Vattentät bilnyckelförvaring

Topplocket

Har en liten tät påse med ziplock för bilnyckel, telefon, sedel, kort och deltagarlista. Påsen ligger säkrad med 50 cm snöre i en öppen sidoficka på säcken där jag kan nå den i farten.

Varför behöver man nå sin bilnyckel i farten då man är ute och åker? :)

Själv rullar jag in plånbok, nycklar och annat jag inte kommer att behöva förrän färden är slut i en plastpåse som jag sedan stoppar ner i fickan på topplockets insida - ibland säger jag skämtsamt att jag "packar ner civilisationen". Kamera och GPS finns i jackfickorna och dränks vid ett eventuellt plurr, men båda är vattentäta och tål att doppas. Mobilen finns i ett fodral av mjukplast gjord för mobiler under skridskofärder. Jag skiljer alltså det man kan behöva under färden från det man definitivt inte behöver under färden, och packar det på olika ställen.


Jag skulle inte våga lita på en fryspåse som är så lätt att av misstag råka riva hål på, inte för någon så dyr elektronik som bilnyckel eller mobil.

Elektroniken i en bilnyckel kan inte vara särskilt dyr. Men det är förstås besvärligt om man inte längre kommer in i sin bil för att nyckeln slutat fungera. Å andra sidan brukar de flesta elektroniska bilnycklar kunna fungera som mekaniska nycklar också. Batteriet i nyckeln tar ju slut nån gång....
 
Elektroniken i en bilnyckel kan inte vara särskilt dyr. Men det är förstås besvärligt om man inte längre kommer in i sin bil för att nyckeln slutat fungera. Å andra sidan brukar de flesta elektroniska bilnycklar kunna fungera som mekaniska nycklar också. Batteriet i nyckeln tar ju slut nån gång....

Eftersom priset på nyckeln inte är baserat på hur komplicerad den är, eller dess prestanda, så är det tyvärr så att man får betala en hel del för att lösa problemet.

Min svåger tappade nyckeln till sin nya Volvo för några år sen, under en båtfärd på Mälaren.

Han konstaterade snabbt att bilen fick stå kvar på båtklubben då en bärgare inte kunde hjälpa till särskilt mycket. Han lånade min bil istället och åkte de 12,5 milen till Uppsala och hämtade reservnyckeln, kunde därmed komma tillbaka och hämta bilen och barnen dagen därpå, samt boka tid på verkstad. När han hämtade bilen på verkstad hade han en faktura på drygt 5 000, för ny nyckel, ny kodning, ny programmering och ny mjukvara(!).
Det hade alltså varit billigare att tappa en mobiltelefon, om det nu var så att han hade kunnat välja.
 
Å andra sidan brukar de flesta elektroniska bilnycklar kunna fungera som mekaniska nycklar också.

I vår bil är även startspärren beroende av nyckelns elektronik.

Det fick vår familj (inkl 5 yngre barn) erfara efter en kanothelg i Sörmland. Trötta och sugna på att komma hem blev alla istället sittande vid strandkanten medan mörkret föll.
Ja utom jag själv då som försökte ta mig till mobiltäckning, ringa en "kompis" som kunde ta sig till vårt hus och leta på den hemliga koden för upplåsning av startspärren (och ja, man ska ha koder gömda nånstans, fast på mer lättillgängligt ställe !)
 
Har en skruvtub med O-ringtätning och magnet på utsidan, eu håller den tätt till 5 m djup och magneten håller tuben med nyckel i fast under bilen om eller liknande om det behövs. Köpte den i en biltillbehörsaffär over there. Min saknar snörhål på utsidan men det är ju aldrig speciellt svårt att klistra fast persiennlina om man skulle behöva det.
F ö förvaras den i vattentät låda, 3m tät enligt tillverkaren, med plånbok och övrig onödig civilisation.
Fryspåsar tror jag inte på till hårda objekt, ett par dränkta mobiltelefoner och kameror har lärt mig att inte lita på för lite.
Min kamrats enkla elektroniska bilnyckel kostade 4700 i utbyte så lite kan man lägga på en säker burk.
 
