Hur ska vi göra för att bevara varg!

Det kan göras i olika steg:
* Köp in eller konfiskera privat mark som därmed blir nationalpark.
* Förbjud jakt i nationalparker
* höj kraven på inhemskt producerat kött

Åtgärderna kommer då att påskynda inflyttningarna till städerna så vi blir av med folk som bor på fel ställe.
Att föda upp köttdjur blir mer eller mindre omöjligt i konkurrens med importen från Brasilien.
Alltså slipper vi problemet med rivna frigående djur
Dom få människor som blir kvar i parkerna blir en så obetydlig minoritet så dom kan vi bortse ifrån.

Egentligen är vi redan på rätt väg, men det går kanske att påskynda processen.[/QUOT

Jakt i nationalparker är redan förbjuden, trodde jag att alla, åtminstonde jägare visste...

Erik.
 
Nädå.. Kolla Fulufjällets nationalpark, där jagar de för fullt och kör med skoter rakt förbi skoterförbudskyltarna.

Mvh // Johannes
 
precis.. en omöjlig fråga.. ändå är det den enda fråga vi älter, älter och älter här..

Kostnader skall inte införlivas i frågan om vad vargen tillför?


- vad är värdet av fäbodar?
- vad är värdet av närproducerat kött?
- vad är värdet av trygghet?
- vad är värdet av att slippa avliva sönderstressade djur som haft vargbesök utanför elstängsel?
- vad är värdet av att kunna bedriva hundraårig jakttradition?


Jag är ingen matematiker, men tror nog att det går att hitta någon form av kostnad här.
 
Jag tror att 2012 blir ett ödesår i frågan. Blir det ingen licens-jakt 2013 så är upproret ett faktum.
Alla berörda kommer att kräva att miljöministern visar kurage mot polacken.
Undfallenhet löser ingenting. Alternativet är anarki.

Vill han ha domslut, så låt det bli så..huvudsaken vi vet vad som gäller..Myndighetsförvaltning
eller ingen alls.
 
Att föda upp köttdjur blir mer eller mindre omöjligt i konkurrens med importen från Brasilien.
Alltså slipper vi problemet med rivna frigående djur

Bara en minoritet av köttdjuren går utomhus och betar.
Majoriteten står inomhus och äter foder.

Anledningen är att det är billigare och ekonomiskt lönsammare. Så inte blir det lättare att konkurrera med Brasilien om alla djur går ute och betar.
 
Bara en minoritet av köttdjuren går utomhus och betar.
Majoriteten står inomhus och äter foder.

Anledningen är att det är billigare och ekonomiskt lönsammare. Så inte blir det lättare att konkurrera med Brasilien om alla djur går ute och betar.

En politisk fråga. Småbönder åläggs ofta orimliga (läs dyra) krav. Mitt nötkött kommer från djur som haft ett bra liv, utomhus så mycket som möjligt och en bra hanterad slakt - men olika krav från myndigheter gör att bonden tröttnar. Vargen hjälper inte till heller...
 
En politisk fråga. Småbönder åläggs ofta orimliga (läs dyra) krav. Mitt nötkött kommer från djur som haft ett bra liv, utomhus så mycket som möjligt och en bra hanterad slakt - men olika krav från myndigheter gör att bonden tröttnar. Vargen hjälper inte till heller...

Ja utan djurskydd och utan tillsyn blir säkert köttkvalitén bättre.
 
Ja utan djurskydd och utan tillsyn blir säkert köttkvalitén bättre.

Inte kvalitén kanske, men väl priset. Gissa varför danskt fläskkött är så mycket billigare än svenskt...

Att sedan kommun och landsting i princip förbjuds att göra upphandlingar på annat än priset enligt vår kära EU-konkurrenslagstiftning gör ju inte heller saken bättre för varken svenska lantbrukare eller världens grisar.
 
Ja utan djurskydd och utan tillsyn blir säkert köttkvalitén bättre.



Annars är det ju, om man nu vill ha ett hållbart samhälle, fullt möjligt att politiskt se till att en köttbit från Brasilien kostar mycket mer jämte en köttbit som kommer från närmsta bonde. En kilometerskatt helt enkelt - har kotletten åkt från Danmark så skall den naturligtvis vara dyrare än om jag åker till grisbonden hemmavid. Egentligen en självklarhet.

Mat skall komma från närområdet. Det är att leva hållbart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.