Ny skridskoteknik

Jag har haft hockypiken 24år och det funkar fint, det är alltid med men så lätt och kort att jag kan hålla den tvärs bakom ryggen eller hängande i ena handen, stör inte att åka med hastighetsstilen. Ingen ryggan även i skärgården eller stora sjöar, någon gång paddling flytväst om det värkar ostabilt.

Intressant, berätta mer. Måste genast ta efter! Längd? Vikt? Konstruktion???
 
usilfver; sa:
klipp

Med stavar riskerar man korta frånskjutet med foten och lägga det på armarna istället. Man missar då hela den raffinerade möjligheten att låta hela kroppen skjuta på skidskon framåt blott genom tyngdpunktsförskjutning och tryck från höften och ner. Det blir mera skidåkning av det hela.

.

Håller med om att risken finns att det kan bli "överkroppsåkning", men det har inget med skidåkning att göra, utan är ett nybörjarmisstag, åtminstone på skidor.

...benen ska användas lika mkt som tidigare, överkroppen tillkommer. Kan tänka mig att den fart där det går för fort för effektivt ÖK-arbete kommer lättare på skridskor, dock, pga lägre friktion...:)

//J
 
Intressant, berätta mer. Måste genast ta efter! Längd? Vikt? Konstruktion???
Det är bara gammaldags hockyklubbans träskaft(ingen komposit/fiber), 112cm, lite aluminiumplåt i spetsen, jag använder det bara för att kolla isen, inte alls för att hjälpa åkningen, det är den bästa för mig.
 
Det här är inget konkret svar på frågan i sig, men pga lite olika frakturer så har jag haft gips på fötterna då och då genom åren, och pga utebliven hjälp/info om rehab från sjukvården så blev det därefter, iaf i yngre år. Mao, jag kunde nästan inte stå på ett ben. Med bägge fötterna i backen, eller på cykeln/motorcykeln, har jag mycket bra balans, så problemet satt inte där, utan i dålig styrka och koordination i dom små, snabba balansmusklerna. Så jag köpte en balansplatta (Stadium var billigast då), och började träna. Med lite motivation gick jag från att knappt kunna stå på ett ben på golvet till att kunna stå på ett ben på balansplattan och träna axlarna med hantlar, dvs lyft rakt fram och åt sidan med 7kg.

Så att stärka upp fotlederna och balansmusklerna kan ju vara ett steg i rätt riktning för att kunna vara stabil på skridskorna också.

Detta är rätt väg att gå! Drabbades själv av tvenne stora diskbråck i 30-årsåldern, det är 25 år sedan redan...Var invalid, blev opererad. Efter detta vek sig fotleden mycket lätt. Mina första kurvöversteg på ÖIP, sex år sedan kanske, resulterade i vrickad "innerfot". Skulle jag skaffa stabilare skridskor? Ja - trodde jag. Absolut INTE svarade dessa underbara hastighetsveteraner man möter på Östermalms IP. " Kör på bara, med dina Viking i handskmjukt kämguruskinn!" Suck!

Nu är vristen upptränad, det tog några år, men det funkar. Inga vrickningar eller stukningar längre, vare sig på land eller is!

Och ja - har också balansplatta. Men skridsko fyra timmar/vecka är bästa rehab!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...