Dalslands kanal

Jag och min dotter tänker paddla kanadensare i Dalslands kanal i sommar. Vi är inte så paddelvana men skulle vilja få lite tips. Hur långt paddlar man ungefär per dag? Har ni rent allmänt bra tips för att vi ska få en så bra upplevelse som möjligt :)
 
Hej lottep!

Räkna med en förflyttningshastighet (dvs inkl raster) på ca 5 km/tim,
Sedan beror det hur mycket ni orkar, med hänsyn till vind och strömmar.
Jag skulle gissa att det är lagom med max 3 mil per dag.

Tips: köp boken: Paddla i Dalsland CALAZO förlag

Hälsningar
Lennart
 
Något som jag tycker ni ska fundera över är om det verkligen är Dalslands kanal ni vill paddla. Det finns betydligt mysigare och snirkligare paddelvattendrag i Dalsland.

Dalslands kanal är ju gjort för större båtar och består till stor del av några ganska stora långa öppna sjöar där vinden kan vara riktigt tråkig om den kommer i fel riktning. Dock är ju garanterat akvedukten i Håverud en upplevelse i kanot.
 
Jag vet inte vad som definieras som just Dalslands Kanal.. Jag ser det mer som ett sjösystem där man kan välja olika vägar och turer. Har själv tänkt mig dit i sommar faktiskt. Det finns en bra app att ladda ner gratis som heter Dalslands Kanal. Sen rekommenderar jag att man googlar på DANO Dalsland och läser på lite hur det fungerar med iordningställda lägerplatser nuförtiden. DANO fanns inte när jag paddlade där sist (ganska längesedan nu).

För min del (i kajak) räcker det såå bra med max 2 mil om dagen.
3 mil verkar vara väl mycket om ni är ovana. Tror jag...

Tips: köp också kartan i tyvek för detta sjösystem från CALAZO förlag.

mvh thomas
 
Tack för tipsen! :)
Är det något annat ni tycker att vi ska tänka på? Tips på bra sträckor?
Vi hade tänkt vara ute i ca fyra dagar och eventuellt börja ända uppe i Töckfors och paddla till Köpmannebro. Är det alltför optimistiskt?
 
"Något som jag tycker ni ska fundera över är om det verkligen är Dalslands kanal ni vill paddla. Det finns betydligt mysigare och snirkligare paddelvattendrag i Dalsland."
Var tycker du att vi borde paddla? Jag har bara hört att det skulle vara fint att paddla Dalslands kanal. Vet egentligen inte så mycket om det...
 
Hur har ni tänkt att paddla?
Starta på ett ställe också sluta på ett annat?
Eller har ni tänkt paddla runt?
Sjösystemet i Dalsland är vackert att paddla i.
Men tänk på att slussarna tar tid att komma igenom.
 
Vi hade tänkt börja på ett ställe och sluta på ett annat.
Vi bor i Västergötland och tänkte att Dalsland låg så där lagom långt bort.
Har ni något annat förslag som är bättre för nybörjare som vill få uppleva naturen på ett härligt sätt så tar vi gärna emot dem. :)



+
 
Varför inte sjön Stråken, vid Mullsjö. Det finns en kanotcentral
http://kyrkekvarn.com/ , där man kan hyra kanot.
Sjön Stråken är ca, 30 km lång, och det finns flera övernattningsplatser, så man kan paddla så långt man känner för, och sedan paddla tillbaka.

Svante
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.