Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut

Jag har på detta forum vid några tillfällen uttalat mig i mycket positiva ordalag om Montane Minimus-jackan, så det känns viktigt att också flagga för ev. problem.

Min egen var inköpt 2011, men rätt sparsamt använd - jag har ett annat lätt vindplagg och tar på Minimusjackan bara när det verkligen regnar.
Men de gångerna har den fungerat perfekt, inkl. 9 hela dygns ymniga slagregn i Jotunheimen. Så döm om min förvåning när jag plötsligt blir sjöblöt inom sekunder på en liten tur nyligen. När jag så tittar inuti jackan, ser jag flera områden med delaminerat membran - huvudsakligen kring halslinningen och under armhålorna, alltid precis utanför och längsmed de tejpade sömmarna.

Jag mailar Montane och får svar samma dag om att skicka jackan till återförsäljaren - i detta fall Northstar, som ska skicka den vidare till England. Jag skickar jackan, men får veta att det kan ta lång tid och blir såklart nervös eftersom jag ska dra iväg i mitten av augusti.

Men det hela blir klart på bara lite mer än en vecka - Montane vill inte ens ha jackan skickad till sig, utan nöjer sig med foton på skadorna för att godkänna reklamationen.
Northstar mailar beslutet till mig idag - samma dag hämtar jag ut den ersättningsjacka de redan skickat till mig för att vinna tid.

Montane har livstidsgaranti på sina skalplagg. Jag hade ju helst sluppit utnyttja den, men kan i alla fall konstatera att den fungerat - snabbt och utan krångel. Även Northstar ska ha eloge för att ha visat stor hjälpsamhet och tillmötesgående i all hanteringen.

Vad jag ju fotfarande inte vet, är om det inträffade beror på något tillfälligt produktionsfel, eller om det handlar om en systematisk felkonstruktion - att delamineringen uppträdde längsmed tejpade sömmar kan ju tyda på att tejpen är för stel och drar sönder membranskiktet.

Jag ska nu ha jackan med på två längre turer i augusti - oktober, och återkommer sen med hur det gått för ersättningsexemplaret.
 
Mycket intressant info som jag uppskattar!
Jag köpte ibland annat både byxor och jacka för 2 veckor sedan direkt från England och har ännu bara provat dessa inomhus.
Har hört lite om detta märke tidigare (Montane Sabretooth) och då du talade så väl och informerat om dem beställde jag, vi får se till hösten hur det funkar efter lite oväder.

Och nej jag lägger inget ansvar på dig att jag köpte dessa, att du berättar ovan ger mig bara mer förtroende för din information.
 
Usch, tack för vänligheten men man känner sig ändå som en skurk.
Det hjälper ju inte, att jag mest skrivit om jackans genomtänkta design och (hittills...) utmärkta funktion, men helt avsiktligt velat vänta med en regelrätt recension och uttalanden om dess hållbarhet på sikt - jag tyckte inte jag slitit på den tillräckligt länge och hårt för det. Men det var ju inte slitstyrkan den föll på till slut.

Man ska naturligtvis inte förvänta sig av ett 200-grams regnplagg att det ska vara lika robust som någon trelagers dedikerad klätterjacka på 600+ g. Hade min Minimus blivit söndernött under ryggsäcksremmar, fått uppfransade ärmslut, fallit offer för små riv- och friktionsskador etc, hade jag inte blivit särskilt förvånad med tanke på det tunna tyget. Men det har den alltså inte gjort - tvärtom har den hållit över förväntan i det avseendet.

Men att membranet plötsligt lossnar på ett så systematiskt sätt, på ställen som inte varit utsatta för särskilt slitage och efter att jackan hängt i garderoben över vintern, är ju mindre förklarligt, så jag hoppas verkligen att det handlar om ett tillfälligt tillverkningsfel.

Jag ska som sagt snart få tillfällen att hårdtesta det nya exemplaret och återkommer; hoppas du och andra ev. ägare till jackan också gör det.
 
Korttidsåterkoppling

Kan meddela att nya jackan skött sig klanderfritt på två längre och rätt ruffa, regniga och snöiga turer i Jotunheimen resp. Tatra. Än är jag dock inte uppe i en lika långvarig användning som min förra upplagas.
Återkommer efter långtidstest :)
 
Montane Minimus för cykling

Hej, det här är mitt första inlägg :)

Jag behöver en förstärkningsjacka/regnjacka när jag cykelpendlar till jobbet (Malmö-Lund, ca 2x2 mil). Jag har rätt ont om plats i min cykelväska så den ska vara liten men ändå tåla lite vind och regn. Montane Minimus verkar passa in på detta.

