Point 65 slutar med glasfiberkajaker

"Främsta anledning är att kompositkajaker inte kan återvinnas. Men även de hälsorisker tillverkningen innebär för fabrikspersonal samt den miljöpåverkan denna tillverkning har spelar stor roll i beslutet."

Länk till artikeln här på utsidan

Jaha, ligger det ett ädelt beslut bakom eller är det vikande försäljning av glasfiberkajaker och full anpassning till den amerikanska marknaden som är orsaken? :)
 
Miljöpåverkan kostar, miljöcertificering osv, sammanfaller detta med sjunkande försäljning så är det inte så konstigt att man slutar med tillverkningen.
 
Kan inte så mycket i ämnet men det är väl rätt känt att kompositlösningar inte är särkilt snälla mot vare sig hälsa eller miljö.

Deras berättigande ligger väl i att hållbarheten på många områden förbättras avsevärt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Troligtvis beror det på mer på den finansiella marginalen än ngt annat, fast sådant skriver man ju inte om som företag.

Tillverkning av PE-kajaker är en industrialiserad process, och därmed dramatiskt billigare än gf-dito om man kommer upp i ett större antal skrov som gjutverktygskostnaden kan delas upp på. Det begränsade jobbet som kvarstår efter rotationsgjutningen är mest konfektionering, som kan utföras av mindre kvalificerad personal än gf-arbetarna.

Mats
 
Antalet arbetstimmar per skrov ökar förstås priset,
men den lägre vikten och bättre hållbarhet i längden kan trots större miljöbelastning initialt, tala för komposit. Alltså ett lätt och styvt skrov ökar chansen att konsumenten behåller och använder kajaken under längre tid.

Finns det nånstans man kan lämna in en polyetenkajak för återvinning?

Invändningarna mot glasfiber inger mig viss oro men vad ligger bakom dem? Finns det medicinsk kunskap? Gäller det även kolfiber och andra material som exvis kevlar?
Epoxi ger ofta allergier vid laminerkngen men det färdiga materialet är inte hälsovådligt enligt vad jag läst.

Thure
 
Finns det nånstans man kan lämna in en polyetenkajak för återvinning?

Det kanske inte är så enkelt och uppenbart egentligen. Jag var in på en sida för en återvinningsstation och sökte efter, plastkajak, kajak, båt men hittade inget. Jag hittade att plast kan antingen gå i plastförpackningar eller i brännbart.

Vet inte om personalen på stationen kan hjälpa med det. Eller de kanske säger att den ska gå i brännbart, t.ex. plastmöbler går i brännbart.

Men hur det än är så återvinns ju en del plast och en del av den återvinningen går till tillverkning av kajaker.
 
Artikeln ger väl fler frågeställningar än så.

Om vi bortser från vad Point ger som skäl och tänker tanken att det skulle vara sant att PE-kajaker är mycket miljövänligare än allt annat i GF, kolfiber od. hur man än räknar.

Vad ger det för effekter på hur vi som kajakköpare väljer?

Vad ger det för effekter på urval om det endast kommer finnas industritillverkade, massproducerade kajaker att köpa?

Vad är det för skillnad på paddlingsupplevelsen i en GF och en PE som i övrigt är identiska?

Jag undantar hemmabyggen ur resonemanget då jag inte har kunskap om alla olika metoder att bygga och antalet förmodligen är lågt jämförelsevis. Någon annan får gärna inkludera hemmabyggen som kanske blir växande verksamhet.

mvh thomas
 
Kvalitetsproblem?

Sen kan man ju fråga sig om det kanske blivit för många reklamationer på kompositkajakerna.

Häromdagen såg jag hur hela infästningen till lyfthandtaget baktill lossnade och skapade ett stort hål i däcket på en Point 65 XP18 när ägaren lyfte den. Kajaken var helt olastad och lyftes utan ryck!

Häromåret hade en annan vän köpt en ny Point 65 Freya Expedition i kolfiber. Vid transport på biltaket tålde inte den sista metern skrov detta utan sprickor uppstod. Kajaken fick förstärkas invändigt - alldeles för klent byggd!

Läser senaste veckorna om Freya Hoffmeisters paddling upp längs Kanadas västkust i en Point 65 Freya. Redan inom några dar har hon behövt laga kajaken flera gånger eftersom den tog in vatten i förskottet via sprickor i fören!
 
Angående återvinning, så borde ju tillverkaren i så fall själv ta ansvar för återvinningen, så att man kan lämna tillbaks sin kajak till butiken man köpt den i, eller motsvarande.

Om de inte gör det, så är ju snacket om återvinning bara tomt. På din lokala ÅVC hamnar den ju som sagt i brännbart.

Rör av PE i byggsvängen återvinns (tror jag bekostat av tillverkarna, men jag kan ha fel). Exempel på inlämningsställen finns här. Nått av ställena kanske är villiga att ta emot en kajak mot lite fikabröd?

http://npgsverige.se/roeraatervinning
 
Återvinning i all ära, men hur många kajaker skrotas/slängs det egentligen?

Väldigt få tror jag. Sällan man ser dem liggandes övergivna i naturen heller för den delen...

Om en kajak är återvinningsbar eller inte känns som ett ganska teoretiskt problem. I praktiken blir de nog liggandes i garage, bodar, sommarstugor etc. men kan dammas av och användas igen efter 20 år om intresset skulle återuppstå.
 
Återvinning i all ära, men hur många kajaker skrotas/slängs det egentligen?
Väldigt få tror jag. Sällan man ser dem liggandes övergivna i naturen heller för den delen...
Om en kajak är återvinningsbar eller inte känns som ett ganska teoretiskt problem. I praktiken
blir de nog liggandes i garage, bodar, sommarstugor etc. men kan dammas av och användas igen
efter 20 år om intresset skulle återuppstå.
Likadant med aluminium - kan 'glömmas bort' under årtionden,
för att sedan enkelt tas i bruk igen. Hur många rotationsgjutna eller formpressade
'vanliga' plastbaserade flytetyg har inte åldrats intill oanvändbarhet under ett sånt
tidsspann?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.