optimus nova

Hade liknande problem med min trangia MF brännare. Vad som hände var att den termiska expansionen ströp ventilen. Löste det med lite filande och pillande. Upplever liknande bekymmer med optimus gasbrännare (Vega).

Minns inte om det finns någon rekommendation för brinntid men jag brukar i regel inte köra fullt ös utomhus, särskilt i kallare väder. Dagens kök är ofta slarvigt ihopsatta som gör att snabba termiska förändringar ofta leder till den här typen av fel.
 
Konservburkslock ?
Inlägg från 2011-03-19, men det väcker min nyfikenhet om hur du använder konservburks locket.

:), ja xgk är ju ganska "digitalt" dvs antingen på (med full fart) eller av. Konserburkslocket läggs på köket och kastrullen ovanpå, locket tar upp och fördelar värmen från brännaren och det kokar lite lugnare i grytan. Kallas "heat diffuser". Äldre modeller av xgk levererades med burklock, numera får man fixa ett själv :).

//J
 
Min spontana tanke är att konservburkslocket skulle smälta.
Jag har ett MSR XGK från 92-94 tror jag, det med dom veliga kastrullstöd pinnarna.
Heat diffuser till MSR det har jag missat.
Har du någon bild på original och/eller din egen.
 
Den "gamla goa modellen" av Optimus Nova är tillsalu på Tradera:

http://www.tradera.com/item/340241/...k-for-flytande-bransle-rek-butikspris-1799-kr

890kr, och det är köket på bilden enligt säljaren...

Såvitt jag vet är denna typ inte tillverkad i Kina (?) men kanske inte Sverige heller (?). Odd, har du peiling på detta..?

Jag har samma utgåva + 2 stycken som jag vet är tillverkade i Sverige och jag märker ingen skillnad. Jag har faktist använt de gröna mest och har fullt förtroende för den. Tittar man riktigt noga på det gröna reglaget kan man se att under den gröna färgen står det "made in Sweden".
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    52.1 KB · Visningar: 974
Nix, ingen kunskap om olika Nova under-serier (för modernt Optimus för mig)...
Vill dock minnas att dom hade en recall på någon serie för ett antal år sedan?
 
Nix, ingen kunskap om olika Nova under-serier (för modernt Optimus för mig)...
Vill dock minnas att dom hade en recall på någon serie för ett antal år sedan?

Ja, dom hade en recall vill jag minnas...Men var det inte pumpen..? I korta drag känns det som att Optimus såldes till Katadyn (?). Sen skulle det effektiviseras och produktionen flyttade utomlands vilket gav problem och sämre kvalitet. Till slut hamnade produktionen i Kina och då vill jag minnas att det bl.a. Var problem med kvarvarande grader från produktionen.
Jag menar också att man kan se att de olika delarna idag är gjorda i annat material/legeringar...
De flesta jag snackat med säger att de som tillverkades i Sverige har varit bäst...

Jag reserverar mig för massa fel i ovanstående ;)

...men fantastiskt kök för att vara ett modernt slangkök. Det var med mig i Afrika i 6 mnd och brände allt möjligt flytande med bravur. Gourmettillagning på sitt bästa då det är mkt stort arbetsområde på effektregleringen tack vare nålreglaget som sitter in i brännarhuvudet och inte på slangen lr liknande.
 
... då det är mkt stort arbetsområde på effektregleringen tack vare nålreglaget som sitter in i brännarhuvudet och inte på slangen lr liknande.
Det kanske var pumpen - jag hade inget så jag noterade det bara flyktigt...

Du har alldeles rätt - den kökstillverkare som tror att man kan finreglera en trycksatt vätskebrännare någon annanstans än direkt vid lågornas bas har inte gjort sin historiska läxa. Såvitt jag vet finns det ingen gammal konstruktion med 'fjärreglering' som överlevt marknadens dom. Och det borde inte (i dagens rationaliseringssträvande bönräknande tidevarv) få försökas med någon modern heller...
 
Den nuvarande novan är ok.

Jag har jämfört Novan med Primus Omnifuel, Primus Omnifuel Ti och MSR WisperLite Universal.

Novan är lättast att reglera lågan på.
Omnifuel och Omnifuel ti går även på gas.
Whisperlire Universal går även på gas. Är tystast.

Novan går utmärkt på fotogen och bensin. Bra rensnål, går att rensa fast man kör köket. Lätt att förvärma.
Lågan är lite fet på fotogen och lite mager på bensin. Endast ett munstycke. Magnetisk rensnål, vifta med verktyget under köket och rensnålen åker upp och ner.

Omnifuel går utmärkt på bensin och gas.På fotogen får man förvärma rejält och ha bra vindskydd annars blir den inte tillräckigt varm. Lite sämre att köra på sparlåga än Novan. Måste släckas för att rensa. Rensnål i verktyget.

Omnifuel ti är betydligt mindre än omnifuel. Jag tycker den är lättare att förvärma vid fotogenanvändning än storebror. Köket är mindre och lättare. Mycket lägre effekt. Måste släckas för att rensa. Rensnål i verktyget.

