Annorlunda jobb i fjällmiljö

Att det bara finns tre bemannade väderstationer i landet kan ju förklara varför prognoserna blivit så urkassa. Dom stämmer ju ofta inte ens samma dag. Det är ju betydligt säkrare att gå ut och titta på vädret än att förlita sig på en dator. För visst fanns det väl betydligt fler bemannade stationer förr?
 
Långt tillbaka var väl alla stationer bemannade. Inget man kan eller kunde försörja sig på. En vän till mig sommarjobbade som "fyrvaktare" för ca 50 år sedan, då ingick det att rapportera temperatur, vind, molnighet etc till SMHI med jämna mellanrum.
 
Att det bara finns tre bemannade väderstationer i landet kan ju förklara varför prognoserna blivit så urkassa. Dom stämmer ju ofta inte ens samma dag. Det är ju betydligt säkrare att gå ut och titta på vädret än att förlita sig på en dator. För visst fanns det väl betydligt fler bemannade stationer förr?

Vissa saker blir mer objektiva och stringenta om maskiner/datorer läser av, så allt var inte bättre förr, med varmblodiga avläsare.
En anledning till sämre prognoser är att man försöker sig på att prognostisera väder långt in i framtiden och det är svårt. Dessutom har man ökat den virtuella precisionen genom att ge prognoser per timme (se t ex SMHIappen) istället för som förr per dag eller halvdag (t ex på förmiddagen skurar därefter uppklarnande).
Sen kan maskiner fallera likväl som människor kan läsa av fel eller missa.
Vill svenska folket betala för bemannade väderstationer och bättre väderprognoser - det är nog en delvis politisk fråga.
Är man professionellt väderberoende som flyget och lantbruket så betalar man extra för att få lokalt mer tillförlitliga prognoser.

/Patrik, med solsken utanför fönstret idag
 
Att det bara finns tre bemannade väderstationer i landet kan ju förklara varför prognoserna blivit så urkassa. Dom stämmer ju ofta inte ens samma dag. Det är ju betydligt säkrare att gå ut och titta på vädret än att förlita sig på en dator. För visst fanns det väl betydligt fler bemannade stationer förr?

Enligt min uppfattning har väderprognoserna tveklöst blivit allt bättre och bättre de senaste 35 åren som jag själv kan överblicka. Däremot har kanske sätten de presenteras på förenklats på lite väl mycket på sistone. Jag tror en meterolog skulle säga att det till stor del beror på att ökad datorkraft ger möjlighet till mer detaljerade vädermodeller, men meterorologen skulle också hålla med om att det bästa sättet att brdöma vädret här och nu och närmsta halvtimmen-timmen är att gå ut och titta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...