Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland?

Maroubra (Johanna Öhrling): Hej!
Tack för ditt fina svar! De vackra omgivningarna och närheten till Höga Kusten samt Jämtlandsfjällen är en stor fördel. Jag kan tänka mig att Härnösand är en bra sommarstad men även bra vinterstad. Ah, det var bra tips angående att lära känna nya människor via föreningar som ex Friluftsfrämjandet! Så ser det säkert ut på andra orter också!

Jasså, så kul att en av Sveriges bästa jazzklubbar ligger i Härnösand. Låter härligt med att så aktivt kulturengagemang!

Så sjukt tråkigt med den attityden. Det hjälper ju inte att gnälla, då händer det inget. Så roligt att stan växer och de nyanlända skapar ju mångfald, det är toppen! Du har helt klart rätt i att bilden av Härnösand (eller vilken stad som helst eg) varierar beroende på vem man pratar med.

Låter underbart att bostadsbristen inte är så stor, det är en av de största fördelarna! Har du nån koll på Örnsköldsvik? Jag har hört lite olika men vissa säger att det finns en viss inskränkthet där. Kan det stämma? Hur är det med jobbmöjligheter på de båda orterna?

/ Boel

Känslan jag har fått av Örnsköldsvik är lite som du skriver, ett drag av inskränkthet, viss misstänksamhet mot flyktingar och andra grupper, lite svårt att komma in. Fast egentligen borde jag inte uttala mig eftersom jag inte bott där. Det kan mycket väl vara så att det är en liten minoritet som är så och ger en dålig bild av hela staden.
Det jag dock vet med säkerhet är att Örnsköldsvik har ett bra friluftsliv. Kommunen har blivit framröstad till årets friluftsstad flera år (om jag inte missminner mig) och det finns mycket vandringsleder, närhet till hav, friluftsgrupper att engagera sig i.
Ang. jobbsituationen så beror det nog helt på vad man jobbar med. Inom äldreomsorg och på skolor finns det ett skrikande behov av arbetskraft, men andra jobb som t.ex. på myndigheter är det större söktryck på. Många i Härnösand jobbar i Sundsvall och pendlar, det säger ju något om det lite begränsade arbetsmarknaden. Övik är ju lite större så det kan nog finnas lite större utbud av jobb och det är en gammal industristad så det finns mer industrier och företag där.

/Johanna
 
Mentaliteten i Falun?

Calexico: Jag håller med dig om att Borlänge inte är en speciellt trevlig stad. Falun har jag fått en annan bild av men den kanske inte stämmer. Menar du att det inte finns så många alternativa människor där? Att det inte finns så mycket mångfald? Skattungbyn verkar iof trevligt, men där finns nog inte så mycket jobb för mig.

Snurte och Undvall (Stefan Undvall): Vad säger ni om mentaliteten och människorna i Falun med omnejder? Håller ni med Calexico att människorna är svensson-tråkiga, raggare och dylikt? För det är klart att jag vill hitta likasinnade om jag flyttar till Falun. Kultur- och friluftsintresserade, öppna människor. Jag vill inte åt kultureliten, dem skräms jag av. Men ja, lite olika sorters människor som vill testa på olika saker i livet.
 
Senast ändrad:
Avstånd Östersund

Och så det här med avstånd. Jag har min syster + familj i Stockholm, föräldrar i Uppsala och Orsa på helger/högtider. Visst finns det tåg och så från Östersund men det känns rätt långt bort från allt annat. Hur resonerar ni som bor där? Är det värt att bo så långt från familj, syskon och så? Jag måste inte träffa mina nära och kära superofta men jag vill ha möjlighet att ändå träffa dem då och då. Det känns som om att valet nu står mellan Falun och Östersund. Jag vill att Östersund ska ligga i Falun rent geografimässigt men jag vill att Falun ska bestå av Östersunds befolkning plus framåtanda. Men klart, trivs man i en stad så kanske man inte tänker på så mycket på det där. Jag kanske har fått helt galen syn på dessa städer?
 
Dalarnas natur är fin, men varken Falun eller Borlänge är speciellt trevliga städer. Många sluskar, raggare och vanliga tråk-Svenssons. Har inte bott där själv men varit en del där. I Dalarna skulle jag hellre flytta rätt långt bort från lokalbefolkningen. Finns kolonier med alternativa människor där det nog är roligare att vistas. Kommer bara på Skattungbyn så här på rak arm.

Ja, om man går på galleriorna i stan kan det kanske stämma, men det gäller även för de flesta andra köpcentra i Sverige. Det är två andra typer som är extra vanliga i Falun: Elitidrottare inom cykel och längdåkning och friluftsfantaster som ser ut som om hela garderoben är köpt på Naturkompaniet. Jag gillar båda sorterna.

