Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ha,ha,själv smiter jag helst från dansen!

Julen är ju också matberedningens tid och ger många tillfällen att använda knivarna till julmaten.
Jag lägger gärna fram en hjorthornsbowie när skinkan ska skivas.

Denna bild visar min NL2 under den korta period den hade ett hjorthornsskaft med rosenkrans.

Mikael
 

Bilagor

  • Cristmas-Table-005.jpg
    Cristmas-Table-005.jpg
    151.7 KB · Visningar: 585
Med tanke på de blygsamma snömängderna på förra helgens TK4-bild så kan jag nu meddela att den skånska vintern har uppgraderat "lite" i varje fall.
Tog med en kniv ut igår som legat i sin låda enda sedan den köptes. En WM1. Jag har aldrig använt den eftersom jag tyckt greppet varit för klent och kantigt undertill. Men nu har jag bestämt mig för att behålla den, skulle jag inte trivas med greppet så gör jag om det efterhand. Gjorde inte mycket annat än att tälja lite, men den skar förbaskat bra genom träet får jag säga. Och den sitter som handen i handsken i knivfickan på mina Barents Pro brallor, väldigt smidigt får jag säga. Slidan är förankrad med några dm lina i den där konstiga tryckknappen i botten av fickan (kanske någon som vet vad jag menar) och det blir en väldigt praktisk lösning. Hmm kanske skulle fotat det så man fattar.
 

Bilagor

  • v1.jpg
    v1.jpg
    86.8 KB · Visningar: 493
  • v2.jpg
    v2.jpg
    67.9 KB · Visningar: 523
WM1:an är en väldigt trevlig liten kniv, jag gillar greppet även om jag inte använt den under längre perioder men den "känns" skön. Jämfört med en Becker/ Esse samarbetet Eskabar BK14 så är dem inte ens i närheten av WM1:an
 
Det är bara att instämma,WM1 är en pärla i alla sammanhang!
Den erbjuds ju dessutom i flera versioner och prisklasser.
Vill man ha en personlig version,så går det också bra via fulltångebladet eller Thermorun modellen om tången ska vara dold.

MAW,ska Du använda Buckeye modellen eller hör den till samlingen?

Mikael
 
Julbordet ser inte så tokigt ut Mikael! Bra knivval!

WM1 är en kniv med många fina attribut. Jag föredrar dock den gamla modellen med ett fullt flatslipat blad. Avsevärt enklare att slipa än den konvexa varianten.

~Paul~
▬▬▬
 
Jag är snarare 190 cm på bredden :). Trots det kör jag gärna med alla typer av knivar, även de större pjäserna. Mitt val av lämplig kniv baserar sig på den planerade användningen.

På våren blir det en del fiske och därför blir det naturliga valet en kniv som klarar diverse uppgifter där fukt kan förekomma men där också ett visst lägerliv ingår. Det blir därför gärna min Gerber A475 som följer med. Den har visserligen ett blad i M2 med förkromningen skyddar bladet väl.

På sommaren är det allra oftast en vanlig mora nr 1 i laminerat kolstål som är favoriten.

På hösten blir det diverse svampknivar som hamnar i fickan. Bilden i slutet på inlägget visar en beskärningskniv/svampkniv som jag nyligen ropade in på Trattis. Det är en Knivbolaget Eskilstuna med ett kolstålblad och valnötsgrepp:

Nu på vintern kör jag gärna med EKA 88, lätt och bekväm med ett "varmt" grepp.

Det är mycken klokskap i detta svar,som kom bort i den skojfriska stämningen.

Rostfritt vid fiske och fuktiga aktiviteter känns numera helt OK.
Det har hänt mig att en kolstålskniv blivit kvarglömd i en båt och börjat rosta.
Rostfria modeller från Mora och Fällkniven gillas,men det händer att jag tar någon fin amerikansk kolstålskniv.

Mora Nr1 i lam.kolstål är lätt att glömma bort numera,men det är ju en av de bästa slidknivarna som finns,sett till pris och funktion.

Vintertid är det kanon med "varma" skaft!
Är det kallt blir det plötsligt väldigt oviktigt med prål och flott finish.
Huvudsaken är att jobbet blir utfört och med ett minimum av värme förluster.

Mikael
 

Bilagor

  • TK2 069.jpg
    TK2 069.jpg
    172.1 KB · Visningar: 515
1. Det är mycken klokskap i detta svar,som kom bort i den skojfriska stämningen.

2. Mora Nr1 i lam.kolstål är lätt att glömma bort numera,men det är ju en av de bästa slidknivarna som finns,sett till pris och funktion.

3. Vintertid är det kanon med "varma" skaft!
Är det kallt blir det plötsligt väldigt oviktigt med prål och flott finish.
Huvudsaken är att jobbet blir utfört och med ett minimum av värme förluster.
1. Tackar ödmjukast för de vänliga orden!

2. Absolut. Med tanke på priset så är det konstigt att inte fler bär omkring på den här modellen.

3. Jag brukar fixa lite grillning i snön. Rätt charmigt faktiskt. 88-an är kanon att använda i dessa sammanhang. Den öppnar förpackningar, snittar korven, skär baguetten, tomaten och gurkan, samt fixar en och annan grillpinne.

~Paul~

PS Fin båge och bra bild! För att inte snacka om kniven ;)
 
Julbordet ser inte så tokigt ut Mikael! Bra knivval!

~Paul~
▬▬▬

Kockniven i bakgrunden är Bark River's Chef Utility i 12c27, med 17 cm blad,2 mm rygg och convex scandislipning.
En specialare alltså och inte en vanlig flatslipad kockkniv.
Skållorna är Desert Ironwood Burl med röda vulcanfiber liners.
Det gör att den måste handdiskas och torkas av direkt,annars släpper limmet!
Men fin är den.

Mikael
 

Bilagor

  • bilder 001.jpg
    bilder 001.jpg
    169.8 KB · Visningar: 515
Kockniven i bakgrunden är Bark River's Chef Utility i 12c27, med 17 cm blad,2 mm rygg och convex scandislipning.
En specialare alltså och inte en vanlig flatslipad kockkniv.
Skållorna är Desert Ironwood Burl med röda vulcanfiber liners.
Det gör att den måste handdiskas och torkas av direkt,annars släpper limmet!
Men fin är den.

Mikael
En väldigt fin kockkniv! Ovanligt med konvexslipning. Kan tänka mig att den uppför sig exemplariskt på brädan. En sådan där Solingen-trancherkniv har jag också skräpandes här någonstans :).

~Paul~
▬▬▬
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...