Snöläge Laponia.

Vet någon något om snöläget kring Abisko turiststation? Har några dagar över där i slutet på nästa vecka. Tänkte tälta och göra små utflykter. Deras webbkamera verkar inte funka.


Svarar mig själv då jag hittade en webbkamera från Björkliden. Soligt och fint och ingen snö.
 
Vet någon något om snöläget kring Abisko turiststation? Har några dagar över där i slutet på nästa vecka. Tänkte tälta och göra små utflykter. Deras webbkamera verkar inte funka.


Svarar mig själv då jag hittade en webbkamera från Björkliden. Soligt och fint och ingen snö.

Nu hade du svarat dig själv ser jag, men jag fick fram den här bilden från 12/6. Denna gång med Open Street Map lite genomskinlig ovanpå. Abiskojaure är till ner till vänster i bild.
 

Bilagor

  • AbiskoOSM20170612.jpg
    AbiskoOSM20170612.jpg
    70.4 KB · Visningar: 1,018
Snart så.

Nu är det bestämt. Åker upp till Kvikkjokk den 28 (senare än vad jag tänkt från början.) för att därifrån vandra till Sarek. Det får bära eller brista. Mycket bra info från denna sida http://www.senorge.no/
 
Här är ett till verktyg för att titta på vattenflöden:
http://vattenwebb.smhi.se/hydronu/#...entFlowControlVisible":true,"showYear":false}

Om man testar att jämföra med vattenflöden för olika år och olika ställenverkar det stå klart att 2015 var ett år helt för sig och i år är det mer likt 2014 än 2015 för Rapadalen, även om flödena bara är halva sanningen, vinterns samlade snömängd är ju också betydelsefull för hur mycket som återstår.

Men egentligen undrar jag mest om det finns någon som vet utan att gissa - som jag gör - vad man ser och på vilket underlag man tar fram det. Man har väl trots allt inte ett stort antal punkter med flödesmätning i Rapadalen? Att användningen av infon har med vattenkraft att göra känns ju väldigt troligt.
 
Jag är i Ritsem och vill verkligen avråda från att försöka vandra i Sarek, på Padjelantaleden (förutom Tarradalen), Nordkalottleden eller Gränsleden nu.

Det är kanske svårt att tänka sig hur kallt, blöt och farligt det kan vara uppe i fjällen medan det är sommar i andra delar av Sverige.

Snön är inte största problemet, det är vårfloden. Det är is kvar på många sjöar men den bär oftast inte. På många ställen är det slaskigt, översvämmat. Sommarbroarna är inte än på plats.

Man skulle fundera om det är viktigare att sätta foten i Sarek än ens egen hälsa. Även en bokad tågbiljett är kanske ingen bra anledning för att ge sig ut nu.
Det är lätt att vara lite envis men det är inte något kult att sitta en hel vecka i sitt tält bredvid en jokk som man vågar inte korsa eller att behöva ringa fjällräddningen.
 
Fast å andra sidan kan det vara riktigt avslappnande och trevligt att bo några dagar bredvid en brusande jokk...! :)

Har en kompis som gjorde något liknande för ett par år sedan. Han hade planerat en längre skidtur solo, men snösmältningen kom igång väldigt tidigt då, så han blev kvar en vecka bredvid en jokk han inte kom över med lite strövtåg runt däromkring på dagarna och en bra bok på kvällarna. Tillbaka blev det släpande av pulka på grusväg i nio kilometer. Han tyckte det var fantastisk!

Hoppas verkligen det blir snösmältarväder framöver... Jag har årets höjdpunkt planerad med start i Nikkaluokta den 11e juli, och vi tänkte gå upp till Riksgränsen. Funkar inte det hoppas vi på att det blir gåbart Kungsleden ner till Kvikkjokk eller kanske bara Saltoluokta med några stopp utefter vägen istället.
 
Fast å andra sidan kan det vara riktigt avslappnande och trevligt att bo några dagar bredvid en brusande jokk...! :)

Har en kompis som gjorde något liknande för ett par år sedan. Han hade planerat en längre skidtur solo, men snösmältningen kom igång väldigt tidigt då, så han blev kvar en vecka bredvid en jokk han inte kom över med lite strövtåg runt däromkring på dagarna och en bra bok på kvällarna. Tillbaka blev det släpande av pulka på grusväg i nio kilometer. Han tyckte det var fantastisk!

Hoppas verkligen det blir snösmältarväder framöver... Jag har årets höjdpunkt planerad med start i Nikkaluokta den 11e juli, och vi tänkte gå upp till Riksgränsen. Funkar inte det hoppas vi på att det blir gåbart Kungsleden ner till Kvikkjokk eller kanske bara Saltoluokta med några stopp utefter vägen istället.

Lite den inställningen jag har också. Som din kompis alltså. Det blir som det blir. Tänkte vandra från Kvikkjokk till Rapadalen och sedan följa den västra sidan så gott det går.
 
Lite samma här, startar 13e Juli från Kvikkjokk, gick 2015 igenom Sarek med mycket snö men det gick bra, hoppas det är liknande eller bättre i år.
 
Som Sara skrev är det mycket snö, slask och vatten. Är i Kvikkjokk just nu och får höra historier. Vid Duottar var ett tillbud för några dagar sen. En man gick igenom den lösa snön och därunder rann en jokk. Sjönk ner till bröstet och räddades till livet av sin kompis. Men det smälter fort och folk ger sig iväg på Padjelantaleden. Det är möjligt att man kommer fram nu, men det är vanskligt. Skulle tro att det är de flacka partierna som är mest lömska, man måste tänka på vad som kan finnas under snön.
 
Som Sara skrev är det mycket snö, slask och vatten. Är i Kvikkjokk just nu och får höra historier. Vid Duottar var ett tillbud för några dagar sen. En man gick igenom den lösa snön och därunder rann en jokk. Sjönk ner till bröstet och räddades till livet av sin kompis. Men det smälter fort och folk ger sig iväg på Padjelantaleden. Det är möjligt att man kommer fram nu, men det är vanskligt. Skulle tro att det är de flacka partierna som är mest lömska, man måste tänka på vad som kan finnas under snön.

Kan va både jobbigt och lömskt med mycket snö. En sak som slår mig är att många gladeligen verkar vilja korsa vattendrag på snöbryggor mitt i sommaren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
Stanca Snöläge Sarek Fjällvandring 3
Jokkvander Is-och Snöläge Höglekardalen/Oviksfjällen Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Crimper Snöläge Tänndalen Fjällvandring 3
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
KrilleE Snöläge i Sarek Kvikkjokk - Älgajavre - Sourva Fjällvandring 9
estetdrägg Snöläge Vassijaure/Abisko/Hoiganvaggi?? Fjällvandring 0
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
sumpa Snöläge i Björkliden/riksgränsen nu? Fjällvandring 5
janus82 Jotunheimen Snöläge Fjällvandring 2
plaskdaja Snöläge i Keb runt 14 juli Fjällvandring 2
MalinHF Snöläge Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
AnnaPyttiPanna Snöläge m.m Kebnekaise... Fjällvandring 1
Roger 1 Snöläge Fjällvandring 0
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
grodanbolle Snöläge/is i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
arlemo Snöläge/vattenläge i Sarek Fjällvandring 2
lignell01 snöläge i Stekenjokk Fjällvandring 1
Vatten & snöläge i Sarek? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
chinerunner Dansk till rätta i Laponia Fjällvandring 0
Buteo Intresserad av att arbeta med FJÄLLVRÅK i Laponia? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.