Holländskt vs nordisk teknik?

Teknik

Holländarna har väl optimerat teknik och skridskor efter sina förutsättningar, blankis och rundbanor. Frågan är hur den tekniken står sig på skravelis som är våra, nordiska förutsättningar.

I don´t think that, in Holland, we optimized our skating teknik due to blankis and rundbanor. I think all optimization has been done only in attempts to be the fastest, no matter if it is for allround speedskating on ovals, or marathons on natural ice. The Elvastadloppet is the most famous long distance tour (200km) in Holland, but when there is natural ice on lakes and canals (like we had in january this season) we have many, many more long distance tours and races. The professionals use their "klapschaatsen" in all circumstances, even when it is skravelis.

In the old days, we had marathon skaters who specialized in skating races on bad ice. Like Dries van Wijhe, with nickname "Dolle Dries" (Galen Dries in Swedish), he only won marathons on buliga isarna. He never won on the oval. But he used his speedskates and Hollands teknik!
 
Look who's talking..... :)
Skillnaden mellan dig och mig Paul, är att jag presenterar underlag för mina påståenden. En grinande smiley räcker inte så långt i det avseendet.

Tänk efter lite nu Paul ! Vad brukar hända så fort jag skrivit ett inlägg som berör effektivitet i skridkoåkning ?

Gör lite statistik på sådana inlägg här får du se .... om du inte orkar, sluta åtminstone komma med dina grundlösa påståenden!!!
Inga problem, Paul. Jag tittade igenom de trådar från 2007 och framåt där jag deltagit i Långfärdsskridskoforumet.
Av dessa finns det fem trådar som där jag gjort inlägg om hur man genom av att förändra sin teknik, eller utrustning, blir en effektivare skridskoåkare. I fyra av dessa trådar invänder du mot effektivitetsaspekten på ett eller annat sätt. (trådarna 54079, 47369, 46977, 41328). 80% är en bra grund att stå på tycker jag. Om du vill putsa siffrorna kan jag även tipsa om tråd 53635.


Så om jag har förstått dig rätt så menar du alltså bara det du bokstavligen skriver, och du har aldrig någonsin några undermeningar nånstans. Stämmer det?
Du kör på i gammal god stil med dina tolkningar Paul, även här. Vi som är återkommande läsare här kan nu genomskåda dig. Visst kan jag ha ibland ha undermeningar i det jag skriver. Ditt problem är att du tolkar andra personer felaktigt, påstår att en speciell undermening avses och baserat på dina egna antagande kommer du sedan med absurda anklagelse.

Låt oss då återgå till det påstående från dig som startade detta:
Du menar alltså att för dig var detta bara ett stillsamt konstaterande av hur det är, och du är nöjd med sakernas tillstånd och önskar ingen förändring. Stämmer detta? I så fall har du ett mycket märkligt sätt att uttrycka dig....
Den förändring som jag hoppas bidra med är, att få de personer som vill bli effektivare skridskoåkare att träna på grundläggande teknik, snarare än att fokusera bara på utrustning. Inget märkligt i det. Den som inte är intresserad behöver inte bry sig.

Men ok, allt du ville var kanske att sparka igång en inflammerad pseudo-diskussion? Du avslutade faktiskt ditt meddelande med ett "Nu väntar jag på alla banbullor", precis som om det var den effekten du ville skapa.
Med tanke på de ovan redovisade siffrorna så var det ett rimligt antagande att du skulle reagera. "Banbullan" var en lite ironisk touch som jag kostade på mig.

Slutligen kan vi konstatera att den som orkar bemöta tillräckligt många av dina absurda påståenden och anklageslser med svar innehållande underbyggd kritik, blir kallad troll. Det tycker inte jag är en tolerant hållning. Speciellt som det kommer från en person som berömmer sig själv för att vara intolerant mot intolerans. I den verkliga världen, likaväl som på internet, kallas sådant dubbelmoral.
 
sätter fram pendelfoten

det ska vara roligt att glida fram
brukar öva att åka så långt som möjligt på ett skär
så provar jag att svänga vänster och höger på samma långa skär
pendelfoten brukar jag ha långt fram, särskilt om det är risk för fall framåt
böjda knän och lågskor för rörlighet, det är isseglarna som har slalomkängor och höga järn
för segling har jag ett litet traditionellt skridskosegel
ett hopfällbart paraply är fint att ha med
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rab Filmer om teknik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.