Sökes: bok om skidåkning

Hej. Jag letar efter en bok om skidåkning, teknik, utrustning mm. Som föklarar alla olika tekniker, ursprung och hur dom utövas idag. Gärna på svenska för jag upplever att det är otydligt ibland när man söker på wikipedia eller liknande vad som är den svenska översättningen.

Om det finns någon bra onlineartikel som beskriver det jag söker är det också välkommet. Kanske med ordlista, terminologi, svensk - engelsk översättning.

Jag är nybörjare. Åkte slalom som liten men nu när jag är vuxen märker jag att det uttrycket inte används. Det heter alpint? Eller? Ni fattar. Hjälp mig med tips. Tacksam för svar
 
Nysvenska är alltid häftigast, språket är i ständig rörelse.
Har du kollat med Svenska Skidmuseet? Thure har ju redan tipsat om Främjandet.
En bra bibliotekarie på ditt komunbibliotek kan säkert ge dig ett underlag till en lånebeställningslista.
go tur
 
Nysvenska är alltid häftigast, språket är i ständig rörelse.
Har du kollat med Svenska Skidmuseet? Thure har ju redan tipsat om Främjandet.
En bra bibliotekarie på ditt komunbibliotek kan säkert ge dig ett underlag till en lånebeställningslista.
go tur

Här kommer en sammanställning på lite böcker, om än lite äldre :)

Dyhlén Gunnar & Rimfors Olle; Handbok i Skidlöpning I – III. I Skidlöpning, II Skidlöpning i fjällen,
III Slalom o Störtlopp. (Skidfrämjandet 1931-35)
Bergman Sigge & Rimfors Olle; Slalom o störtlopp. (Skidfrämjandet 1935)
Tomm Murstad, Jacob Dybwad; Se og lär, rikt ill. (Oslo 1941)
Tomm Murstad; På ski med Per o Kari, rikt ill. (Gröndahl o Sön Forlag Oslo 1941)
Tomm Murstad, Winsnes Björn; Barn på skidor. (Bonnier)
Bergsland Einar mfl; På ski.(Oslo 1946)
Sigge Bergman, Gösta Frohm, Helge Lindau; Skidhandboken. (Kooperativa förbundet, 1952)
Curt Paulsson, Lennart Brunnhage; Sväng i snö. Modern instruktion i utförsåkning (Åhlén &
Åkerlund 1957)
Paul Högberg, Torsten Kjellsson, Olle Rimfors; Utförsåkning. (Skid o friluftsfrämjandet, Rabén &
Sjögren 1959).
Gösta Frohm och Bo Rosen i redaktion; Vita Friluftsboken, medförfattare Paul Högberg, Nils Engelheart, Erick Schmidt, Tore Kornerup med flera. (Skid o friluftsfrämjandet, Rabén & Sjögren 1963)
Calle Briandt, Sigge Wall, Bertil Åhren; Avancerad alpin skidåkning. Handbok för nybörjare och mer avancerade turiståkare. (Wahlström & Widstrand 1967)
Lundberg Allan, Hedin Svante; Åka Vasaloppet. (Rabén & Sjögren 1970)
Georges Joubert; Lär dig själv utförsåkning. (Bonniers 1972)
Ronald Crawford-Currie, Kent Herrström; Längdåkning, motionsträning och tur på skidor. (1982)

Flera av dem går att hitta på något nätantikvariat.
/ B
 
Jag är nybörjare. Åkte slalom som liten men nu när jag är vuxen märker jag att det uttrycket inte används. Det heter alpint? Eller? Ni fattar. Hjälp mig med tips. Tacksam för svar

Man kan nog säga slalom också i en generell mening, men det som hänt under de senaste 20 åren är att det skett en differentiering på olika nivåer. Jag tävlade själv i puckelpist under sena 80- och början av 90-talet och då körde i princip alla på toppslalommodellen i tillverkarnas sortiment. I början av 90-talet kom Salomon med speciella puckel-skidor. Snowboarden blev väldigt stor och skidåkningen gick tillbaka något, speciellt bland yngre. Timglasformade skidor började komma vilket påverkade den åktekniska utvecklingen. Specialslalomskidor som tidigare hållt sig runt 190-200 cm blev väldigt mycket kortare (150-160 cm) med påtaglig timglasform. Man började prata om "svängradier", dvs den tänkta radie man får utifrån skidans timglasform.

Allroundskidor har samtidigt blivit bredare. För tio år sedan ansågs 100 mm midjebredd vara riktigt feta skidor. Idag är det snarare ganska allround. De riktigt breda lössnöskidorna har blivit 120-130 mm breda, men samtidigt också vridstyvare med bra egenskaper i pist (förutom då bra bärighet och bra flyt i lösare förhållanden).
Jibbing blev ett begrepp där man hoppar, åker på rails, gör trick etc. En form av vidareutveckling av freestyle-skidåkningen och som ökade enormt i popularitet med svenske Jon Olsson som en av de största stjärnorna. Skicross är också en freestyle-gren där man kör heat fyra åt gången i en bana med hopp.

Randonée, eller alpin skidbestigning "toppturande", har de senaste åren vunnit alltmer popularitet där man med alpin utrustning med speciella bindningar och stighudar går uppför och åker sedan nedför "som vanligt". Även där har utvecklingen gått framåt och man ser i princip två huvudlinjer; väldigt lätt utrustning för längre turer men med något sämre alpina utförsegenskaper samt lite tyngre utrustning med "riktiga" alpina utförsprylar, men med "gåläge" på bindningar och pjäxor för de som vill göra korta turer i närheten av anläggningar. Nu börjar dock de "lätta" grejerna (med tillverkaren Dynafit i bräschen) bli såpass bra att de överlappar väldigt långt in i den rena piståkningen.

Friåkning eller snarare extremskidåkning är också en genre som blivit väldigt stor med tävlingar som Freeride World Tour, där många svenskar presterat bland de bästa (t ex veteranerna Sverre Liliequist och Kaj Zachrisson). Inom FWT tävlar man i att hitta bästa linjer, hopp och snyggast stil på branta sluttningar.

Kort sagt kan man väl säga att det hänt enormt mycket bara de senaste tio åren och jag vet inte om det finns någon bok som beskriver allt. Det bästa är nog att följa forum, t ex Freeride.se, kolla youtube och försöka inhämta kunskap "organiskt". :)
 
Bara att hålla med

Davids inlägg.

En trevlig tidning att prenumrera på nått år om vill ta del av utvecklingen är norska Fri Flyt. Finns både i tryckt och elektronisk upplaga.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...