Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-09-17, 22:08
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
...fast det är just de hydrofila egenskaperna man utnyttjar i den sortens membran. Se inlägg #13 för en amatörmässig förklaring, eller här för en lite bättre (sök på "hydrophilic membrane" i texten och läs från det ställe orden uppträder första gången).
Både hydrofila och hydrofoba skikt används i olika material. Om du läser de två styckena före det du länkar till (sök på hydrophobic) så kan du se att Dermizax består av PU-skikt med hydrofoba egenskaper. Och det var ju Dermizax du nämnde... Gore-Tex innehåller hydrofila skikt.
Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 17:42
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Tack! Har aldrig förstått varför skalplagg ska vara 100% lufttäta och därmed också sneglat på Neoshell, men 10000 mm VP känns i underkant. Både "horisontellt" ösregn i hård vind och att knäa på blöt mark kan ge högre vattentryck än så. 20000 mm brukar anses som riktmärke för min tilltänkta användning. Jag kan ju ha fel...
Som jag har förstått det räcker 10 000 mm eller tom en hel del mindre mindre för att det ska fungera även om man står på knäna etc. Man kan teoretiskt få höga vattentryck då, men i praktiken viker vattnet undan då det inte är inneslutet i ett icke-elatstiskt utrymme så att säga. Har jag läst, men jag kan inte säga att jag vet exakt vad som behövs, Jag ar varit i fjällen under regniga förhållanden med regnkläder som hade 1500mm och det tyckte jag fungerade bra förutom att de gick sönder lite för lätt. Skulle i alla fall själv inte tveka att nöja mig med 10000mm.
Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 17:54
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Örnsätrarn Visa inlägg
Både hydrofila och hydrofoba skikt används i olika material. Om du läser de två styckena före det du länkar till (sök på hydrophobic) så kan du se att Dermizax består av PU-skikt med hydrofoba egenskaper. Och det var ju Dermizax du nämnde... Gore-Tex innehåller hydrofila skikt.
Jag har läst inlägget flera gånger utan att förstå vad du menar? Tråden handlar om hydrofila icke-porösa material, andra material har andra lösningar?
Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 21:53
Örnsätrarn Örnsätrarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av qy Visa inlägg
Jag har läst inlägget flera gånger utan att förstå vad du menar? Tråden handlar om hydrofila icke-porösa material, andra material har andra lösningar?
Citat:
...alltså fr a olika versioner av Dermizax (från japanska Toray) och Sympatex. Bortsett från några svåråtkomliga amerikanska märken används det förra främst av Bergans och svenska Stellar Equipment, bägge mest i plagg för lite tuffare alpin användning. Det senare används ju mest i skor, men av bl a Vaude även i ett par skalplagg.
Joanna skrev citatet ovan när hon startade tråden under rubriken "Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?". Som framgår av citatet avser hon speciellt versioner av Dermizax. Enligt den artikel hon hänvisar till är Dermizax hydrpfobt., inte hydrofilt.
Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 14:52
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Örnsätrarn Visa inlägg
Joanna skrev citatet ovan när hon startade tråden under rubriken "Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?". Som framgår av citatet avser hon speciellt versioner av Dermizax. Enligt den artikel hon hänvisar till är Dermizax hydrpfobt., inte hydrofilt.
Då är jag med. Som jag förstår det så finns det tre olika varianter på membran/tyg; Dermizax, Dermizax EV och Dermizax NZ. Dermizax är hydrofilt men tydligen inte de andra då. Det är inget de skriver tydligt på sin hemsida men det skulle kanske förstöra deras salespitch. De som tillverkar sådana här produkter förenklar ju regelmässigt beskrivningarna hur det fungerar på gränsen (eller ofta över gränsen) till missvisande.

http://sportstextiles.toray/en/dermizax/index.html
Svara med citat
Svara

Taggar
bergans , dermizax , hållbarhet , ickeporösa membran

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.

Logga in