Kajak-försäkring

Hej!
Ni som har era kajaker försäkrade, vilket försäkringsbolag har ni? Vad betalar ni? Vad ingår? Fördelar och nackdelar?
Jag har mina kajaker (tre stycken) försäkrade i Folksam idag. De tar då 110 kr/månad för samtliga.
Jag har VKV: Lisa (2005), Anita FE K2 (2008) och en Offshore FE (2015).
David
 
Försäkring

Är det en småbåtsförsäkring du tar på Folksam eller är det en speciell kajakförsäkring? Jag har haft ett elände att hitta nån som cill försäkra mina kajaker. 110/månad låter billigt, det skulle ta typ 80 år att ackumulera kajakernas värde via premien! Jag är van vid att försäkra hästar och där betalar man hästens värde via premier på 5-10 år.
 
Har min försäkrad via hemförsäkringen i folksam, täcker upp till 40000kr även om den inte förvaras hemma
 
Rimlig årspremie

Nu har jag ju inte en standardkajak utan en Hobie Adventure Island vilket närmast skulle kunna beskrivas som en mikro-trimaran-kajak. Kostade ca 42 000 i inköp 2012. Sen har jag ju en del utrustning med mig på långtur.

Det är väl egentligen det jag vill försäkra, allt på kanoten inkl utrustning som mast/segel och trampanordning (men även campinggrejor, elektronik och kläder).
Man kan ju råka ut för haverier, påkörningar och stöld. Skrovet gjort i hinkplast är svårreparerat.

Totalt försäkrat värde tror jag är 50 000 och självrisken hög (5000). Tidsbegränsad användning, minns inte exakt vilka månader som undantas men jag använder inte kanoten då. Helförsäkrad via Hobie i Atlantica och en årspremie på under 500.

mvh thomas
 
Jag betalar 175 kr/år per styck för mina kajaker hos Länsförsäkringar Östgöta här i Linköping. Räknas tydligen som småbåtsförsäkring om man ska vara riktigt petig. En ganska så rimlig kostnad i sammanhanget.
 
Tack för alla svar! Ja, det är en småbåtsförsäkring, en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen. Jag har uttryckligen frågat om kajakerna ingår i hemförsäkringen - och fått ett skriftligt nej på det från Folksam. Jag vet inte om det är dyrt eller inte, men värt att höra sig för vad ni andra har. Försäkringen täcker exempelvis stöld hemma samt ute på tur. Det finns inga krav på lås eller andra skydd, så som för cyklar.
 
Min kajak är försäkrad via hemförsäkringen hos TryggHansa. Någon separat försäkring skulle inte behövas.
 
Se bara till att ni har skriftligt på att den ingår. Flera smånbåtstillägg har i det finstilta en maxlängd på 5 meter. så be om et mail från dem där de konfirmerar att kajaken får vara längre
 
Nyligen bytt försäkringsbolag och i den ingår kanot i hemförsäkringen.
Lite förvånande, men det var det svaret IF gav mig och det står även i vilkoren.

Har nån blivit bestulen av en kajak som varit liggandes på tomten och sen behövt bråka med försäkringsbolaget? Min är låst med vajer också.
 
Min kanotklubb som hyr ut förvaringsfack påminner årligen om att det är enskild medlems ansvar att försäkra sin kajak - för ett antal år sedan brann många kajaker upp på någon annan klubb då deras kajakstall hamnade i lågor.
Jag har valt att inte försäkra mina som numera finns hemma, kanske ingår de i min hemförsäkring men annars är det en medveten risk jag tar baserat på försäkringsbolags snabba avskrivningsregler och det jag ev skulle få ut för min kajak vid stöld/brand motsv motiverar inte någon hög premie.
Uppmanar ingen att skippa försäkring men värdera ändå om det är försvarbart - jag har råd att köpa en ny mosvarande om det kniper riktigt och skulle också klara mig utan kajak en sommar om det skulle knipa.

Min bilförsörsäkring är dyrare sett till bilens värde.


/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Försäkring av kajak Paddling allmänt 2
sunderlux Försäkring på hyrd kajak? Paddling allmänt 3
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.