Sökes: bok om skidåkning

Hej. Jag letar efter en bok om skidåkning, teknik, utrustning mm. Som föklarar alla olika tekniker, ursprung och hur dom utövas idag. Gärna på svenska för jag upplever att det är otydligt ibland när man söker på wikipedia eller liknande vad som är den svenska översättningen.

Om det finns någon bra onlineartikel som beskriver det jag söker är det också välkommet. Kanske med ordlista, terminologi, svensk - engelsk översättning.

Jag är nybörjare. Åkte slalom som liten men nu när jag är vuxen märker jag att det uttrycket inte används. Det heter alpint? Eller? Ni fattar. Hjälp mig med tips. Tacksam för svar
 
Nysvenska är alltid häftigast, språket är i ständig rörelse.
Har du kollat med Svenska Skidmuseet? Thure har ju redan tipsat om Främjandet.
En bra bibliotekarie på ditt komunbibliotek kan säkert ge dig ett underlag till en lånebeställningslista.
go tur
 
Nysvenska är alltid häftigast, språket är i ständig rörelse.
Har du kollat med Svenska Skidmuseet? Thure har ju redan tipsat om Främjandet.
En bra bibliotekarie på ditt komunbibliotek kan säkert ge dig ett underlag till en lånebeställningslista.
go tur

Här kommer en sammanställning på lite böcker, om än lite äldre :)

Dyhlén Gunnar & Rimfors Olle; Handbok i Skidlöpning I – III. I Skidlöpning, II Skidlöpning i fjällen,
III Slalom o Störtlopp. (Skidfrämjandet 1931-35)
Bergman Sigge & Rimfors Olle; Slalom o störtlopp. (Skidfrämjandet 1935)
Tomm Murstad, Jacob Dybwad; Se og lär, rikt ill. (Oslo 1941)
Tomm Murstad; På ski med Per o Kari, rikt ill. (Gröndahl o Sön Forlag Oslo 1941)
Tomm Murstad, Winsnes Björn; Barn på skidor. (Bonnier)
Bergsland Einar mfl; På ski.(Oslo 1946)
Sigge Bergman, Gösta Frohm, Helge Lindau; Skidhandboken. (Kooperativa förbundet, 1952)
Curt Paulsson, Lennart Brunnhage; Sväng i snö. Modern instruktion i utförsåkning (Åhlén &
Åkerlund 1957)
Paul Högberg, Torsten Kjellsson, Olle Rimfors; Utförsåkning. (Skid o friluftsfrämjandet, Rabén &
Sjögren 1959).