Kajakolycka på Ånnsjön

Om det fanns en lärare som hade ansvar för vad barnen gjorde på rasten/i pulkabacken håller jag helt med, men annars är väl parallellen rimligen den att chefen för lägret blev åtalad, liksom chefen för skolan.
Menar ni på riktigt att ni tycker det är rimligt att anmäla läraren som råkat ha rastvakt? Inser ni att det skulle innebära ett lotto om vem som blir anmäld? Lärare går på rullande schema för rastvakter, en olycka kan ske närsom. Någon kan ramla ur en gunga, åka in i ett träd, välta med cykel eller tom bryta en arm i sandlådan. Det gjorde en barndomsvän till mig i tredje klass ;).

Samhällsattityden är verkligen på väg käpprätt åt he, jag blir mörkrädd när jag ser er skriva. Uppfostrar ni era barn såhär?

Inte konstigt att få vill bli lärare!
 
Menar ni på riktigt att ni tycker det är rimligt att anmäla läraren som råkat ha rastvakt? Inser ni att det skulle innebära ett lotto om vem som blir anmäld? Lärare går på rullande schema för rastvakter, en olycka kan ske närsom. Någon kan ramla ur en gunga, åka in i ett träd, välta med cykel eller tom bryta en arm i sandlådan. Det gjorde en barndomsvän till mig i tredje klass ;).

Samhällsattityden är verkligen på väg käpprätt åt he, jag blir mörkrädd när jag ser er skriva. Uppfostrar ni era barn såhär?

Inte konstigt att få vill bli lärare!

Självklart sker olyckor där barn leker även i normalsäkra miljöer som t ex på en normal helt fungerande gunga (troligen godkänd eller EU-normer) men det är i min värld en acceptabelt låg risk. Det inte alls samma sak som när skolans pulkabacke avslutas med ett trasigt staket följt av ett en litet stup på några meter. I det senare fallet är det en förhöjd och oväntad risk och här tycker jag skolan måste aktivt och direkt agera för att förhindra olyckor. Leker barnen normalt på en gunga och ramlar är det tråkigt men inget jag ser ska leda till åtgärder om det inte händer ofta.

/Patrik
 
Med den ståndpunkten bör väl isf den som är ansvarig för underhåll hållas skyldig, dvs hyresvärd eller kommun? En rastvakt kan knappast till hundra procent hindra att ungar åker där de vill, även om de blir tillsagda.

Oavsett, mindset:et att ANMÄL! alltid är det första folk tänker på oroar mig. Vi kommer att se en utveckling där det blir färre aktiviteter både i och utanför skola. När ungarna sen bara spelar iPad, ja, var medvetna om att ni bidrar till att få andra aktiviteter finns ;).

I fallet med trasigt staket, varför inte påtala att det bör åtgärdas? Eller, gud förbjude, laga det temporärt själv för att förhindra olyckor?
Nej, här får vi se till att anmäla någon, det löser säkert allt. Suck.
 
Nu visste ju rektorn om att staketet var trasigt. Möjligen har hon felanmält det, det framgår inte. Men utöver det inte vidtagit några åtgärder vad som framgår iaf.

Anmäler gör bl a för att få spårbarhet i missförhållanden, utreda vems ansvar det är och hur stort det är. För att slutligen förhoppningsvis får andra att ta lite ansvar och inte bara rycka på axlarna eller chansa om andras säkerhet i allt för stor utsträckning.

Det här ansvaret finns i andra delar av samhället. Som t ex att fastighetsägare är skyldiga att sköta snöröjning, halkbekämpning och rensa tak osv.
 
Med den ståndpunkten bör väl isf den som är ansvarig för underhåll hållas skyldig, dvs hyresvärd eller kommun? En rastvakt kan knappast till hundra procent hindra att ungar åker där de vill, även om de blir tillsagda.
Det beror väl på vad exakt som hänt? Jag antar att åklagaren har sådan insyn i fallet att hen kan avgöra vem som bör ställas inför rätta. I det här fallet anser denne att rektorn är den som gravt åsidosatt sina plikter.
Kort sagt, åklagaren vet mycket mer om vad som hände och vad som gjorts än vi, och denne väljer att åtala rektorn. Jag finner det orimligt att utifrån en tidningsartikeln ifrågasätta åklagarens bedömning.

