Vilken dubbelpik?

En av mina lokala skidsko-kamrater tycker förordar fyrkantspets om man pikar i farten då de inte lika lätt åker genom isen och fastnar och krökt pik som resultat.

Någon som jämför godstjocklek och tålighet mot böjning då det fastnar mellan olika dubbelpikar?

Jag vill pika med pikarna ihopsatta assymetriskt/höjdförskjutna så endast en spets träffar isen vid pikning. Tror det blir svårare med känslan om man pikar med två spetsat samtidigt mot isen.

Synpunkter/kommentarer från samlade expertISEN här? :)

Kanske en pikmakarns turbo med fyrkantsspetsar? Pikmakarn säljer det som tillbehör så jag, 200 kr/spets.

/Patrik
 
Håller med. Konisk fyrkantspets spränger isär isen i ytan vilket minskar risken för inkilning av spetsen och böjning av röret.

Skulle piken fastna i t ex överis är det viktigt att inte ha handlovsrem. Såna bör tas bort från början.

Thure
 
Det går att sätta ihop Core-pikarna i olika höjd

Har bara åkt ngr gånger än med de nya Core pikarna och en av nackdelar är just som Patrik påpekar att kunna pika med pikarna hopsatta är svårt. Core-pikarna är hopsatta i samma nivå dvs båda spetsarna når isen samtidigt.

Har också Lundhags Core, och mina går att sätta ihop så att den tyngre piken träffar isen först. Fästena sätts då på vardera sidan om det nedre korkhandtaget på den lättare piken.
 
En fördel med en piklösning där hjälpstaven är istoppad i pikröret på huvudpiken är att paketets sammanlagda tyngd och rörelseenergi kan utnyttjas bättre vid pikning IMHO.

Det är struligare att sätta ihop två pikstavar med klammor och det svajar mera när man pikar vilket är negativt för bärighetsbedömingen.

Thure
 
Jo, det är klart. Men i valet mellan att pika med Core-pikarna hopsatta i samma höjd och hopsatta i olika höjd är det sistnämnda bättre, och det var det jag svarade på. ;)
 
En fördel med en piklösning där hjälpstaven är istoppad i pikröret på huvudpiken är att paketets sammanlagda tyngd och rörelseenergi kan utnyttjas bättre vid pikning IMHO.

Det är struligare att sätta ihop två pikstavar med klammor och det svajar mera när man pikar vilket är negativt för bärighetsbedömingen.

Thure

Finns någon kommerciell dubbelpik där man stoppar pikarna inuti varandra eller är man utlämnad till GDS? (GDS=Gör det själv)

Jag undrar dessutom om "trä stavarna i varandra" är något man gör i farten. I mina öron låter det som något lite omständligare man helst gör stillastående?
Jag vill kunna ta isår och sätta ihopa under pågående åkning utan att stanna och då tror jag parallellmonterade är enda lösningen, eller?

/Patrik
 
Det har funnits såna bl a Almgrens fram till för 10-15 år sedan. Inte nu vad jag vet.

Dra ut innerstaven i fart är enkelt, lite byngligare att få tillbaka den men går helt OK i varje fall med fingerhandskar på händerna.

Thure
 
Jo, det är klart. Men i valet mellan att pika med Core-pikarna hopsatta i samma höjd och hopsatta i olika höjd är det sistnämnda bättre, och det var det jag svarade på. ;)
Kan du rekommendera Core? (skriv isf gärna vilka du jämfört med)

Jag ska köpa pik snart och det står mellan Core och Pikmakarn...
 
Hej!
Jag har använt Everest Skatepole F12 senaste året.
Behöver jag byta upp mig för att få följa med med på Friluftsfämjandets turer ?

Är Lundhags Flash, en för lätt pik den också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Jonas Willgott Dubbelpik Kompardell Långfärdskridsko 14
josohl Finns det någon bra dubbelpik? Långfärdskridsko 9
annagbg Bra dubbelpik? Långfärdskridsko 45
jjareman Everest dubbelpik - bra/dålig Långfärdskridsko 44
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
Vicke Dubbelpik Långfärdskridsko 2
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.