Om man är ute efter kollektiv så finns ju ett av Sveriges äldsta i om cykelavstånd (6 km) Lindsberg. Och bara lite utanför stan finns gott om alternativa människor så som gröna vågare och månskensbönder som nyss flyttat från Stockholm. Är man ute efter lite mer hipster (begagnade kläder men fint jobb) rekommenderas att bo i Elsborg, riktigt nice område med trånga gårdar och plank.

Gillar man att skaffa liten gård och ha får mm finns det som sagt en hel del gröna vågare, men då får man åka en bit utanför stan. Där är även huspriserna lägre så länge man inte bor nära en sjö.
 
Tjaaaaaaaa......

Hej igen,

Nu är vi ju alla som lite olika, men min generella bild oavsett var man befinner sig i världen (har jobbat i USA, Tyskland, Italien och Österrike + gjort två 8-12 månaders "jorden-runt-resor") är att människor som bor i mindre samhällen tenderar att vara trevliga. Naturligtvis inte alla, men de allra flesta. Problem uppstår för det mesta i större städer där man ofta får fattigare områden med påföljande sociala problem.

Bodde som jag skrev tidigare innan i Trollhättan, där jag ett antal år bodde ute i Kronogården som är Trollhättans invandrartäta område. Hade personligen inga som helst problem med detta och de som jag träffade var trevliga människor. Men som det fruktansvärda svärdsdådet på en skola i just Kronogården förra året visade så är det större risk för att utsättas för brott i just sådana områden. Både på grund av att olika former av kriminalitet gärna frodas i utsatta områden och även på grund av att "högerextrema element" söker sig dit.

Vad det gäller Falun bor jag som sagt var utanför själva stan i den lilla byn Höjen. Här ute är det hur lugnt och skönt som helst och det mest "aggressiva" elementet är nog grannens katt :). Falu stad upplever jag som till stora delar trevlig. Är dock inte rätt person att uttala mig om attityd. Har kommit upp den ålder då jag sällan går ut på stan och då bara i sällskap.

Enda nackdelen om jag jämför med Trollhättan är att restaurang utbudet är mycket sämre. Gissningsvis är det till åtminstone viss del beroende på att det bor betydligt fler svenskar med bakgrund i andra kulturer i Trollhättan. Där man i Trollis hade ett gäng kanontrevliga Indiska restauranger, Thai och så vidare är lunchutbudet i Falun typ "husmanskost". Men det har i och för sig inneburit att jag äter mycket mer låda nu för tiden vilket är både nyttigare och billigare... :)

Vad det gäller kulturutbudet har Falun en teater där jag varit ett par gånger. Dels på event typ Cirkus Cirkör men även på ett par pjäser som har varit trevliga. Andra "kultur"-aktiviteter (eller vad man ska kalla det....) som vi alltid besöker är bondens marknad i slutet av sommaren och även gärna den trevliga julmarknaden i falu gruva. Om man gillar Metal/Hårdrock är dessutom rockstad Falun (eller Sabaton Open Air) ett givet arrangemang :)

/ Stefan
 
Huspriser och klätterklubb i Falun

Vandrare (Björn Sjögren) : Jo, galleriorna är nog en given plats landet över. Jag gillar också elitidrottarna och friluftsfantasterna älskar jag.

Kollektiv har jag redan bott i, det är inte min grej men kul att ha testat. Då verkar Falun ha hela spektrat av allt från elitidrottare till hipsters månskensbönder, då är jag nog nöjd.

Hur långt från stan måste man bo för att kunna hitta rimliga huspriser? Jag vill hyra ett litet hus först och sen köpa. Men det kanske är smart att bo inne i Falun först så jag kommer in i gemenskapen? Dock så är jag driven och social (när jag känner för det) så jag tror att jag kan komma in i gemenskapen ändå. Kör, friluftsföreningar och så.


undvall (Stefan Undvall): Ja, vi är alla olika men jag håller med dig om att människor som bor i mindre samhällen oftast är mycket trevliga. Det blir en gemenskap. Jag har bott utanför Växjö i en liten by på 20 personer och det var mycket trevligt. Det bästa var att jag bara hade 15 min cykelväg till stan. Drömmen om att bo på landet men ändå ha 20 in till stan är nog dock inte rimlig för det mesta. Där hade jag nog ren tur. Jag har till och med funderat på om jag kanske borde flytta tillbaka dit men då får jag ju ännu längre avstånd till mina älskade fjäll. Och eftersom fjällen betyder så mycket, iaf fjällliknande natur, så måste det får vara den faktor i naturbiten som får avgöra. Sen är det ju fortfarande så att det inte är enbart naturen som får en att trivas. Det är ju att man har ett jobb/studier, bra bostad, vänner, kanske familj, någon form av fritidsaktivitet och hälsan i behåll.

