Point 65 slutar med glasfiberkajaker

Återvinning

Angående återvinning, så borde ju tillverkaren i så fall själv ta ansvar för återvinningen, så att man kan lämna tillbaks sin kajak till butiken man köpt den i, eller motsvarande.

Om de inte gör det, så är ju snacket om återvinning bara tomt. På din lokala ÅVC hamnar den ju som sagt i brännbart.

Rör av PE i byggsvängen återvinns (tror jag bekostat av tillverkarna, men jag kan ha fel). Exempel på inlämningsställen finns här. Nått av ställena kanske är villiga att ta emot en kajak mot lite fikabröd?

http://npgsverige.se/roeraatervinning

Hej vi har tagit tillbaka kajaker sedan 2008. Se denna artikel: http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20080502/pant-pa-kajaker

tror vi än dag är ensamma kring detta.
Mvh Richard, Point 65 Sweden
 
spill i tillverkningen

Angående återvinning, så borde ju tillverkaren i så fall själv ta ansvar för återvinningen, så att man kan lämna tillbaks sin kajak till butiken man köpt den i, eller motsvarande.

Om de inte gör det, så är ju snacket om återvinning bara tomt. På din lokala ÅVC hamnar den ju som sagt i brännbart.

Rör av PE i byggsvängen återvinns (tror jag bekostat av tillverkarna, men jag kan ha fel). Exempel på inlämningsställen finns här. Nått av ställena kanske är villiga att ta emot en kajak mot lite fikabröd?

http://npgsverige.se/roeraatervinning

Återvinning i all ära, men hur många kajaker skrotas/slängs det egentligen?

Väldigt få tror jag. Sällan man ser dem liggandes övergivna i naturen heller för den delen...

Om en kajak är återvinningsbar eller inte känns som ett ganska teoretiskt problem. I praktiken blir de nog liggandes i garage, bodar, sommarstugor etc. men kan dammas av och användas igen efter 20 år om intresset skulle återuppstå.

Hej Disco, det är framförallt i tillverkningen som man återvinner spill med plastkajaker. Det uppstår mycket spill när man tillverkar en kajak. Man skär ut sittbrunnen, lastluckorna, etc. Allt detta mals ner och återvinns och det gäller alla plastfabriker. Dock inte vid komposittillverkingen. Där uppstår ännu mer spill för där tillkommer dessutom spill när man skär bort kanter/trimmar. Spillet kan man inte återvinna. Det finns konsumenter som tar ansvar och ser till att deras avlagda kajak tas om hand. Vi tar emot sådana kajaker sedan 2008: http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20080502/pant-pa-kajaker. Oftast komposit då dessa över åren blir kantstötta, får krosskador som sen spricker upp och blir fult. Kompositkajaker åldras inta väl om man inte tar hand om dom och håller efter. Många gör tyvärr inte det och då hamnar dom på tippen till slut. Plastkajaker kan bli blekta med åren men annars har dom generellt en otroligt lång livstid. Bäst är ju dock, ur miljösynpunkt, att köpa begagnat så få kajaken ett nytt liv. Hälsningar Richard
 
livslängd

Likadant med aluminium - kan 'glömmas bort' under årtionden,
för att sedan enkelt tas i bruk igen. Hur många rotationsgjutna eller formpressade
'vanliga' plastbaserade flytetyg har inte åldrats intill oanvändbarhet under ett sånt
tidsspann?

Hej, vi ser en hel del kompositkajaker i bedrövligt skick som folk vill bli av med och få omhändertagna. Sköter man en glasfiberkajak håller den mycket länge. Men missköter man den tar den snabbt slut. Plastkajaker som "åldras" som du skriver har jag inte stött på. Dom kan blekna om tillverkaren snålat med pigmentet. Men att de "åldras" på något annat sätt kan jag inte se. Vore intressant om du kunde berätta mer. Hälsningar Richard, Point 65
 
Kan inte så mycket i ämnet men det är väl rätt känt att kompositlösningar inte är särkilt snälla mot vare sig hälsa eller miljö.

