Gore Tex och liknande

Hej,

Är inte Gore Tex och liknande material väldigt överreklamerade?
Jag har haft kängor med Gore-Tex, jackor med Gore-Tex.
Jag blir lika våt om strumpor och tröjor oavsett vilket material jag har på utsidan. En kompis köpt en väldigt dyr regnjacka med Gore-tex. Efter några timmars ihållande regn så var han dyngsur ändå.

Idag går det ju nästan inte att köpa ett par kängor utan gore-tex eller liknande material. Varför? Har inte märkt några fördelar efter ha använt det under ett antal år. Nu har jag äntligen införskaffat mig ett par hederliga skalkängor igen.

Finns det någon som faktiskt kan säga att det är stor skillnad mellan ett par kängor med gore-tex och skalkängor? Eller en jacka med eller utan gore-tex?

Svettas jag onormalt mycket och det är därför det inte funkar för mig?

En känga med Gore-tex har ofta läder utanpå "membranet".
Vad jag förstått ska gore-tex släppa ut fukt, men inte in..enkelt förklarat. Men täcker man membranet med läder så.. borde väl effekten utebli? Läder behöver smörjas/oljas in för att inte förstöras?
Samlas vätskan mellan membran och läder? Vad är vitsen? Hur fungerar fysiken bakom tanken?

Aldrig sett en jacka med enbart "gore-tex". Alltid ett yttermaterial och en liner av gore-tex. Om nu gore-tex är så fantastiskt på att släppa ut fukt men inte in..varför gör man inte hela jackan av detta fantastiska material? Är det för dyrt? Eller.... fungerar det helt enkelt inte som förväntat?

Många frågor från en skeptiker.
 
Senast ändrad:
Att gore-tex finns i snart varenda känga, lågsko och sandal ;-) är så som det är. Okunniga köpare och gore-tex lobbyister har väl samarbetat kring att få marknaden att se ut som den gör. Förutom den lilla skara vi är som gärna väljer membranfritt eller gummi runt fötterna. Är det inte gore-tex så är det någon annan tex-mex som tillverkaren av skon själv tagit fram. Jag har haft ett par kängor med gore-tex. Båda från Haglöfs och ingen av dom har fungerat nä. Aldrig haft någon jacka med gore-tex. Har haft två regnjackor den ena från Norröna med deras egna membran som på den tiden hette.. hmmm. Dri3 tror jag. Den blev för stor när jag gick ned i vikt så köpte mig en Montane med Eventmembran. Båda har fungerat klockrent.

Haglöfs har gjort en Anorak i enbart membrantyg som heter The black anorak. Vet inte hur den har slagit igenom var väl mest tänkt för ultrabergslöpare och annat som behöver lätta förstärkningskläder med sig.

Att man vanligen använder sig av 2-3 lager plus membranet är för att skydda membranet då det är ömtåligt. Det är vad jag fått för mig i alla fall.
 
Membran fungerar- sådär.

Min erfarenhet är att membran i skor väldigt snabbt slutar fungera- troligen blir det punkterat när skon (och foten) utsätts för litet påfrestningar. Skulle det hålla en längre tid så andas det för litet om du svettas om fötterna. Har du dessutom vaxat dina skor så andas det ännu mindre!
Membran i jackor tycker jag håller bättre men vid litet större ansträngning (ryggsäck och litet uppför) så andas det för litet och då blir du blöt i alla fall - inifrån.
Det är nog en bit kvar innan det kommer material som fyller det behov vi har - om det någonsin kommer!
 
10 år med gore tex still going strong

Har ett par meindl-kängor i läder med gore-tex. Efter 10 år håller de fortfarande helt torrt även om jag står i vatten upp till skaftet på kängan. Jag skulle faktiskt säga att gore-texen är vad som håller dem täta. Har å andra sidan ett par Reebok lågskor som började läcka efter typ 3 års användning. Dessa är i tyg med gore-tex.
 
Jag har aldrig fått mebran att funka i något annat en stadsskor. Vid friluftanvändande så andas de obefintligt mer än skalkängor och börjar läcka nästan omgående. Det funkar perfekt i stadsjackor och någotsånär is regnkäder om man byter ofta. Det funkar riktigt bra i vadarbyxor om man är försiktig med dem. Dock andas det inte över huvud taget där tror jag. Det är mera formfaktorn än andasförmågan som gör dem bättre än neopren.
 
