Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland?

Falun är jättefint 😄

Hejsan.

Jag bodde i Trollhättan (strax norr om Göteborg) innan jag flyttade upp till Falun. Eller närmare bestämt i den lilla byn Höjen som ligger typ mitt emellan Falun och Sundborn. Trivs som fisken i vattnet! Kanonfina skogar med massor av bär, riktiga somrar utan myggplågan uppe i Jämtland och helt ok vintrar. Visst kan det vara lite dåligt med snö nere i Falun, men tar man bilen upp till Sörskog brukar det vara gott om snö. Och gillar man längdåkning är spåren på Lugnet i världsklass och där fixas snötillgången med kanoner. Dessutom, inget ont som inte har något gott med sig. Snöfattiga vintrar finns det massor med fina sjöar att åka långfärdsskridsko på 😄

Enda lilla nackdelen är väl att det är lite långt upp till fjällen. Inte jättelångt, men det tar ett gäng timmar att åka upp till Grövelsjön som är hemmafjällen.

/ Stefan
 
Hejsan.

Enda lilla nackdelen är väl att det är lite långt upp till fjällen. Inte jättelångt, men det tar ett gäng timmar att åka upp till Grövelsjön som är hemmafjällen.

/ Stefan

Är du säker på det för AKB sa att det va härligt att få vara i fjällen när hon besökte Falun.
 
Gillar den här tråden! Ger förnyad energi att sträva norrut. Lutar åt Östersund, vill ha nära till fjällen. Bostadspriserna ett minus men med tanke på att vi bor i Malmö blir det ändå billigare.

Undrar också hur det är med svamp- och bärplockning i takterna runt Östersund? Läst att det av något skäl inte finns kantareller där!? Låter märkligt.
 
...

snurte: Äsch, så länge det finn lite friluftsfolk så räcker det för mig! Jag har inte varit så mycket i Borlänge men staden lockar mig inte. Den känns bara otrevlig. Härligt att atmosfären är god och att du inte har märkt av så mycket nazism! Tråkigt att länets budget har överskridits mycket, det kommer med all säkerhet att sätta spår i framtiden ja. Vårdjobb funkar väl ett tag men jag har redan jobbat inom vården så pass mycket att jag är sjukt trött på den branschen. Ingenjörsbranschen är nog inget för mig, jag har inte tillräckligt med CSN för att omskola mig där. Vatten är annars ett intressant område. Det finns ju andra kortare utbildningar, typ KY, där vatten är en av inriktningarna. Jag får undersöka saken. Jag har faktiskt haft en del kontakt med Wild Sweden och har redan frågat om jobb där. Det finns inga jobb just nu men jag kommer absolut att hålla kontakten med dem.

Ok, bostadspriserna ser ut som på Höga Kusten ungefär. Men det är ändå rätt bra priser om man jämför med storstäderna.

Ok, det verkar finnas en del kultur iaf, bra!
4 årstider funkar bra för mig!

Det bästa med Falun är väl att det ligger så nära till det mesta. Bor jag ute i byarna så får jag väl skaffa bil. Så du trivs bra i Falun som jag tolkar det?

Ärligt talat har Borlänge aldrig lockat mig heller. Snäppet bättre kommunikation gällande transport är en av få fördelar jämfört med Falun i mina ögon; Och den fördelen är inte särskilt stor.
Jag trivs väldigt bra i Falun, storleken är helt rätt för mig. Cykeln tar mig överallt inom stadens gränser så bilen får oftast vila.
Håller med i det Stefan skriver. Bara en sån sak som att det finns en hel del myrmark i skogen (vilket betyder hjortron). :)
Trots lite avstånd är det fortfarande fullt möjligt att fjällvandra på helgen om man har tillgång till bil.
 
Undvall (Stefan Undvall): Falun verkar väldigt trevligt när jag läser din beskrivning av staden. Spännande att du har gjort samma resa som jag nu vill göra. Höjen verkar jättefint enligt bilderna på Google! Långfärdsskridskor älskar jag att åka! Hm, det hade varit härligt att bo ännu närmare fjällen men man kan ju inte få allt. I Falunområdet eller Höjen är det nog lättare att få tag på bostad än fjällen.

