Vilken flytväst - västkusten

Hej,

vilken flytväst använder ni? Jag ska segla med en kölbåt i skärgården och lite offshore också.

Tack
Federico
 
Hej!

Det finns väl två vägar att gå; uppblåsbar eller ej. Jag själv tror på de traditionella icke uppblåsbara. Beprövade och saknar i stort sett felkällor, vilket man inte kan säga om de uppblåsbara. Min rekommendation är en seglarväst med integrerad sele så man kan sitta fast i båten om man måste upp på däck. Selar kan dock köpas separat om man vill det.

//Anders
 
Paddlarvästar tycker jag är bra. Lite kortare än seglarvästar och dom har större hål för armarna. Lite smidigare helt enkelt. Eventuellt kan de upplevas lite tjocka på mage/rygg istället.
 
Jag har en Baltic Race med sprayhood som jag är väldigt nöjd med. Den är uppblåsbar och har integrerad sele.
Bytte utlösaren i förra veckan då den närmade sig bäst före datum.

När utlösaren blir äldre så krävs längre tid i vatten för att den ska lösa ut.

Jag har även en Baltic SAR som jag använder när jag är ute med Sjöräddningen. Denna har fasta flytelemen och är helt idiotsäker, samt integrerad sele med dubbla grenband och även fleecefodrade fickor.
 
Köp en som är tillräckligt bekväm så att du alltid har den på.
Inbyggd sele tycker jag är att föredra, är du kopplad och håller dig kvar på båten behöver du ju egentligen ingen flytväst.
Uppblåsbara flytvästar har 3 gånger mer flytkraft än en normal seglarväst, dock ingen flytkraft alls om den inte blåser upp sig.

/Roy
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...