Mina frågor:

Hur långt ner i ryggen går den? Funkar den till cykling utan att ryggen blottas?

Hur är byxorna? Tänkte dessa mer till vandring än cykling.
 
OT om jackans mått

Hej & välkommen till Utsidan :)
Modellen är nog något längre och långsmalare än många motsvarande; nederkanten slutar ungefär i höjd med ärmkanten. Hur långt ner på just din rygg jackan slutar beror ju på din egen rygglängd och om du väljer en tajt eller löst sittande storlek.

Jag har själv herrmodellen i storlek XXL. Den är ca 78 cm lång mitt på ryggen (mätt från mitten av axeln på platt liggande jacka). Nederkantens omkrets är ca 120 cm (går att dra ihop). Jag är 170 cm lång med ganska lång rygg, och på mig slutar den jackan precis nedanför rumpan.

Jag löser det eviga problemet med dagens idiotiskt korta och axeltrånga jackor genom att välja rejält oversized, och XXL är precis vad jag tycker fungerar. Då får jag ledigt in alla lager inkl tjocktröja innanför. Ärmarna "korvar" sig ju vid handleden, men det är faktiskt skönt att kunna låta dem täcka händerna vid regn.
 
Återkoppling #2

Lovade återkomma när jag slitit lite mer på jackan. Nu har jag även både åkt utför och övat alpina vintertekniker i den, med dithörande ganska omild behandling, och lamineringen är fortfarande helt intakt. Alltmer tyder alltså på att jag hade otur med ett måndagsexemplar förra omgången.
 
Hej & välkommen till Utsidan :)
Modellen är nog något längre och långsmalare än många motsvarande; nederkanten slutar ungefär i höjd med ärmkanten. Hur långt ner på just din rygg jackan slutar beror ju på din egen rygglängd och om du väljer en tajt eller löst sittande storlek.

Jag har själv herrmodellen i storlek XXL. Den är ca 78 cm lång mitt på ryggen (mätt från mitten av axeln på platt liggande jacka). Nederkantens omkrets är ca 120 cm (går att dra ihop). Jag är 170 cm lång med ganska lång rygg, och på mig slutar den jackan precis nedanför rumpan.

Jag löser det eviga problemet med dagens idiotiskt korta och axeltrånga jackor genom att välja rejält oversized, och XXL är precis vad jag tycker fungerar. Då får jag ledigt in alla lager inkl tjocktröja innanför. Ärmarna "korvar" sig ju vid handleden, men det är faktiskt skönt att kunna låta dem täcka händerna vid regn.

Hej och tack för svaret.

Just det där med storlek är knepigt när man vill ha grejer till mer än cykling. Ska man ha jackan med sig på vandring vill man man kanske kunna ha alla andra kläder under och då störs man inte av att den är lite lite bylsig. Cyklar man däremot, då bör det sitta tajt. Därför slutar det ofta med att jag köper just cykelkläder. Jag hade tänkt mig Large. Tror jag beställer en, funkar den inte för cykling så verkar den bra att ha med ut i skogen.

Har du även köpt byxorna?
 
(...) Har du även köpt byxorna?
Ja, och de funkade väl OK när det gäller vattentäthet, men de passade inte riktigt min kroppsform och blev snart bortskänkta, så jag vet inte så mycket om hållbarhet på sikt. De smalnar snabbt av nedåt, så även med mycket överflödigt tyg kring rumpa och mage stramade de ovanför knäna på mina tjocka ben. Men det behöver ju inte gälla mer normalt byggda personer :)
OBS att att de inte har lika höga parametrar för vattenpelare och andningsbarhet som jackan.
 
Angående delaminering av membranplag

Men att membranet plötsligt lossnar på ett så systematiskt sätt, på ställen som inte varit utsatta för särskilt slitage och efter att jackan hängt i garderoben över vintern, är ju mindre förklarligt, så jag hoppas verkligen att det handlar om ett tillfälligt tillverkningsfel.

