• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringssällskap i sommar

Hej!

Är snart 26 år gammal tjej, bor i Nord-Norge. Vandrar gärna med tält på avlägsna platser:) Men är öppen för det mesta, också stugturer. Älskar fjäll och natur i allmänhet, fotar mycket. Hade tänkt vandra i slutet av sommaren, norra Sverige eller Norge. Skulle vara trevligt med sällskap!

Ha det fint!
 
Hallå Feorie, välkommen till Utsidan!

Här är en till med stort sug till avlägsna fjäll och skogar! Är lite av en kartnörd och planerar många fler fjällturer än vad jag hinner avverka (just nu drömmer jag nog mest om Kårsatjåkkamassivet i Sjaunja naturreservat).

Har ett nytt solotält som jag planerar att testa på en längre fjälltur, antagligen under slutet av sommaren eller tidig höst. Har tidigare pratat med en kompis om att vandra tillsammans med henne i fjällen i sommar men nu har hon problem med höfterna så det är osäkert hur mycket hon kan vandra framöver.

Jag är 36 år, bor i södra Småland och har vandrat en hel del i fjällen, såväl solo som i större och mindre grupper. Jag trivs bäst bortom leder och stugor. Skulle heller inte ha något emot lite sällskap men vill nog i alla fall hinna prata en del på Skype eller liknande i förväg för att kolla så att det är någon som man kommer någorlunda bra överens med... :)

Just nu och fram till midsommar är jag inne i en intensiv jobbperiod så det blir inte mycket tid över till annat (jobbar sju dagar i veckan). Efter midsommar får jag dock fritt. :)

Ha det gott och hoppas att du får en fin sommar (med många fina naturstunder)!
V.h. Tobbe C
 
Tack tack! Ja, tänkte det skulle vara roligt få kontakt med mer friluftsfolk. De jag vandrat med tidigare hade tyvärr andra planer i sommar.

Sant, man vill veta lite mer om dem man ska vandra med. Speciellt på tälttur utanför lederna. Har vandrat med Fältbiologerna i Sarek för några år sedan. Då hände också att man mötte dem man skulle vandra med för första gången på nattåget på väg upp:) För vara ute 8-12 dagar utan kontakt med omvärlden. Förstår inte hur vi vågade;) Men som regel går det bra.

Kårsatjåkka är nog väldigt fint! Åh, tycker Stora Sjöfallet i allmänhet är ett fantastiskt område. Gick förresten södra sidan av Teusadalen för 4 år sedan, från Vietas. Uppfyller klart kriteriet avlägset... Mycket kvar att utforska där.
Kanske om man skulle vara ett litet gäng, 3-4 stk?
Allt gott!
 
Har också gjort några sådana vandringar med folk som man träffade i verkliga livet först på nattåget och det brukar gå bra. Bäst gick det för min kompis som numera är gift med en kvinna som jag bjöd in till vår Sarekvandring.

Generellt tror jag att ju fler viljor ju mer förutbestämd och mindre spontan behöver turen vara (i synnerhet om alla träffas för första gången på nattåget...). Tror att en tur för en tre - fyra stycken nog ska vara lite lugnare än en tur till t.ex. Kårsatjåkka som kan bjuda på en hel del utmaningar i form av stenskravel, besvärliga vad, snårskog, m.m. Men mycket hänger givetvis på gruppens sammansättning och hur väl gruppen har snackat sig samman i förväg.

Sedan tycker jag inte att du ska helt utesluta att gå solo heller, det kan ge en fantastisk frihetskänsla. När mina vandringskompisar blev småbarnsföräldrar och inte kunde dra på långtur längre skaffade jag en nödsändare (PLB) som gav mig det självförtroendet jag behövde för att vandra själv även i avlägsna trakter (som bakom Nieras till Vietas). Det var en härlig känsla faktiskt, det är ganska annorlunda att vandra solo jämfört med att vandra tillsammans med någon/några.

För min del vet jag bara att jag måste till fjällen i sommar eftersom min fjällabstinens nu är svår (ställde in höstens tur ifjol p.g.a. fotskada). När, var, med vem/vilka eller om jag går själv återstår att se. Men får du ihop några stycken till en fjälltur så kan jag också vara intresserad. Vill du veta mer om mina Kårsatjåkka-planer eller vill ha tips på spännande platser, etc så tar vi det via PM.

Ha det gott!
 
Vill vandra i sommar

Hej!
Letar du fortfarande vandringssällskap i sommar? Jag är ledig från mitten av juli till mitten av augusti och skulle gärna vandra kanske ca 2 veckor i norra sverige. Fast allt är egentligen av intresse. Vill så gärna vandra men det är tråkigt att vandra själv. Jag är en tjej på 28 år som studerar i Malmö och som inte är den snabbaste vandraren men kanske den mest tålmodige! Har tidigare vandrat i kebnekaisefjällen, Sarek, padjelanta och Jontunheimen.
 
res kompis

Hej !
Många söker visst vandrings kompisar , själv är jag ensam vandrare , och tycker att det verkar lättare att få direkt kontakt i fjällvärlden ,där är alla lika sinnade , en del blyga ,andra slutar aldrig prata.
 