Höjen verkar underbart faktiskt och härligt att höra att det mest aggressiva är grannens katt, haha!

Restaurangutbudet struntar jag nog i. Klart det är trevligt att gå ut och äta men det är inte det viktigaste för min del.

Det verkar ändå finnas en del kultur i Falun. Jag håller på med akrobatik, den träningsformen verkar finnas där också, såg att man kan träna parkour. Klättring vill jag lära mig, nog borde det finnas någon form av klätterklubb i Falun?

Jag spelar och sjunger och gör det gärna med andra. Det är nog något som jag borde kunna hitta i Falun också....Metal/hårdrock gillar jag också, jag gillar nästan all sorts musik och är uppvuxen med folkmusik.
 
Håller med i det Vandrare och undvall skriver om folket och mentaliteten. Det är väldigt lugnt i byarna utanför staden. Visst finns det raggare, men det gör det på många ställen i landet och vad spelar det för roll? Majoriteten är ju helt vanliga och trevliga svenskar som råkar vara intresserade av bilar.

Även om restauranger inte var en viktig punkt så vill jag bara informera om att det mesta finns även här. Thai, grekiskt, kinesiskt, indiskt, sushi och så klart husmanskost. Sen kanske det bara finns en indisk t ex, men det finns. :)

Gällande huspriser så är Svärdsjö det som ligger längst bort av de ställen jag nämnt tidigare i tråden och det är ca 3 mil utanför. Höjen hör nästan till staden eftersom det bara är ca 9 km dit från absoluta centrum. Min poäng är att det inte blir långt med bil till Falun från någon av dessa byar.
Att hyra något först låter som en bra idé. Då kan du åka runt i området och leta på det ställe som passar dig bäst innan köp.

En egen klätterklubb för Falun är jag tveksam på. Det finns däremot en för Dalarna.
 
Rimligt pris?!?

Vilket pris som anses vara "rimligt" beror ju på ekonomi och vilken kravbild man har på sitt boende. Men om jag jämför med vad kompisar som t.ex köpt lägenhet i Göteborg fått betala tycker jag nog att priserna är klart mer humana i Falun. Framför allt om man kan tänka sig att bo ett par km från centrum.

Till exempel är detta lila hus till salu på andra sidan Hosjö från Höjen sett. http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-hosjo-falu-kommun-rickards-vag-29a-8939536

Ligger typ 1 km fågelvägen från där vi bor. Och flr egen del tycker jag att 975 tusen är ett överkomligt pris....om man nu flrutsätter att allt ser bra ut...inget mlgel osv osv

/ Stefan
 
Fick ett infall . . .

Nu kommer jag ju utanför diskussionens orter, men jag kan inte låta bli. Förlåt!

För ett antal år sedan sökta vår familj, boende i Stockholmsförort, en lagom stor stad, där livskvalitén, boendekostnader etc. skulle innebära ett lyft för oss. Det blev inget av, men vi tyckte att Karlstad skulle kunna vara lämpligt: Stora skogar, stora och små vatten, nära till västkusten och fjällen.
Jag har ingen aning om hur staden och befolkningen är, men sol lär de ha ;-) .
Så rent geografiskt och map. folkmängd så känns Karlstad alltså inte helt fel, från min synpunkt sett iaf.
 
snurte: Nej, nej, raggare spelar ingen roll alls, jag gillar nästan alla sorters människor. Hurra för mångfald! Toppen att det finns ett relativt stort utbud av restauranger också.

3 mil är eg inget avstånd tycker jag. Falun ligger verkligen nära det mesta, den staden verkar väldigt härlig måste jag säga. Ok, det måste inte finnas en klätterklubb men det kanske finns folk att klättra med i Falun?

undvall (Stefan Undvall): Förlåt, det är klart att det är svårt att säga vad som är rimligt. Länken fungerade inte men tack för ditt engagemang! 975 000 är ett mycket överkomligt pris, det är ju kanon!


oldtimer (Curt Linder): Välkommen i diskussionen! Karlstad verkar jättefint och staden har funnits i tankarna. Dock har jag släppt den staden för att jag känner mig mer hemma i Dalarna. Men jag förstår ändå tjusningen med Karlstad!
 
... uppvuxen med folkmusik.

I så fall borde ju Falun och Dalarna vara helt rätt :) Jag är inte alls inne på att flytta från Värmland, men om jag skulle vilja det så ligger Falun väldigt högt på min lista. Jag känner en hel del människor i stan och de har jag lärt känna inom folkmusikvärlden.

Go for it! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
th-pi Tipitältplats runt Mora med omnejd Allmänt om friluftsliv 0
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
DalecarliaBushcraft Friluftsträff I dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
suneglunk Nyinflyttad Ångermanland Allmänt om friluftsliv 0
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.