Nja, det kan nog finnas en förklaring ändå:

Ett skäl till att membranplagg delaminerar anses vara är att fetter och oljor från kroppen löser upp det lim som membranet laminerats med. Detta inträffar då typiskt på områden där plagget är i direktkontakt med kroppen, exempelvis kring kragen. Handlar det om att limmet löses upp är det inte orimligt att det sker när plagget hänger på galje.

Vad säger tillverkarna (för Gore-Tex)?

Norröna (https://www.norrona.com/en-GB/Help-me/WarrantyClaims/)
An example of insufficient maintenance is when a jacket delaminates in the neck due to infrequent washing, which causes oil, sweat or sebaceous from the skin to delaminate the GORE-TEX® fabric.

Norröna anser alltså att delaminering kring nacken kan uppstå om man inte tvättar sitt plagg nog ofta.

Hur ofta bör man då tvätta sina membranplagg (även detta för Gore-Tex)?

Arcteryx (http://www.arcteryx.com/Product-Care.aspx?country=us&language=en)
It depends on how often and how hard you use your gear. As a rule of thumb:
Heavy use (e.g. running, ski-touring) – wash every 10 to 12 days of use
Light use (e.g. dog walking, urban use) – wash every 20 to 30 days of use
Use your best judgment. If your garment looks dirty, or is no longer beading water, it is time to give it a wash.

Här kan man ju givetvis fråga sig varför man ska tvätta plagget, är det för att återställa Impregnering (DWR) eller för att skydda limmet i den laminerade produkten? Som texten formuleras verkar det handla om impregneringen. Förmodligen finns det ett ytterligare ett antal parametrar som påverkar delaminering vilket gör det svårt att komma med en rekommendation.

För egen del kan jag dock säga att jag tvättar jag mina membranplagg mer sällan än vad Arcteryx rekommenderar. Men det kan kanske vara en lärdom för framtiden.
 
Senast ändrad:
(...) Ett skäl till att membranplagg delaminerar anses vara är att fetter och oljor från kroppen löser upp det lim som membranet laminerats med. Detta inträffar då typiskt på områden där plagget är i direktkontakt med kroppen, exempelvis kring kragen. Handlar det om att limmet löses upp är det inte orimligt att det sker när plagget hänger på galje. (...)
Låter rimligt i princip, men inte i detta fall. De värsta släppen uppträdde kring ärmsömmarna, och där har jackan aldrig haft hudkontakt. Knappast heller kring nacken; det mest lättklädda jag haft inunder är en långärmad skjorta med ståkrage.

Men absolut något att tänka på för den som tänker skaffa en 2,5-lagersjacka, där membranet är föga skyddat för ev. kroppsdunster.
 
Uppdatering 2018: nya problem

Tyvärr har nu även min ersättningsjacka delaminerat enligt samma mönster: först kring nacken, sedan längs ärmsömmar. Så det är bara att konstatera att det INTE handlat om ett måndagsexemplar, utom någon systematisk svaghet hos materialet, alternativt alltför stel tejpning, alternativt själva skärningen på jackan, som kanske utsätter rörelsezonerna kring hals och axlar för särskilda påfrestningar. Jag tror dock inte på det senare - har upplevt jackan som otroligt välmodellerad och icke-hindrande, dessutom jag jag med flit valt oversized, bl a just för att undvika töjningspåfrestningar.

Min förra jacka fungerade i alla fall perfekt i 5-6 år. Denna gång tog det alltså bara två års sparsam användning (sommaren/hösten 2017 kom jag p g a för mycket jobb inte ens iväg på någon flerdagarsvandring), innan membranet förföll.

Det lömska var att inga varningstecken syntes före avfärden. Haveriet var plötsligt och snabbt fortskridande, mitt ute i ledlös fjällterräng och flera dagars hällande regn (kul att försöka torka genomblöta klädlager, när man bor i tält). Jag hankade mig fram med successiv nödtejpning, men kunde inte hålla jämna steg med förfallet.

Ärendet är alltså återigen på reklamation hos Montane, via köpstället Northstar som det inte ska falla minsta skugga på. De hanterar detta åt mig, trots att de faktiskt slutat vara återförsäljare för Montane.

Bottom line: preliminär varning för kort livslängd på 2,5-lagers Pertex Shield+ - membran, som fungerar fantastiskt fint ett tag, men verkar åldras bara genom att hänga i garderoben.

Fortsättning följer.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...