Oblid: Ja, visst ger det ny energi att sträva norrut! Jag har en längtan dit och kan inte sluta tänka på fjällen. Aha, så Östersund är billigare än Malmö, det är ju bra! Jag bor ju i Göteborg och det är dyrt. Fast Åre, som jag älskar, är ännu dyrare. Det är väl för att alla vill bo där.

snurte: Nej, Falun känns mycket trevligare än Borlänge. Grymt att du kan cykla överallt, det är en stor fördel. Bil kommer jag att införskaffa så fort jag får ett bättre jobb.
 
Mer inlandsklimat 😄

Hej igen.

Jo även för egen del fanns Östersund med på listan och det är en trevlig stad, inget snack om det. Pappa är från Undersåker som ligger mitt emellan Åre och Järpen och jag har en kusin som bor i Östetsund.

Men nu när jag bott i Höjen ett gäng år måste jag erkänna att jag känner att vi definitivt gjort rätt val. Främst då det är mer av Inlandsklimat i Falun, dvs större skillnad mellan vinter och sommar. För visst är det bättre vinter i Östersund (eller ännu mer Åre/Järpen), men somrarna kan verkligen vara helt bedrövliga där uppe. Påminner faktiskt ibland om den så kallade "vintern" nere i Göteborg....+5 och horizontalregn. Falun å andra sidan har klart bättre somrar och här om året hade faktiskt Falun den högsta uppmätta temperaturen i hela Landet just den sommaren. Som gjort för en fin kanot/kayaktur på Runn med bad 😎

/ Stefan
 
Har du märkt av kvinnoöverfallen? Jag känner mig rätt rädd när jag läser om dem.

Märkt och märkt; det är väl ingen som missat det i media, varken lokalt eller nationellt, men jag personligen har inte "påverkats" någonting av främst två anledningar: 1) jag rör mig sällan inne i stan sena kvällar och nätter 2) jag befann mig på annan ort när det hela blossade upp.

Undrar också hur det är med svamp- och bärplockning i takterna runt Östersund? Läst att det av något skäl inte finns kantareller där!? Låter märkligt.

Svampar har jag dålig/ingen koll på, men bär finns det ofta gott om. Jag själv plockade några liter av såväl blåbär som hallon och lingon inom någon km från husknuten i höstas och brukar kunna göra det, även om tillgången varierar från år till år.
 
Svar och ännu fler frågor

undvall (Stefan Undvall): Åh, då har du kopplingar till Jämtland, så härligt!

Höjen ser supervackert ut enligt bilderna på google och enligt dina beskrivningar! Jag gillar inlandsklimat, framför allt av den anledning du nämner (skillnad mellan sommar och vinter). Snötillgången är nog bättre än i Småland och på Västkusten i alla fall! Småland fanns med bland mina alternativ förut men det alternativet har jag nog skalat bort pga att jag vill ha mer vildmarksnatur. Ah, somrarna känns rätt opålitliga i Jämtland. Är sommaren bra så är den nog helt magisk där, men är den dålig så känns det nog som du säger bedrövligt. Vintern i Göteborg är fruktansvärd, inget jag någonsin vill uppleva igen. Jag har släkt i Orsa och är där flera gånger per år, inte minst på sommaren. Där är sommaren underbar och likadant när jag vandrade i Grövelsjön. Så det är ett stort plus. Rättvik verkar också härligt men Falun känns som det naturliga valet vad det gäller stad. Jag måste ju få ett jobb också.

Jaja, man kan inte få allt och naturen samt vädret är ju inte det som gör om man trivs eller inte. Trevliga människor, bra jobb och bostad, vänner och en blomstrande fritid (närhet till friluftsliv och natur plus lite musik för min del) är ju det som avgör trivselfaktorn. Men då naturen är det viktigaste som finns så är den ändå en stark orsak till att jag dras mer till vissa landskap i landet. Skulle jag välja Falun och sen inte kan släppa Jämtland får jag väl flytta igen helt enkelt! Jag måste ta mig ifrån Göteborg i första hand, peppar peppar!


