Tips på tropiska floder för expedition

Jag söker tips på lugnare floder i tropiska, vilda områden med så lite mänsklig kontakt som möjligt, för att genomföra en paddelexpedition under ett par veckor.

Tacksam för förslag!

/Paul
 
Amazonas lär ju vara rätt öde...
Vet att Paul på Northernlight paddlesports arrangerar paddelturer där med Trak kajaker. kanske värt att titta på.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak & Upplevelse
 
Kolbäcksån eller vilket svenskt vattendrag som helst duger gott. Den curlade facebooks generationen häckar mest på stormarknader. Vilket gjort att den svenska vildmarken är i princip folktom. Dom ända du kan råka träffa på är någon stavgående spänstig åldring
 
Kolbäcksån eller vilket svenskt vattendrag som helst duger gott. Den curlade facebooks generationen häckar mest på stormarknader. Vilket gjort att den svenska vildmarken är i princip folktom. Dom ända du kan råka träffa på är någon stavgående spänstig åldring

Du menar att klimatet där sommartid är sådant att det kan beskrivas som "tropiskt"? Att finns folktomma vattendrag på norra eller södra halvklotet är ju annars inget problem.
 
Ja. Efter lite snabb research på Google Earth kan man ju lugnt konstatera att Sydamerika ser väldigt lovande ut!

Alla tips på dokumenterade paddelexpeditioner som har något att lära är varmt välkomna.
 
Jag paddlade nedför Nigerfloden i Guinea och tillbringade två veckor längs floden. Största delen gick genom Haut Niger Nationalpark och det var rätt folktomt. Något enstaka guldvaskningsläger, några fiskare, ett rehabcenter för chimpanser en dag, typ. Vi såg flodhästar, antiloper, babianer, chimpanser etc. En fantastisk upplevelse. Vi bad en herre i byn Faranah bygga en träkanot åt oss. Sex meter lång, en veckas jobb, 60 E.

Några år senare paddlade jag en vecka utmed Rio Bocay/Rio Coco i Nicaragua (senare även gränsen mot Honduras) i La Mosquitia - och där finns hur mycket som helst att välja på. Rio Bocay, vi var två pers som tillbringade många många timmar med efterforskningar och den enda utomstående som vi hittade och som rest nedför floden var en amerikansk professor som var där för jobb. Ganska många byar dock, vänliga männsikor även om det ska finnas en del flodpirater i närheten. Vi paddlade förbi kajmaner men såg inte mycket annat.

Båda dessa resor finns som berättelser här på utsidan. Kolla min profil. Även filmerna är bra, tycker jag. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...