen blir blå lågor.
Sedan kanske du pumpat upp för högt tryck?
Fotogen, oaktat var du köpt det ska ju fungera om det är vanlig fotogen. Prova annars med alkylatbensin 4 takt utan olja eller exempelvis primus ren bensin för att utesluta problem med bränslet.

Du ska ha en klar blå låga och ljudet inte stötande / fräsande. Möjligtvis kan en viss pulsering ske men vrid då ned första ventilen från flaskan något.
 
jag hoppas att det beror på min okunnighet och inte på att det är fel på brännaren.
Jag testade igen när jag kom hem, jag får den inte att brinna bra på fotogen. Testade alkylatbensin och den går betydligt bättre på det.

https://m.youtube.com/watch?v=oan9D5CR6lY

Fortfarande pulserar den men inte lika mycket, blåare flammor, några gula då och då men jag tömde bara ur fotogenet och fyllde med bensin så kanske kan det finnas fotogenrester kvar.
 
Fortfarande pulserar den men inte lika mycket, blåare flammor, några gula då och då men jag tömde bara ur fotogenet och fyllde med bensin så kanske kan det finnas fotogenrester kvar.

Polaris ”ska” pulsera, men jag är ganska säker på att ditt resultat, oavsett bränsle, blir LÅNGT BÄTTRE om du pumpar upp betydligt högre tryck i flaskan.
 
Senast ändrad:
Det är min fundering också - pumpa upp ett rejält tryck (och använd ett litet pådrag tills den är riktigt genomhet).
Den blir ännu bättre sen när du sätter dit en PolarDawg2 (om du inte redan gjort det).
Bägge mina går bättre på fotogen än på bensin (Om nu det kan vara en tröst!?) och jag pumpar
upp ett rejält tryck - för det går ju alltid att strypa på reglerventilen, men är svårt att göra tvärt om...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...