Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-09-13, 11:53
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

3 st kajaker på biltak

Vad har ni för lösningar på att ha tre havskajaker på ett biltak?
Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 12:49
thoand thoand är inte uppkopplad

Se till att du har ett räcke som är minst 120 cm. Med två pinnar alt en pinne och en vagga får tre kajaker plats. Kolla också tillåten taklast i bilens registreringsbevis. Några få bilar får lasta 100 kg men de flesta bara 75 och en del ännu mindre (Obs inkl räcket).

https://stockholmkajak.se/produkt/hoglastare/

http://www.dalarokajak.se/skumblock.asp
Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 22:46
thureb thureb är inte uppkopplad

Har diskuterats tidigare. Bilens aerodynamik försämras och bränsleförbrukningen ökar speciellt om man kör fortare än 90 km/h. Fastare fjädring dvs en bil som tål hög totallast tål sidvindar och omfångsrik taklast bättre. När vi hade 4 kajaker på taket använde vi dubbla vertikallastare. Se www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=811089

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 06:39
Utvandraren Utvandraren är inte uppkopplad

Jag har normalt en Thule J-ställning på taket. Vill jag ha tre kajaker på taket kompletterar jag med en pinne från Eckla. Fungerar bra, men min bil är en av få som tillåter 100 kg taklast. De flesta har gränsen vid 75 kg, och då får man inte tre kajaker på taket, eftersom takställning och kajakhållare räknas med i vikten.
Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 16:47
Makker Makker är inte uppkopplad

Takräck för 6 kanoter

Jag har gjort ett takräck för 6 st tävlingskanoter till min folkabuss, det får plats 6 st VKV Anita/ Måsen också, men det blir för tungt.
Kanoterna ligger på sidan, och det krävs en bil med rejält avstånd mellan takbågarna.

Svara med citat
Gammal Idag, 08:44
bååthen bååthen är inte uppkopplad

Brett räcke och fyra kajakhållare kör jag med. Allt håller sig inom bilens bredd.
Arvid

Svara med citat
Gammal Idag, 09:13
Trikåmannen Trikåmannen är inte uppkopplad

En st höglastare med två kajaker i sidoläge. Den tredje liggande på skumblock. Brukar sällan vara några problem. Tricket är att sätta de yttre kajakerna långt ut, oftast rakt över lastrelingen/takinfästningen. Ger ofta minst svikt i lastbågen. Jämför med ensam kajak över mitten påbilen.

Intressant det här med maxlast. Fyra kajaker på en bil med 100 kg taklast. En kajak brukar väga mer än 25 kg och lastbågarna väger mellan 3-7 kg med höglastare och remmar. Så det flesta som har fyra kajaker kör med överlast. Eller motsvarande med tre kajaker och 75 kg.
På min gamla golf lyckades jag komma precis på 75 kg men då vägde en kajak 20,5 kg.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.

Logga in