Varför behöver man nå sin bilnyckel i farten då man är ute och åker? :)

Själv rullar jag in plånbok, nycklar och annat jag inte kommer att behöva förrän färden är slut i en plastpåse som jag sedan stoppar ner i fickan på topplockets insida - ibland säger jag skämtsamt att jag "packar ner civilisationen". Kamera och GPS finns i jackfickorna och dränks vid ett eventuellt plurr, men båda är vattentäta och tål att doppas. Mobilen finns i ett fodral av mjukplast gjord för mobiler under skridskofärder. Jag skiljer alltså det man kan behöva under färden från det man definitivt inte behöver under färden, och packar det på olika ställen.




Elektroniken i en bilnyckel kan inte vara särskilt dyr. Men det är förstås besvärligt om man inte längre kommer in i sin bil för att nyckeln slutat fungera. Å andra sidan brukar de flesta elektroniska bilnycklar kunna fungera som mekaniska nycklar också. Batteriet i nyckeln tar ju slut nån gång....

Jag packar nästan precis som du, förutom att "civilisationen" åker i stora torrsäcken.

Men i min bilnyckel sitter ett laddningsbart batteri som laddas vid körning. Kan vara bra att komma ihåg att man ska köra en sväng med reservnyckeln någon gång per år så dess batteri också laddas. Vet inte om det är fler än BMW som har det så. Och kostnaden för en ny nyckel inkl programmering kostar helt riktigt i storleksordningen tusenlappar.

/Patrik, rädd om elektroniken och köper gärna vattenskyddat då det går
 
Eftersom priset på nyckeln inte är baserat på hur komplicerad den är, eller dess prestanda, så är det tyvärr så att man får betala en hel del för att lösa problemet.

Min svåger tappade nyckeln till sin nya Volvo för några år sen, under en båtfärd på Mälaren.
...................
När han hämtade bilen på verkstad hade han en faktura på drygt 5 000, för ny nyckel, ny kodning, ny programmering och ny mjukvara(!).

Att bilbranschen tar hutlöst betalt för reservdelar är knappast någon nyhet. Av detta totalpris på 5000 torde kostnaden för själva elektroniken i nyckeln utgöra en försumbar bråkdel, kanske någon eller några tior. Resten av betalningen är för tjänster kring det hela -- tjänster som åtminstone delvis är nödvändiga därför att en elektronisk nyckel utan de rätta koderna har man knappast någon glädje av. Men den som behöver en ny nyckel är ju i ett pressat läge, så branschen upplever knappast någon större motivering att sänka priserna utan tar snarare ut så mycket den kan.


Det hade alltså varit billigare att tappa en mobiltelefon, om det nu var så att han hade kunnat välja.

Om du bara hade bytt ut själva mobilen, ja. Men hade du dessutom köpt till tjänster i stil med "återställ telefonbok, anteckningar och fotografier" (vilket innebär att den trasiga telefonen plockas isär, minneskretsarna tas ut och avläses i annan utrustning), då hade det kunnat kosta betydligt mer. Hårdvara är billigt, tjänster är dyrt.

Här har förresten mobiler med löstagbara minneskort en klar fördel: om man dränker mobilen så den slutar fungera och inte kan torkas eller repareras, då är det högst troligt att minneskortet fortfarande går att använda. Lägger man sina data på minneskortet istället för i telefonens interna minne, då får man betydligt större chans att komma åt dessa data efter ett telefonhaveri.
 
För övrigt har jag lärt mig den hårda vägen att inte låta "civilisationen" ligga kvar i ryggsäcken på bussen hem (vid SSSK:s turer).

Det händer så lätt att den sista ryggsäcken som ligger kvar i bagageutrymmet är en som liknade din...
 
jag har haft min nale i en horullad fryspåse och plurrat ett antal gånger och det håller tät och fint
 
I vår bil är även startspärren beroende av nyckelns elektronik.

Vitsen med elektronisk stöldspärr är väl att bilen inte ska gå att starta om elektroniken i nyckeln inte stämmer med bilen (handskakning). Enligt bilens instruktionsbok är det ett CR2032 i nyckeln. Så det är väl bara att lägga ett CR2032 och något lämpligt verktyg, tillsammans med säkringarna och lite glödlampor i handskfacket. Det hjälper dock inte mot blöt nyckel men väl mot batteribrist.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.