Tips på kängor för känsliga vrister?

Lundhagsnya X-tour

Har gjort ett varv på stan och provat kängor. Lundhags nya X-Tour verkar kanon... om man aldrig utsätter den för vatten.....
Välbyggd i läder, bra hälgrepp och stabilitet, sitter som en smäck, märks direkt att detta är bra hantverk. Men... av någon förunderlig anledning har den bara membran under ankelhöjd. Det grova tyget mellan plös och sko har inte något membran .... så då kan man glömma den för skridskobruk, kommer att ösa in vatten där. Ringde Lundhags och dom verifierade butikens påstående om membranets placering. Den var inte tänkt för skridsko i första hand... utan för skidåkning!

Tack för tipset om Alfa Hafjel. Har letat lite men inte hittat något om Alfa, mer än på nätet.
Dom verkar ha gjort om Skarvet så den (i alla fall visuelt) är mer lik Hafjell och dom har en ny modell som heter Kikut GTX. Bägge med BC NNN. Hoppas Haglöfs ser till att sälja dem även i Sverige så småningom
 
Ringde just Haglöfs för att fråga om försäljningsställen för Alfa's kängor. De meddelade att de köpte Alfa 2001 men sålde igen 2006.

Väntar på svar från Alfa om/hur de säljer i Sverige.
 
Italienska Crispi har en del modeller som kan passa för skridskoåkning, t.ex. Stetind GTX, Nordland GTX och Jokulen GTX. Alla är avsedda för Rottefella NNN BC-bindning. Har inte personlig erfarenhet av någon av dem, men pröva går ju.
 
Hann pröva Stetind och Nordland. Stetind passar mina breda och höga hobbitfötter bra men Nordland har en mkt smalare läst, inget för breda fossingar.
 
Vandrarkängor?

Ibland rekommenderas vandrarkängor som skridskoskor. Vilken bindning blir i så fall möjlig? Vandrarpjuck saknar ju både nordic norm och fäste för löshälsbindningar. Har ett par väl ingådda kronpjuck. Ska man återuppliva "långremmen", dvs den gängse bindningen på gillbergarnas tid? Den fungerar visserligen men är tidsödande.
 
Slå ett slag för vandrarkängor!

Ibland rekommenderas vandrarkängor som skridskoskor. Vilken bindning blir i så fall möjlig? Vandrarpjuck saknar ju både nordic norm och fäste för löshälsbindningar. Har ett par väl ingådda kronpjuck. Ska man återuppliva "långremmen", dvs den gängse bindningen på gillbergarnas tid? Den fungerar visserligen men är tidsödande.

Jag ha bara åkt långfärdsskridsko i fem år och är således på nybörjarstadiet (även om jag har ett förflutet som ishockeymålvakt). När jag efter många om och men äntligen beslöt mig för att prova långfärdsskridskor fastnade jag omedelbart för den i mitt tycke suveräna lösningen med skridskor som kunde användas till vanliga vandrarkängor (jag hade i mitt förråd ett par Lundhags Jämtkänga från sent 1970-tal). Sagt och gjort, jag inhandlade ett par skridskor benämnda Bore Smart, vilka var försedda med pumpspänne (snowboardbinding) över vristen och "lappbindning" över tårna.

Efter den första turen visade det sig att mina Lundhagskängor dessvärre inte var lika bra att åka skridskor i som att fjällvandra i, så jag investerade i ett par modernare kängor till ett rimligt pris (hos Intersport). Nu blev plötsligt skridskoåkningen till ett fantastiskt nöje (speciellt sedan jag justerat in kängorna på skridskon). Jag har nu - efter fem års åkning - blivit övertygad om att fast häl passar mig utmärkt, så jag har nu investerat i ett par skridskor benämnda Lundhags Multi (också de med pumpspänne över vristen). Jag tycker fortfarande att det är en suverän lösning med denna typ av bindning; på- och avtagning av skridskon går på några sekunder och kängan sitter rejält fast under åkningen. Kängorna kan jag dessutom använda som vardagsskor under vintern, vilket garanterar att de vid det här laget är väl anpassade till mina fötter.

Jag har därför lite svårt att se varför det fortfarande säljs skridskor med remmar, vilka jag tycker vara en onödigt omständlig lösning. Så, jag vill därmed slå ett slag för pumpspännet!
 
Gammal fråga

hade jag svarat Alfa Hafjell men Alfas skidpjäxor har sålts till Haglöfs och så vidare till en norsk köpare så Hafjell verkar inte finnas kvar.

Men http://www.skistovler.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=15&Itemid=33 indikerar en snarlik modell Alfa Nordmark NNN, finns den och är det någon som testat den för skridskobruk? Enligt http://www.hoevringen-skiskole.com/butik.html har den slutat produceras men Alfa Skarvet med NNN-sula finns nog?

Thure

Eftersom ingen svarat - den finns och fungerar utmärkt för skridskoåkning. Dock ger den mindre stöd än Hafjell och och har aningen smalare läst. Jag tror inte att den finns i Sverige men går att beställa från Norge.

Sedan finns en uppdaterad variant åter på hemsidan, mina påståenden gäller bara den gamla varianten. http://www.skistovler.no/nettbutikk/nordmark
 
Alpina BC1600, BC2250 eller Lundhags X-Arc

Jag har kört med pjäxan Alpina BC All Terrain (se bild) i ett antal år.
P1110515b.jpg
All Terrain var betydligt styvare än BC1550 men den finns nog inte längre att köpa. Kolla på www.alpina.no på deras BC1600 och BC2250. Jag kan tänka mig att de är uppföljare till All Terrain.

Enda nackdelen med Alpinas känga var att den var för bred och hög i foten för mig. Numera åker jag i ett par Lundhags X-Arc som är smalare i lästen och dessutom skall ha vattentätt membran i hela skon. X-Arc är dock inte i läder. Även X-Arc upplever jag som styvare än BC1550.

En annan anledning till trötta vrister kan vara att du inte står rätt på skridskon. Du kan prova att flytta bindningen i sidled på skridskon. Det gjorde underverk för mig. Därför åker jag numera på ett par Skyllermarks Blå som är lätta att justera i sidled.

Lycka till, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.