Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Om jag skulle prova skärpan på någon kniv jag gillar skulle jag aldrig testa den med pappkartong. Sämsta matrerial man kan prova på då kartonger innehåller en massa skit som sand o grus. Pappersmassan som används ofta till att göra pappkartonger med innehåller små mängder sand o grus o det är ju inte det bästa mot stål o skärppa som ni vet. Till att öppna kartonger med skulle jag använda någon billig kniv.
Precis. Kartong kan innehålla även glas. Jag använde en gång min Puma Cub till att skära sönder några kartonger. Det tog inte många minuter för kniven att bli totalslö.

Min KJ Eriksson 1044P har fått en nytt hem:
MinKJFiskebowieikolstl.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida3.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida2.jpg


Jag valde den lilla TecLoken eftersom merparten av mina bälten är under 40 mm i bredd.

~Paul~
 
Om jag skulle prova skärpan på någon kniv jag gillar skulle jag aldrig testa den med pappkartong. Sämsta matrerial man kan prova på då kartonger innehåller en massa skit som sand o grus. Pappersmassan som används ofta till att göra pappkartonger med innehåller små mängder sand o grus o det är ju inte det bästa mot stål o skärppa som ni vet. Till att öppna kartonger med skulle jag använda någon billig kniv.

Vet inte om denna kommentar var riktad till mig eller inte, men jag använde inte kartongskärandet som test. Jag skar kartongen för att den helt enkelt behövde skäras, och i detta fall fanns min Sage närmast till hands :)
 
Vad gäller kartong tycker jag nog att det är ett material som hör till edc-knivens naturliga skärområden. Kvittar vilken kniv jag har med mig, kartong får den allt tåla.
 
Precis. Kartong kan innehålla även glas. Jag använde en gång min Puma Cub till att skära sönder några kartonger. Det tog inte många minuter för kniven att bli totalslö.

Min KJ Eriksson 1044P har fått en nytt hem:
MinKJFiskebowieikolstl.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida3.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida.jpg


MinKJEriksson1044Pisinkydexslida2.jpg


Jag valde den lilla TecLoken eftersom merparten av mina bälten är under 40 mm i bredd.

~Paul~

Gött Paul. Gjort själv eller?
 
Gött Paul. Gjort själv eller?
Nej, jag önskar att jag kunde ljuga till det. Men det är tyvärr inte jag som har gjort den. Det är en tämligen känd svensk kille i dessa sammanhang.

Jag har på bilden av misstag sagt gummiploppen direkt i anslutning till skruven. Det är nu korrigerat :).

~Paul~
 
Nej, jag önskar att jag kunde ljuga till det. Men det är tyvärr inte jag som har gjort den. Det är en tämligen känd svensk kille i dessa sammanhang.

Jag har på bilden av misstag sagt gummiploppen direkt i anslutning till skruven. Det är nu korrigerat :).

~Paul~
Stiligt!
Ska den få följa med ut i skogen nu?


Mikael
 
Har precis fått hem en mycket intressant fransk kniv. Märket är Florinox och modellen heter Akma.

Greppet är i ebenholz och bladet i Sandvik 12C27. Kniven har en kul utfällningsmekanism, en variant på rollock som i kombination med liner lock är en något ovanlig lösning.
 

Bilagor

  • Min Florinox Akma, Sandvik 12C27.jpg
    Min Florinox Akma, Sandvik 12C27.jpg
    27 KB · Visningar: 583
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 587
Vad gäller kartong tycker jag nog att det är ett material som hör till edc-knivens naturliga skärområden. Kvittar vilken kniv jag har med mig, kartong får den allt tåla.

Jag hör till dom som använder finkniven på kartong.
Alternativt en Mora,men i stort sett aldrig tunna knivar av engångskaraktär typ Stanley o.dyl.

Det finns en tillgänglig i verksta'n men den får vara ifred för mig.
En kollega har en sån i fickan och den använde han just därför på trä.
Han slant och skar sig illa.
Nej jag vill ha en ordentlig slidkniv,som funkar hyfsat till det mesta.

Idag handlar EDC för mig ofta om, att skära i wellpapp,spånplatta,plaster och trä förstås.
Det sliter mycket på eggen,men det värsta är de spikar,skruvar och häftklammer,som sitter dolda under färg inuti köksskåp.
I mitt jobb hör det till att rensa ut inkråmet i sådana skåp och göra plats för en kassett med moderna lådor.
Så långt det är möjligt använder jag en liten kofot och nylonhammare,men ibland måste kniven fram och naturligtvis hittar eggen genast en övermålad spik...

Då är det bandslip som gäller!


Mikael
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...