Deras berättigande ligger väl i att hållbarheten på många områden förbättras avsevärt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej Fredrik.
Ja så är det. Jag vill klarlägga att vi inte påstår att plast är ett miljövänligt material. Vårt beslut grundar sig på 2 saker: 1.) Det är ett bättre alternativ än komposit när det gäller hälsa/miljö. 2.) plast är återvinningsbart, komposit är det inte.
Sen tycker jag man absolut ska köpa en kompositkajak om det är det man trivs med. Det finns massa andra saker man kan bidra med för än bättre miljö.
MEN det anmärkningsvärda här är att vissa aktörer utger komposit för och vare ett miljövänligt alternativt genom otydlighet i vad kajaken faktisk i huvudsak är byggd av, när just miljöfrågan är det negativa med materialet.
Simma lugnt!
Richard
Point 65 Sweden
 
... Vore intressant om du kunde berätta mer. Hälsningar Richard, Point 65
Jag avsåg just det, ett flytetyg i rotationsgjuten eller pressgjuten plast verkar blekas rätt
fort av solen (UV-ljuset?) och jag antar att avgången av ev. mjukgörare sett över flera
år dessutom gör plastmaterialet styvare och kanske sprödare.

Vi har väl allihop sett (initialt) röda PIONIER-jollar som mer blivit rosa-grå efter några
år hängande i dävertar eller släpandes efter div. segelbåtar (som då är byggda i fiber-
armerad härdplast med gelcoat - vilka inte alls ser lika gräsliga ut).

Men min primära rekommendation för flytetygsmaterial är ändå aluminium - både lätt,
tåligt, formbart - och med överlägsen återvinningsbarhet...
 
ok, som sagt kan plasten blekna om tillverkaren slarvar med pigmentet. Men det påverkar bara färgen. Flytetyget är fortsatt fullt funktionsdugligt och finns ingen anledning att återvinna. Skulle man nu vilja det så är det möjligt att återvinna plasten.
Skrotiga kantstötta, spruckna kompositkajaker som inte längre kan användas finns det dock gott om och inget att göra annat än bränna/köra till tippen...
 
Jättesvårt att föra en miljödebatt ang glasfiber vs PE etc.

Mycket sila mygg och svälja kameler. Vilken miljöpåverkan är intressant att titta på?

Hela produktionslinan inkl vad arbetarna åt till frukost? Energiomsättning vid hantering från utvinning av råvaror och framåt inkl miljöpolitik hos underleverantörer av tillsatser etc.

Som sagt svårt att göra en bra bedömning och just därför kan man tydligen häva ur sig det mesta utan att behöva stå tillsvars.

Mängden plast/pigment/biprodukter/UV-stabilisatorer etc. tex i en PE kajak a 28kg är betydligt högre än tex 20kg glasfiber/polyester kajak där plasten enbart utgör några kilo av den totala vikten och glas är ju förädlad sand som inte är skadligt för miljön i sig men som sagt kostar i energi vid produktion. Detta går att elda i sopförbränning för att ta tillvara på energin i polyester, men jag tror att sopeldarna inte gillar massor av glasfiber i pannorna. Av polyestern blir det i huvudsak vatten och koldioxid vid förbränning i höga temperaturer och i deponerad form gör den ingen miljöpåverkan annat än estetiskt vilken naturligtvis inte ser så snyggt ut. Trots mitt yrke som kajakbyggare utbildade jag mig till kemist och gjorde mitt specialarbete om just sopförbränning, så lite baskunskaper har jag i ämnet.

Jag vet dessutom att PE tillverkare inte är så pigga på att mala ned gammal PE i nya produkter eftersom de försvagar materialet markant, men som sagt gärna överblivet material i produktionen, så att återvinna och mala om PE-kajaker 100% tror jag är kvalificerat bullshit. Men de duger kanske till nya sopsäckar som sedan eldas.

Skall vi göra en insatts för miljön så tror jag nog vi skall ta oss en funderare generellt på hur vi lever våra liv och inte bara fokusera på detaljer och huruvida PE-kajaker är så mycket bättre miljömässigt än andra låter jag någon professor kalkylera på, men jag är väldigt skeptisk till att dra snabba slutsatser och jag får mera intrycket av att Point vill framhäva sig själva och misskreditera andra vilket sticker i ögonen.
 
Jättesvårt att föra en miljödebatt ang glasfiber vs PE etc.

Mycket sila mygg och svälja kameler. Vilken miljöpåverkan är intressant att titta på?

Hela produktionslinan inkl vad arbetarna åt till frukost? Energiomsättning vid hantering från utvinning av råvaror och framåt inkl miljöpolitik hos underleverantörer av tillsatser etc.

Som sagt svårt att göra en bra bedömning och just därför kan man tydligen häva ur sig det mesta utan att behöva stå tillsvars.

