Behöver stabila pjäxor

Hej alla experter!

Jag har börjat med långfärdsskridskor i år och behöver ett par nya pjäxor som är väldigt stabila senast till nästa säsong. Jag provade idag ett par Fischer BCX 6 och de kändes väldigt bra. De var väldigt stabila i sidled vilket jag behöver men ändå i princip helt rörliga framåt så att man kan böja benet framåt med väldigt lite motstånd.

Fischer BCX 6 verkar dock inte marknadsföras som skridskopjäxor utan som pjäxor för turskidåkning och toppturer. Men visst borde de väl funka bra för långfärdsskridskor också?

Jag har inte åkt skridskor sedan jag var liten och köpte ett par Lundhags Multi-skridskor för vandringskängor på rea för en månad sedan för att komma igång. Jag har försökt åka ett par gånger på dem i mina Meindl Kansas-kängor. Tyvärr är jag alldeles för vinglig och har för lätt att få ont i fötterna för att kunna åka med såpass mjuka kängor och jag får väldigt ont i fötterna (främst hålfoten) efter bara ett kort tag.

Jag har lånat ett par mycket stabila Everest-pjäxor av en kollega och med dessa pjäxor kan jag åka utan att få så ont i fötterna, men tyvärr kan jag inte gå i kängorna alls eftersom de är väldigt hårda och klämmer ihop tårna när jag går. Men själva åkningen gick alltså väldigt mycket bättre med dessa pjäxor.

Skall jag kunna lära mig att åka skridskor utan att tröttna för att det gör för ont måste jag ha väldigt stabila pjäxor. Tror ni Fischer BCX 6 är rätt för mig? Har ni några andra tips?

Jag har för övrigt köpt en balansplatta också så att jag skall kunna träna upp balansen och styrkan i fötterna till nästa vinter...
 
Ja det låter som vi befinner oss i samma sits...
Jag har oxå börjat åka långfärdsskridskor denna vinter. Testade en gång för ca 13 år sedan, annars så har jag haft ett uppehåll på ca 32 år. Riktigt kul och jättebra träning, så jag ångrar att jag inte tagit tag i detta tidigare.

Har oxå köpt mig ett par nya långfärdsskridskor, och nu söker jag efter ett par stabila kängor till dessa. Har hört att Rossignol BCX7 (nya modellen) ska vara väldigt stabila. Dessa säljs bla av Pikmakar´n i Stockholm. Annars så är jag lite nyfiken på Crispi Svatisen: http://www.crispi.it/en/backcountry-svartisen_75mm_black.php
Dessa är dock svåra att få tag på in Sverige.

Har oxå haftproblem med trötthet i fotlederna, men nu när jag har åkt bortåt tio gånger (ca 10 mil)denna vinter, så har det blivit markant bättre. Även jag har skaffat mig en balansplatta som jag tränar en del på, men helt klart bästa träningen har varit när jag verkligen har tagit mig ut och åkt skridskor.

Fischer-pjäxorna du nämner ser intressanta ut. Skulle gärna prova ett par själv.
Jag skulle däremot avråda från Alpina BC 1550, som kan skava på ovansidan av snörningen, och som är som läskpapper vid våtare väderlek. Alpina BC 1600 har dessutom dålig stabilitet vid fotleden, fast är gjorda av bättre fuktavvisande läder.
 
De bägge nämda kängorna är avsedda för lös resp. fast häl. Så det är väl det första valet. En sak som man alltid har att ta hänsyn till är vattentäthet. Alla kängor är främst avsedda för skidåkning och då är detta inget problem. Mycket skulle vara annorlunda om kängor och bindningar vore avsedda för skridskoåkning i första hand!
T
 
Tack för svaren. Det får nog bli ett par Fischer BCX 6, men köper nog först till nästa vinter, säsongen är ju snart slut nu.
 
Tack för svaren. Det får nog bli ett par Fischer BCX 6, men köper nog först till nästa vinter, säsongen är ju snart slut nu.

Samma här. Har skaffat nya skridskor, men skaffar pjäxorna till dessa nästa vinter.
Idag var det däremot fantastiskt fin is på Trehörningen utanför Uppsala, och med medvind i ryggen gick det undan som bara den...
 
Tack för svaren!

Jag kunde inte vänta utan köpte Fischer BCX 6-pjäxorna idag för att kunna hänga med på en skridskotur med ett par kompisar. Att försöka åka en gång till med vandringskängor var liksom ingen idé, det funkar helt enkelt inte för mig.

