Möten med björnar vanligare?

Jag gillar också rovdjur, liksom jag gillar övrigt i vår natur. Det hindrar inte att jag försöker se både nyktert, nyanserat och långsiktigt på saken.

Där jag vistas finns det massor av björn, och har så gjort under många år. Vi har vant oss vid att ha björn inpå oss när vi är i skogen, tex jakt eller bärplockning. Den undviker oss och vi undviker den. Jag har under de sista fem åren haft björn närmare än 50 meter tre gånger. Det finns mycket gott om björn.

Att björnstammens totala numerär differentierar en smula beroende på inventeringsmetod eller möjligen på lokal jakt/järnvägsolyckor etc är ett faktum. Är björnstammen idag att anse som hotad i Sverige? Nej, det torde vara svårt att anse. Är det nödvändigt att skyddsjaga björn i många delar av landet? Ja, tyvärr är det ju så.

Som vanligt tenderar de som är längst ifrån rovdjuren vara mest kategoriska i sina åsikter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag gillar också rovdjur, liksom jag gillar övrigt i vår natur. Det hindrar inte att jag försöker se både nyktert, nyanserat och långsiktigt på saken.

Där jag vistas finns det massor av björn, och har så gjort under många år. Vi har vant oss vid att ha björn inpå oss när vi är i skogen, tex jakt eller bärplockning. Den undviker oss och vi undviker den. Jag har under de sista fem åren haft björn närmare än 50 meter tre gånger. Det finns mycket gott om björn.

Att björnstammens totala numerär differentierar en smula beroende på inventeringsmetod eller möjligen på lokal jakt/järnvägsolyckor etc är ett faktum. Är björnstammen idag att anse som hotad i Sverige? Nej, det torde vara svårt att anse. Är det nödvändigt att skyddsjaga björn i många delar av landet? Ja, tyvärr är det ju så.

Som vanligt tenderar de som är längst ifrån rovdjuren vara mest kategoriska i sina åsikter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad yrar du om??
"Differentierar en smula"???

Återigen. Björnstammen har minskat KRAFTIGT ner till 1700 djur på kort tid och är nu rödlistad i Sverige.
Den är alltså en hotad art med nuvarande utveckling som pågått sedan 2008. Alltså i 7 år.
Med tanke på att vansinnesjakten fortsätter trots rödlistning så tyder ingenting på att utvecklingen ska förändras.
Björnen kommer bli en allt ovanligare bekanstskap i Sverige.

Så vad du pratar om förstår nog ingen :)
Inte ens du själv...

Att någon har många exemplar av någon art i sin närheten betyder ju ingenting.
Även Panda, Tiger, Vildhund och Noshörning är vanlig på sina platser. Men de är ju likt förbannat utrotningshotade.
Så det betyder ju alltså ingenting.
Ännu en köksbordsanalys där alltför många tror att det som händer utanför den egna dörren händer överallt.

Nödvändigt att skyddsjaga Björn?? I ytterst få fall, ja.
Men det är sådana små volymer att det inte är mätbart på populationen. Mer problem än så ställer inte Björnen till i vårt land.
Men nu är ju Sveriges jakt nånting helt annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björnar kan räkna Vilda djur 1
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
Mattias71 Björnar Vilda djur 11
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
plattfot sexhundra björnar i Dalarna? Vilda djur 2
joask202 Visslande björnar? Vilda djur 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...