Bromstekniker

Jag har tagt bort mina klossar av praktiskaskäl och bromsar genom att "ploga" med ena, men har lärt mig av misstaget att "pjäxan" blir snevriden... :(

Hur är era tekniker när ni ska sakta in farten?
 
Utan kloss är det väl bara 4 sätt : ploga som du sa, bilda ett T med inlinesen med ena skrillan bakom den andra, hockey bromsning där man tvärar båda skrillorna i sidled och till slut att man kör in i nåt :)
 
Jag plogar (som med skidor) i 99% av fallen. Sista procenten kastar jag mig på marken när plötsligt tvärstopp är livsnödvändigt.
 
Bromsa

med hälbromsen är effektivast. Någon enstaka gång i relativt brant utförslut har jag kört ut i gräs bredvid vägen och stannat genom att springa.

Att tramp bromsa som hastighetsåkare gör på is fungerar på platt underlag men tar tid.

Släpboms (T-broms) fungerar sådär nackdelen är att hjulen slits och att det inte är lika effektivt som att hälbromsa.

Hälbromsen har dessutom fördelen att det är lättare att precisionsstyra när man bromsar och tjutet från bromsen är också en uppmärksamhetssignal till övriga trafikanter.

Thure
 
Piruett är ett mycket effektivt sätt att få stopp på ekipaget! Enklast att ha en mycket låg tyngdpunkt och att sticka ut ena benet som stöd.

Lärde mig det en gång när jag var på väg ut i trafik, det var en ren reflexreaktion men stannade gjorde jag, efter det så har jag tränat in det.

Nöden är uppfinningarnas moder :)
 
LIte skeptisk

till piruett som metod med speedinlines.

Men med låg fart och inlines med mycket Rocker kanske det kan fungera.

Thure
 
till piruett som metod med speedinlines.

Men med låg fart och inlines med mycket Rocker kanske det kan fungera.

Thure

Funkar med helt vanliga griller, inga konstigheter. Som sagt, låg tyngdpunkt så man inte slår över. Dock har jag aldrig klarat av att hockystoppa med tvärställda griller, då åker jag på öronen...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...