Hej!
Jag är en 30 årig tjej/kvinna från Gällivare som är intresserad av att komma ut i fjällen och söker sällskap. Jag har vandrat en hel del i svenska fjällen (Padjelanta, Sarek, Kungsleden), Dolomiterna och österrikiska alperna. Liksom några andra här i tråden är det roligare att komma ut med en kompis/ grupp och gärna att man har hunnit lära känna den/de man ska ut med innan. Jag är öppen för många olika turer.

Jag är ledig från nästa vecka till mitten på augusti. :)
 
Hejsan. Jag har vecka 33 ledigt. Har vandrat i en del i Norge, samt schweiziska alperna. Har även gått GR20 själv och påbörjat den del av GR 5 som börjar strax utanför Geneve och går till Nice. Skulle vara kul att gå andra delen på denna sträcka genom Vanoise alps fr. Chamonix och söderut. Någon som är sugen? =)
 
Kebnekaise från 7e aug

Hej! Är du fortfarande intresserad av att vandra i fjällen? Jag är en tjej på 38 som vill bestiga Kebnekais. Jag har vandrat 9dgr i Norge tidigare, en av mina bästa semestrar. Hoppas du ser detta och svarar :)

Mvh Kara


Hej!
Jag är en 30 årig tjej/kvinna från Gällivare som är intresserad av att komma ut i fjällen och söker sällskap. Jag har vandrat en hel del i svenska fjällen (Padjelanta, Sarek, Kungsleden), Dolomiterna och österrikiska alperna. Liksom några andra här i tråden är det roligare att komma ut med en kompis/ grupp och gärna att man har hunnit lära känna den/de man ska ut med innan. Jag är öppen för många olika turer.

Jag är ledig från nästa vecka till mitten på augusti. :)
 
Vandringssällskap

Registrerade mig här på hemsidan för att hitta receptinspiration till min första ensamvandring men hittade hit.

Är du fortfarande på jakt efter medvandrare så kan jag nog också hänga på. Min plan just nu är annars att vandra från Absiko till Nikkaluokta och bestiga Keb på vägen i början av september men om det skulle bli en grupp så är jag öppen för andra alternativ. Men vi måste som sagt nog vara absolut minst tre om det ska funka.

Jag har också vandrat en hel del tidigare bland annat 10 dagar genom Sarek (dock för 9 år sedan). Jag är 26 år och bor i Lund.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Denise_H Sällskap Jämtlandstriangeln v. 34 nybörjare Reskompis 4
Apanigranen Vandringssällskap - oktober, 2019 Reskompis 2
Tinypope Vandringssällskap. Reskompis 3
michaelahogberg Vandringssällskap Reskompis 2
Riwih Vandringssällskap till Trolltunga i Bergen (v.28) Reskompis 0
Sentient6 Vandringssällskap Sarek/Padjelanta i juli? Reskompis 0
Sosv Vandringssällskap Reskompis 11
Akka Vandringssällskap vecka 30-31 Reskompis 3
Karton Turkamrat (-er) Sarek v36 - 37. Reskompis 0
avslutad130206 Vandringssällskap Lunndörrsfjällen juni/juli Reskompis 2
lena87 Vandringssällskap v 44 Reskompis 2
kjpil Vandringssällskap i Sarek V32-33 Reskompis 6
Ullarulla Vandringssällskap denna helg Reskompis 3
Eviless Vandringssällskap i Juli sökes Reskompis 2
Mc Gyver Vandringssällskap Reskompis 0
StefHan Vandringssällskap Reskompis 80
heek Vandringssällskap Sarek v.36 Reskompis 0
ekonom Vandringssällskap Keb - Abisko Reskompis 0
sica Vandringssällskap (Padjelanta?) i juli eller augusti! Reskompis 7
Berny Vandringssällskap i fjällen! Reskompis 8
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Joakim Ambrosson Jotunheimen i sommar? Reskompis 1
Dillesan Alperna för alpinism i sommar? Reskompis 0
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
gullviva Kungsleden i sommar? Reskompis 36
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
dmitrij Grönland i sommar? Reskompis 7
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
NiklasBr UCPA sommar 2011 Reskompis 33
Torun Fjällvandra i sommar? Reskompis 9
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
Nic void UCPA Sommar 2010 Reskompis 6
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Wookad Jotunheimen 1-2 veckor i sommar Reskompis 1
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
xxxxxxxxxxxxxxx europa sommar 2010 Reskompis 4
Fredriks79 Vågsurfa i sommar? Reskompis 0
andyyy Island 7-10dgr i sommar Reskompis 0
Joakim Ambrosson Padjelanta och Kebnekaise - sommar 2009 Reskompis 7
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
Albin_25 En plats ner i Europa i sommar Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...