De nya pjäxorna gav den stabilitet som jag behöver. Vilken härlig känsla att kunna åka skridskor utan att direkt få jätteont i fötterna! Har aldrig åkt så bra som idag när jag äntligen kunde koncentrera mig på att åka framåt istället för bara försöka hålla balansen och ignorera smärta. Och fort gick det också emellanåt! :)

Mina nya pjäxor är tänkta för löshälsåkning men jag använder dem än så länge i mina skridskor med rembindningar och det funkar bra. Det gör fortfarande lite ont och jag blir trött i fötterna fort men nu går det i alla fall att åka.

Nu har jag ett par bra pjäxor inför nästa säsong så att jag kan komma igång tidigt på säsongen utan att behöva springa runt och leta pjäxor då. Skönt! Det blir nog skridskoåkning någon eller några gånger till i år men snart är ju säsongen slut.
 
Var köpte du dem?
Vad fick du betala för dem?
Är de små eller stora i storlekarna?

Om de är bra så skulle jag kunna tänka mig att skaffa ett par oxå.
 
Var köpte du dem?
Vad fick du betala för dem?
Är de små eller stora i storlekarna?

Om de är bra så skulle jag kunna tänka mig att skaffa ett par oxå.
Jag köpte dem hos Udens Sport i Göteborg. http://www.udenssport.se
Jag fick betala 1520 kr. Det var 20% rea på ordinariepriset 1900 kr. Jag köpte de sista 43:eek:rna de hade i lager. Men pjäxorna finns hos andra ställen också enligt Prisjakt.
Storlek: Korta och breda. Jag köpte storlek 43. Jag brukar ha 42 i skor och 8.5-9 i kängor. Jag har nog drygt 1 cm marginal för tårna. De är väldigt rymliga, på gränsen till alltför breda. Men det är nog bara bra för mig så att jag kan få plats med en bra sula eller inlägg. Dessutom får jag lätt ont i fötterna av smala skor. Jag provade storlek 42 också men de var för korta.

Det finns ingen snörning eller rem snett över vristen som trycker tillbaka foten ordentligt i pjäxan. När jag går i pjäxorna kan därför tårna slå i lite grann längst fram i pjäxorna. Jag var lite orolig att detta skulle bli ett problem men jag märkte inte av det när jag åkte skridskor. I och för sig har jag en rem på mina skridskor som håller tillbaka foten också. Det går troligen att sätta på en extra rem på utsidan av pjäxan för att hålla tillbaka foten ordentligt om man behöver det.
 
Tack för svaret!
Jag tror nog att jag avvaktar och letar efter ett par pjäxor som jag vet är så stabila som möjligt, och som dessutom inte suger så mycket vatten om det skulle vara lite blöta förhållanden. Det får väl bli ett projekt till hösten.
Åkte idag en sväng på Orsa-sjön, och isen var lite knagglig och kexig lite här och där. Mötte dock en anna skridskoåkare som var helnöjd med underlaget, så det handlade nog mer om min egen instabilitet än att isen var dålig.
 
Scarpa T1

Kör med Scarpa T1:eek:r och ett par Rotefella Super Telemark när Kag kör med Kite, mycket stabilare behöver man nog sällan;-)
Lite tunga, men det gör inget då man kör kite...
 
Crispi !

Hej
Mitt bästa tips är Crispi "Jökulen" förstärkt side support....sen Crispi Stentind...bästa pjäxorna på markanden...

Kostar en del...men det har man igen när man är på tur...stabila som fn.

Hälsar Matte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
ValterL Helikopterräddning på is behöver utvecklas? Långfärdskridsko 14
Jocka Nybörjare behöver hjälp! Långfärdskridsko 10
GustavOh Behöver vi trafikregler? Långfärdskridsko 0
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
tango Nya stabila pjäxor? Långfärdskridsko 12
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
tango "Pinnskydd" NNN BC-pjäxor? Långfärdskridsko 17
CFJ Breda NNN BC pjäxor Långfärdskridsko 7
EmL Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor). Långfärdskridsko 20
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
Matsingemar Nya pjäxor! Långfärdskridsko 4
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
sigvardson Pjäxor Långfärdskridsko 2
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Polarnatt Hur göra med blöta pjäxor? Långfärdskridsko 17
webbalin Hjälp, vilka pjäxor passar? Långfärdskridsko 12
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
0301 Pjäxor Långfärdskridsko 1
ajn Fischer pjäxor Långfärdskridsko 4
tiddelipom Pjäxor, fästa hälen m.m. Långfärdskridsko 0
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
jjoh Pjäxor Långfärdskridsko 7
Hur täta läckande pjäxor Långfärdskridsko 4
salgo60 Scarpa Pjäxor Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.