Mängden plast/pigment/biprodukter/UV-stabilisatorer etc. tex i en PE kajak a 28kg är betydligt högre än tex 20kg glasfiber/polyester kajak där plasten enbart utgör några kilo av den totala vikten och glas är ju förädlad sand som inte är skadligt för miljön i sig men som sagt kostar i energi vid produktion. Detta går att elda i sopförbränning för att ta tillvara på energin i polyester, men jag tror att sopeldarna inte gillar massor av glasfiber i pannorna. Av polyestern blir det i huvudsak vatten och koldioxid vid förbränning i höga temperaturer och i deponerad form gör den ingen miljöpåverkan annat än estetiskt vilken naturligtvis inte ser så snyggt ut. Trots mitt yrke som kajakbyggare utbildade jag mig till kemist och gjorde mitt specialarbete om just sopförbränning, så lite baskunskaper har jag i ämnet.

Jag vet dessutom att PE tillverkare inte är så pigga på att mala ned gammal PE i nya produkter eftersom de försvagar materialet markant, men som sagt gärna överblivet material i produktionen, så att återvinna och mala om PE-kajaker 100% tror jag är kvalificerat bullshit. Men de duger kanske till nya sopsäckar som sedan eldas.

Skall vi göra en insatts för miljön så tror jag nog vi skall ta oss en funderare generellt på hur vi lever våra liv och inte bara fokusera på detaljer och huruvida PE-kajaker är så mycket bättre miljömässigt än andra låter jag någon professor kalkylera på, men jag är väldigt skeptisk till att dra snabba slutsatser och jag får mera intrycket av att Point vill framhäva sig själva och misskreditera andra vilket sticker i ögonen.

Jag gillar också glasfiberkajaker och förstår att man vill rättfärdiga dem. Intressant hur man argumenterar när det gäller en hjärtesak. Tex bortse från tillverkningsprocessens utmaningar ur hälso och miljösynpunkt. Och gällande återvinningen, du är välkommen på studiebesök i vår fabrik där vi återvinner 100% av allt spill. Det är inte "bullshit". Att komposit skulle vara ett bättre miljöval än PE är dock just det... Varför klanka ner på att vi (Point65) väljer bort komposit,, erbjuder kunder ett återvinningsprogram, erbjuder miljöaktiviteter som vår populära "soppaddling" (hyr kajak hos oss, samla sopor under turen och betala bara 50%) etc. Vad är felet med detta? Har inte sett vad andra tillverkare har för program. Jag ser dock att vissa slår sig för miljöbröstet med rent ut sagt vilseledande miljöargument och får klapp på ryggen... Tycker inte det ska gå oemotsagt och misskreditera är inte rätt ord här.
Du har rätt i att hur vi konsumenter i smått och stort har stor betydelse i vårt miljöval och att det finns större elefanter än huruvida man väljer PE eller komposit.
 
Bäste REÖ. Vad ligger bakom ditt påstående att kompositkajaker ger negativa hälsoeffekter och miljöeffekter vid tillverkning. Ge referenser.

Ditt utfall närmast ovan saknar i mina ögon substans.

Thure
 
Bäste REÖ. Vad ligger bakom ditt påstående att kompositkajaker ger negativa hälsoeffekter och miljöeffekter vid tillverkning. Ge referenser.

Ditt utfall närmast ovan saknar i mina ögon substans.

Thure

Eh, men hallå... Har du någonsin stått och jobbat i en kompositfabrik???? Det har jag gjort många många gånger och det är inte kul. Varför tror du man bär andningsfilter etc? Ändå får man huvudvärk, hudirritationer och allergier. På plastfabriken kan jag köra i vardagskläder och utan mask och känner inga obehag.
Det finns massa info på nätet.
"The major contributions to environmental degradation from composites are generation of hazardous air pollutants (HAPs) and generation of hazardous (HW) and solid wastes. HAPs result primarily during the curing of the composite. HWs arise from expiration of stockpiled resin materials and from soiled support media used during manufacturing and clean up."
 
Richard för att det skall gå att värdera det du skriver eller återger behövs referenser.

Det verkar du vara ointresserad av att ge.

Din firma har producerat/låtit producera rätt stor mängd kompositkajaker. Vad har ni då ställt för krav på arbetsmiljö och hantering av avfall? Varför har ni ändrat uppfattning om ni nu har gjort det?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.