Principen för alla texmex membran är att man har en större avdunstningsyta på utsidan än på insidan. Har man sen små porer genom membranet så får man en netto transport av fukt från insidan till utsidan. Dock kräver det här att utsidan är torr så att man bibehåller den stora avdunstningsytan. Därav att dessa textilier är impregnerade. Och naturligtvis fungerar dom bäst i torrt och varmt väder. Blir yttertyget blött så blir avdunstningsytan motsvarande en blank yta och insidan kommer att vara en större avdunstningsyta än utsidan varvid fukttransporten går åt andra hållet. Prova sitt på en blöt bänk. Temperaturen påverkar all avdunstning. Detta är anledningen till att skotillverkare lägger membranet längst in i skon. Återigen, blir skon genomblöt (och kall ) så kommer membranet inte längre fungera utan sannolikt reversera sin funktion.
Summa summarum, texmex material är ett intressant fenomen, man ska bara inte använda det i blöta miljöer.
Praktiskt för mig så blir membran tyg alltför tätt, det är ju någon sorts plast/gummiduk som fästs mot tyget, så all form av fysisk aktivitet går bort. Dessutom så upplever jag att när, inte om, yttertyget blir blött så blir texmex-jackor kalla då det faktiskt leder kylan mycket bättre än helt täta membran , typ galon. Och föutom att membran i skor sällan håller tätt så, om jag förstått saken rätt, trivs bakterier i dessa porer. I alla fall luktar dom skit väldigt fort och gärna.
 
Jag är nyss hemkommen efter en två nätters vandring i Småland, regn och blötsnö på dagarna och minusgrader på nätterna.
Dom sista 15åren har det stått GoreTex på snudd på allt jag använt. Anledning till detta är att dom lyckats väldig bra i sin marknadsföring.....
Sen i höstas har jag bytt ut en hel del av mina grejer, mest för att det var slitet men några saker för att man vill testa något nytt.
Såhär i soffan, nyduschad reflekterar jag över vad som funkar o inte funkar.
Kan konstatera att jag aldrig varit så torr och varm under rådande förhållande innan.
Jag bytte ut mina GoreTex Meindel mot Lundhags Professional skalkänga och min GoreTex jacka mot en fjällräven i G1000 som jag vaxat och likadana byxor.
Förstärkning tröja i merinoull istället för fleece som jag tyckt blivit fuktig på ryggen där ryggan legat emot.
Inga mer Tex kläder för mig förutom då jag fiskar och står still i båten utan ansträngning, där hade det lika gärna funkat med galon iofs men jag tycker GoreTex jackan är mjukare.
 
Tack för alla svar!
Inläggen bekräftar i stort vad jag redan trott.
Gore-tex i alla sina varianter är grovt överskattat.
Men frågan varför alla tillverkare fortfarande envisas med detta kvarstår.
 
Tillverkarna tror att allmänheten efterfrågar detta eller allmänheten efterfrågar detta genom att köpa det med Gore-tex. Eller både och. Slutade alla köpa det med Gore-tex skulle det försvinna inte svårare än så.
 
Jag har också tveksamma erfarenheter av Goretex. Jackor i detta bromsar regnet och man kanske kan klara en halvregnig dag. Men dag efter dag i ösregn, d.v.s. riktigt dåligt västkustväder, har det aldrig funkat för mig. Det läcker igenom. Jag har å andra sidan lyckats reklamera två Tierrajackor i följd med godkänt resultat, vilket lett till att ett inköp varat under 15 år, fast då med tre jackor...

För att säga emot mig själv så har jag haft ett par Hestra skidhandskar i GT som jag köpte för en hundring på rea. Dessa använde jag dagligen under cykling till och från jobbet i tio års tid innan jag tyvärr glömde dem på bussen. Eftersom de blev så slitna invändigt och därmed inte värmde längre så använde jag dem även sommartid vid regnväder och vid generellt friluftsliv. Först på slutet började de fukta igenom på ena fingret. Makalöst bra!

Vilket material, förutom PVC, s.k. "galon", håller helt tätt? Jag har testat budgetregnställ från diverse håll och alla har läckt efter ihållande regn.
 
Vilket material, förutom PVC, s.k. "galon", håller helt tätt? Jag har testat budgetregnställ från diverse håll och alla har läckt efter ihållande regn.

Jag är inne på torrdräkt nr 2 och ingen av dessa båda har läckt något alls. Så visst kan Gtex och liknande tex-matr vara 100% täta. När det gäller andasförmågan är det nog knepigare. Det skiljer säkert under olika förhållanden och mellan olika fabrikat.

mvh thomas
 
GoreTex och membran allmänt är ett försäljningsargument.

Det är lite som det löjliga Full HD för skärmar. Det var ett så bra försälningsargument att det hängde kvar långt efter att skärmar med bättre upplösning utvecklats och fördröjde faktiskt introduktionen av dessa på marknaden. Råkade ut för en säljare för några år sedan som lyckligt konstaterade för varje skärm han visade "Och det är Full HD också!", trots att jag lika ofta talade om att jag sket i Full HD, att det var andra prestanda jag var intresserad av.

För något år sedan skrev jag till Engelsons, som ju syr upp sina egna kläder, och sa att folk börjar genomskåda membran, inser att det inte funkar (Engelsons är inte i klass med GoreTex heller, så ännu svettigare) och föreslog att de skulle utveckla en enkel ofodrad jacka i klassisk polycotton. Vill inte säga att det berodde på mig, men nu har de en hel serie. Jacka, annorak, byxor. Om de är bra vet jag inte, men de ser trevliga ut. Bra gjort, Engelsons! Bara för andra att följa efter!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.