Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor?

Hallo

Är i färd med att införskaffa mina första långfärdsskridskor och har bestämt mig för Skyllermarks blå, främst p.g.a. inställningsmöjligheterna. Har tittat runt lite i affärer och på nätet och så gott som alla paketlösningar som säljs är med Rottefellas BC-bindning och Alpines 1550 pjäxa. Säkert en jättebra lösning, men nu är saken den att jag också har tänkt införskaffa längdskidor och skulle då vilja ha samma bindning och pjäxa till bägge. Nu har jag fått för mig att jag skall ha Rottefellas vanliga NNN-bindning till både skidor och skridskor, men då är frågan vilken pjäxa man ska satsa på? Vad finns det för alternativ på bra Combi-pjäxor, dvs. med bra stöd för vristen men inte med en stenhård sula. Har för mig att jag såg i någon affär en liknande Alpine pjäxa med liknande egenskaper, tror att den var blå till färgen, men kommer givetvis inte ihåg vilken modell den var. Finns det någon som har erfarenheter hur Rottefellas BC-bindning fungerar tillsammans med skating skidor, är det bara att glömma? Tacksam för svar, funderingar och synpunkter!
 
Hej,
åker sedan ett par år skridsko på just ett par Skyllermarks blå med de blå Alpinapjäxorna, BC 1550 som jag tror de heter. För de (ganska få måste jag erkänna) tillfällen då jag åker längd använder jag samma pjäxa på längdskidorna, funkar ypperligt för den "finåkning" i spåret och på fjället som jag då ägnar mig åt.

Just de blå, Alpina 1550 tycks ha blivit mycket poppis bland långfärdsskridskoåkare och det kanske inte är så konstigt då de funkar ypperligt, är varma, bekväma och har ett hyggligt pris, speciellt i såna paket som du hänvisar till. Nackdelen är väl att de är känsliga för väta, är det blött rekomenderas skoöverdrag eller så får du välja en annan pjäxa. Alpina har ju fler dyrare modeller, bl.a. 1600 som har membran och det finns många fler också.

Pjäxor jag provade innan jag fastnade för Alpina var Lundhags X-arc (kommer inte ihåg vilken av modellerna) men Alpina satt bättre på min fot helt enkelt, annars är ju det också en mycket bra sko. Sedan jag köpte mina Alpina har ju också Rossignol kommit med några modeller ser mycket prisvärda ut. Ingen av dessa modeller har stenhård sula.

Kontentan blir väl att för långfärdsskridsko+turåkning i längdspåret eller på fjället så funkar det ypperligt att kombinera Rottefella BC+Alpina eller annan sko. För mer motionsinriktad längdåkning, skating etc. är det nog väl mycket kompromiss att välja en en BC-bindning+tillhörande sko.

/Rickard
 
BC inte optimalt för längdskidåkning (mer för turåkning)

Hej.
Det verkar som om skridskor numer nästab uteslutande säljs med BC bindningar. BC bindningar är inte optimala för motionsskidåkning, utan mer för tur åkning. Jag körde förut skridskor med Salomon BC bindningar (och deras gulsvarta pjäxa dom hade för några år sedan) men nu åker jag med ett par år gamla salomon SNS profil bindningar. Samma system som jag använder när jag åker skidor. Fast jag har olika pjäxor vid skidåkning och skridskoåkning. Det är svårt med den optimala kompromissen. Mina alfa hafjell är i mitt tycke en mycket bra kompromiss-sko. Funkar hyffsat i spåren och bra på isen, ända kruxet är den inte tillverkas längre...
 
Jag har ett par Salomon BC-skor i stl 44 och ett par gulsvarta Salomon längdskor (SNS) i stl 44 2/3 om någon är intresserad.

Tycker f ö att Salomons BC-pjäxor är både lättare att gå i och bekvämare än Alpina BC1550, men att de senare möjligen har en stadigare bindning (har inte slitit ut någon av dem, men Rottefellan ser lite stadigare ut).
 
Finns några Hafjell kvar

Hej.
... den optimala kompromissen. Mina alfa hafjell är i mitt tycke en mycket bra kompromiss-sko. Funkar hyffsat i spåren och bra på isen, ända kruxet är den inte tillverkas längre...

Jag råkar ha några Alfa Hafjell (nya) med SNS-bindning till övers direkt från den tidigare agenturen i syfte att avyttra dessa till mina skridskovänner, som han sa! Jag gör ingen ekonomisk vinst på dessa!
 
Kontentan blir väl att för långfärdsskridsko+turåkning i längdspåret eller på fjället så funkar det ypperligt att kombinera Rottefella BC+Alpina eller annan sko. För mer motionsinriktad längdåkning, skating etc. är det nog väl mycket kompromiss att välja en en BC-bindning+tillhörande sko.

/Rickard

Det var det som jag själv också tänkte. Syftet med min begynnande långfärds- och skidkarriär är nog mera motionsinriktat än att gå på stillsamma söndagsturer, så därför är jag mera intresserad av den "vanliga" NNN-bindningen. Blir jag riktigt inspirerad av skidåkningen är det ingen omöjlighet att jag i framtiden är ägare till både klassiska och skate skidor och då vore det fint med ett par riktigt sköna pjäxor som passar till både skidåkning och skridsko. Den ultimata pjäxan som passar för allt finns knappast men en bra kompromiss borde gå att finna.
 
Rottefella med Madhus Race RPS

Körde tidigare med en vanlig skidpjäxa men det blev lite ostadigt i längden. Med race rps funkar det utmärkt. Har kört några 4-5 mils turer utan andra problem än med flåset ;-) Har provat några gånger med Lundhags bredare känga och bindning men deras skostorlekarna passar inte mina fötter.
 
Salomon?

Om du kör Salomon SNS-bindning så har Salomon en kombipjäxa som funkar både till klassisk skidåkning och skate. Jag tycker den är bra till Skridsko. Skitbra i sladdriga skidspår också, det kan vara bra med lite extra stöd. Om det nu är åkning i spår du ska ha den till, för fjällturer är den nog för vek.

SNS pilot-pjäxor passar både i Pilot och SNS bindningen. Pilotbindning har jag haft, den var inget vidare, lät illa och var allmänt kass. Köp vanliga SNS istället, dom är dessutom bättre för skridsko enligt vad jag har hört.
 
SNS pilot-pjäxor passar både i Pilot och SNS bindningen. Pilotbindning har jag haft, den var inget vidare, lät illa och var allmänt kass. Köp vanliga SNS istället, dom är dessutom bättre för skridsko enligt vad jag har hört.

Lät illa? Allmänt kass?

Jag kör med SNS Pilot och det fungerar utmärkt. Enda invändningen skulle vara att pjäxorna är halkiga att promenera i samt att de ser ut att slitas en del vid promenad. Men de har fungerat i flera år nu. Grymt härligt att kunna kombinera skate och skridsko när det snöat över närmast land.

Jag körde innan med SNS Profil (tror jag de hette) och det fungerade men när man satte ner foten igen så kom den inte alltid rätt ner i bindningen vilket var störigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.