Whisperlite Universal går utmärkt på fotogen, bensin och gas. Acceptabel sparlåga endast på gas.
Dvs det går att få bra sparlåga även på fotogen och bensin men det är lätt att oavsiktligt släcka köket.
Köket är tyst. Måste släckas för att rensa. rensnålen har en vikt och man skakar köket för att rensa.

Jag har kört på D80 (fotogen) från Fogas, heptan(industribensin) och diverse gaspatroner bla Biltema, Jula, Primus och Optimus.

Köken går att förvärma på det bränsle man kör på, men det sotar mer, så jag rekommenderar att förvärmning görs med rödsprit. Jag har använt Spisbränsle. Jag tror att skillnaden mellan T-röd och Spisbränsle ligger i kräkmedlet, ar inte säker. I Trangian sotar inte på spisbränsle men det ger vid långvarig användning en brun beläggning på kastrullerna. Jag tycker denna beläggning är trevligare att handskas med än sot.

Alla köken har fungerat bra hittils. Jag har tyckt bäst om Novan, jag lagar gärna riktig mat när jag är ute, sällan pulver eller torrmat. Men prioriterar man tystnaden gäller Whisperlite universal.

Jag har kört dessa kök en sommar, en höst och en halv vinter.

Inget av köken är dock lika bra som 111 för vinterbruk.
Inget av köken är lika bra som Trangia/KAP Arktic.
Jag har mångårig vana av dessa två. Båda är dock tyngre än de testade.

Om det är vinter vill jag köra fotogen. Bensin beter sig kusligt kring minus 20 grader. Om man spiller bensin eller bara försöker förvärma med bensin bildas spontant en explosiv blandning mellan luft och avdunstad bensin just när risken för statisk urladdning är stor.....Vid andra temperaturer är jag inte orolig. När jag beger mig ut vet jag dock inte hur kallt det kommer att bli, så jag kör fotogen på vintern. På sommaren kör jag gärna Trangia med gas eller sprit. Vid kortare turer där kanske bara kaffekok är aktuellt tar jag något lättare kök. Fast Trangia 27 väger förståss inte mycket, dvs om man lämnar kastruller stekpanna och greppsnäppa hemma.

Jag har egentligen inget behov av multifuel-kök utan föredrar enbränslekök. Jag har en tendens att köra multifuelkök som om dom vore enbränslekök. Tex har jag kört totalt fyra Nova. Bensin fristående, gas fristående, fotogen fristående och fotogen/trangiamontage. Två vardera av primusköken trangia o fristående.
Jag har funderat på att trangiamontera en Universal, den passar bra för det, men det har inte blivit av än.

Trangiamontage av nova och primusköken är inte helt tillfredsställande. Det blir lite extra fippel när man sätter upp respektive packar ihop köken pga slangar och vred som träs genom vindskyddet. På KAP arctic var ratten löstagbar så brännaren var lättare att montera. Det är frånvaron av fippel som gör 111 till ett så bra vinterkök. Är det kallt vill man inte montera en massa delar av metall.

Andra har säkert andra åsikter om kökens fördelar och tillkortakommanden.
/John
 
Jag har jämfört Novan med Primus Omnifuel, Primus Omnifuel Ti och MSR WisperLite Universal. Novan är lättast att reglera lågan på.......... ........... /John

Det var en gedigen och imponerande genomgång. Upparbetad kunskap på bästa sätt genom egen erfarenhet.
111:an är bra den, tänka om det fanns fler slanglösa kök i vår värld.
 
... Inget av köken är dock lika bra som 111 för vinterbruk. Inget av köken är lika bra som Trangia/KAP Arktic. Jag har mångårig vana av dessa två. Båda är dock tyngre än de testade.

Andra har säkert andra åsikter om kökens fördelar och tillkortakommanden.
/John

Det var en seriös och grundlig genom gång - och din slutsats ovan skriver jag oförbehållsamt under på!

För oss som tillhör generationen som kunde köpa de där två nya i butik, så slår nog ingenting en fotogen-111 på att smälta hink efter hink med snö (det lärde jag mig under lumpens fjällutbildning) och vikten var lappri jämfört med vad vi ändå släpade runt i pulkorna: 84mm granatgevär, strvminor, 8cm grk, ksp 58 etc etc. +Am till alltihop. SAMT viss personlig mtrl som det var skönare att få ner från ryggsäcken. Jag misstänker att vi såg ut som om vi skulle invadera Norge när vi kämpade oss västerut, nästan ända till gränsrösena. Där vände vi söderut, gick i bivack och hade en underbart kul stridsskjutning mot en fjällsida dagen därpå. (Malajerna som placerat ut SAAB-målen - dom hade fått åka Bv202...)

Köpte mig senare ett Trangia Arctic direkt när jag fick syn på det på DOMUS Sport i Kiruna - och har ALDRIG ångrat någondera innehavet. Bästa vinterköken som någonsin konstruerats (om man bortser från Nansen-kjelen då)... På vintern kan man aldrig komma fel med fotogen, 111 och Arctic - när man har pulka, skoter eller bandvagn. [Med helikopter: så åker man in till närmaste fjällhotell och äter/bor där.] Att gå på skidor är jag för gammal för nu, det får överenergiska ungdomar göra. Vi vinkar när vi åker förbi och tolkar era höttande nävar som att ni också vinkar glatt tillbaka... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...