LRC (Kalle Brisland): Ok, jag förstår. Kvinnoöverfallen var nog förhoppningsvis något tillfälligt.
 
Härnösand

Härnösandsbo här!
Det finns både fördelar och nackdelar med denna lilla kustnära stad. En stark fördel är de vackra omgivningarna, både på gångavstånd från centrum och några timmars bilresa (höga kusten, jämtlandsfjällen etc.) Det är en stad som lever upp på sommaren, mycket pga närheten till hav och vatten, men vi har också fina vintrar med bra långfärdsskridsko- och skidåkningsförhållanden.
Jag tror att det är relativt lätt att lära känna nya människor om man engagerar sig i föreningar som Friluftsfrämjandet och liknande.
En nackdel kan vara att det inte finns lika stort utbud av saker att göra som i större städer, men det finns faktiskt mer än man tror med en av Sveriges bästa jazzklubbar i stan, gott om musikevenemang om sommaren och en del aktiva föreningar och organisationer.
Den främsta nackdelen jag ser med Härnösand är att det i vissa kretsar är en rätt negativ ton. Typ "det finns inget att göra här", "fler och fler affärer stänger", "jobben finns bara i sundsvall". Det är saker som inte riktigt stämmer och det handlar mer om attityd än hur det faktiskt ser ut.
Faktum är att Härnösand växer och har gjort det i många år (men inte lika mycket som sundsvall som det ofta jämförs med), och speciellt nu med alla trevliga nyanlända. Det finns så klart också många med positiv attityd, folk som får saker att hända och skapar event, och folk som har tagit emot nyanlända flyktingarna med öppna armar och startat imponerande integrationsprojekt. Vilken bild man får av Härnösand beror nog i högsta grad på vem man pratar med.
Ang. boende så är det mig veterligen ingen bostadsbrist att tala om och det finns gott om relativt billiga hus utanför stan.

Fråga gärna om du undrar något mer eller om det var någon punkt jag missade att svara på! :) (Och välkommen till Härnösand om du kommer hit!)
/Johanna
 
Svar och fler frågor

Maroubra (Johanna Öhrling): Hej!
Tack för ditt fina svar! De vackra omgivningarna och närheten till Höga Kusten samt Jämtlandsfjällen är en stor fördel. Jag kan tänka mig att Härnösand är en bra sommarstad men även bra vinterstad. Ah, det var bra tips angående att lära känna nya människor via föreningar som ex Friluftsfrämjandet! Så ser det säkert ut på andra orter också!

Jasså, så kul att en av Sveriges bästa jazzklubbar ligger i Härnösand. Låter härligt med att så aktivt kulturengagemang!

Så sjukt tråkigt med den attityden. Det hjälper ju inte att gnälla, då händer det inget. Så roligt att stan växer och de nyanlända skapar ju mångfald, det är toppen! Du har helt klart rätt i att bilden av Härnösand (eller vilken stad som helst eg) varierar beroende på vem man pratar med.

Låter underbart att bostadsbristen inte är så stor, det är en av de största fördelarna! Har du nån koll på Örnsköldsvik? Jag har hört lite olika men vissa säger att det finns en viss inskränkthet där. Kan det stämma? Hur är det med jobbmöjligheter på de båda orterna?

/ Boel
 
Dalarnas natur är fin, men varken Falun eller Borlänge är speciellt trevliga städer. Många sluskar, raggare och vanliga tråk-Svenssons. Har inte bott där själv men varit en del där. I Dalarna skulle jag hellre flytta rätt långt bort från lokalbefolkningen. Finns kolonier med alternativa människor där det nog är roligare att vistas. Kommer bara på Skattungbyn så här på rak arm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
th-pi Tipitältplats runt Mora med omnejd Allmänt om friluftsliv 0
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
DalecarliaBushcraft Friluftsträff I dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
suneglunk Nyinflyttad Ångermanland Allmänt om friluftsliv 0
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.