Hade det handlat om barn som åkte nånstans fast rastvakten (och i förlängning rektorn) aktivt försökt förhindra dem från att åka tvivlar jag på att någon alls blivit anmäld. I det läget *är* det faktiskt eget ansvar (om skolan gjort det de rimligen kunnat för att hindra barnen).

...men kanske någon blivit det iaf, ett åtal handlar ju ofta om att man vill titta närmare på något från samhällets sida, det är ju inte ett straff i sig (även om den åtalade helt klart kan uppleva det som ett sådant).

Oavsett, mindset:et att ANMÄL! alltid är det första folk tänker på oroar mig. Vi kommer att se en utveckling där det blir färre aktiviteter både i och utanför skola. När ungarna sen bara spelar iPad, ja, var medvetna om att ni bidrar till att få andra aktiviteter finns ;).
Så här är det... vi har skolplikt i det här landet, dvs jag är enligt lag tvungen att lämna iväg mitt barn till en skola, där skolpersonal, ytterst rektor, är skyldiga att se till att mitt barn är rimligt säkert. "Rimligt säkert" är till syvende och sist vad vi i vårt samhälle anser vara "normalt". Det du räknar upp, ramla av gungor, snubbla i sandlådan osv, hamnar enligt de allra flesta föräldrar inom "rimliga risker", att ramla ut för ett stup medan man åker pulka på skolområdet, hamnar dock utanför min, och jag gissar de flesta andra föräldrars.

Men visst, nog är det ett problem om folk inte vågar göra saker för att de är rädda för att anmälas.

I fallet med trasigt staket, varför inte påtala att det bör åtgärdas? Eller, gud förbjude, laga det temporärt själv för att förhindra olyckor?
Nej, här får vi se till att anmäla någon, det löser säkert allt. Suck.
Hm, nu har du fått saker om bakfoten, rektorn är väl snarare anmäld misstänkt för att *inte* vidtagit några (eller åtminstone inte tillräckliga) åtgärder. Hade de försökt få det lagat, men kommunen dravlat hade väl ansvarig för underhåll på kommunen suttit bakom skranket, och hade de lagat det hjälpligt så att ingen kunnat åka igenom hade ingen varit åtalad alls.
 
Arbetsmiljölagen styr

Man kan ju ha många åsikter om olika personers ansvar och även om barnens eller ungdomarnas mognad. Men vid en arbetsplatsolycka (vilket detta väl klassas som) säger lagen att arbetsgivaren har ett mycket stort ansvar. Så stort att ansvaret nästan alltid faller på denne. Om arbetsgivaren har delegerat ansvaret till en tjänsteman (på en skola är det vanligtvis rektorn) så är det den som står som ansvarig. Möjligen kan rektorn i sin tur ha delegerat visst ansvar, men då ska det ha varit tydligt att det är så.

En arbetsplats är också skyldig att bedriva ett så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete och då ska risker uppdagas och man ska på det ena eller andra sättet eliminera dem. Om en olycka sker som ingen har förutsett - kanske för att en sådan aldrig har förekommit någonstans - är det ändå någon som kommer att bli ansvarig. Likaså - vanligtvis - om en elev skadar sig för att denne betett sig tanklöst och man tycker denne borde vetat bättre.
 
Så du tänker att man borde ta bort staketet helt så ingen gör illa sig på det när de åker mot stupet...

Nej, det var mer tänkt som "hur man än vänder sig har man rumpan bak". Det hade med andra ord inte hjälpt om staketet hade varit helt för då hade man istället anklagat rektorn för att det fanns ett farligt staket att åka in i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Ännu en dödlig kajakolycka Paddling allmänt 29
salgo60 Kajakolycka Siknäsfjärden Paddling allmänt 4
Nullan Kajakolycka Paddling allmänt 23
lamini Kajakolycka! Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...