för att hålla debatten lite oseriös ett tag... och för att siffror är kul...

Hej!

Så här tänker jag angående hur man mäter vad som är farligast av skridskoåkning och trafik.

Den intressanta siffran borde vara en "farlighetsfaktor" = antal döda / antal utövade timmar.

Trafikanter:
Jag gissar att det finns ca 5 000 000 trafikanter i Sverige (då alla som befinner sig i trafiken är trafikanter, även gående, bussåkare, mm)
Normaltrafikanten befinner sig i trafiken ca 45min per dag, 300 dagar om året.
Antal döda i trafiken är ca 500 personer per år.

Farlighetsfaktorn = 500 / ( 5000000 * 0,75 * 300) = 1/2250000 döda/persontimmar

Skridskoåkare:
Jag gissar på att det finns ca 100 000 aktiva skridskoåkare.
Varje åkare är ute ca 20 timmar per år på isarna (många åker bara någon timma, medan andra åker massvis...)
Antal döda skridskoåkare = 6 (Här gissar jag friskt!! Rätta mig gärna)

Farlighetsfaktorn = 6 / (100000 * 20) = 1/333333 döda/persontimmar

Slutsats: skridskoåkning är ca 7 gånger så farligt som att vara i trafiken...

(Slutsats 2: skridskoåkning är ca 1000 gånger så roligt som att vara i trafiken... Kanske borde skapa en farlighetsfaktor viktad efter glädjeskapande....)

Som sagt, helt ovetenskapligt men intressant räkneexempel.

Gott nytt!
önskar Daniel som hellre åkt skridskor än bil till jobbet, trots riskerna!
 
Helt rätt Daniel, Så kan man också räkna...
Men de flesta glömmer att trafikolyckorna är försumbara (bara 500 liv) med tanke på de luftföroreningar som följer i trafikens spår vilket skördar ca 5000 liv i Sverige http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1031448&lid=senasteNytt_940280&lpos=rubrik_1031448 (jag vet, ingen bra källa)

Men Vägverket vill gärna snacka om sin nollvision i trafikolyckor och "glömmer" därför de verkliga farorna med trafiken...

Då kan du fortsatta att räkna på Alkoholen...

Bland personer under 70 år kan omkring 11 procent av dödsfallen relateras till alkohol. Källa: Socialstyrelsens folkhälsorapport 2005 sid 311, http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/7456A448-9F02-43F3-B776-D9CABCB727A9/6169/20051114.pdf

Om jag räknat rätt så dör 18455 personer före 70 års ålder i sverige, Källa Socalstyrelsens dödsorsaksregister 2006, sid 34 http://www.socialstyrelsen.se/NR/rd...-418F-8678-C2AEADC2F84E/11804/2008426_rev.pdf

11% av 18455 ger att alkoholen skördar 2030 liv per år i Sverige (OBS, personer under 70 år).

Till det så kommer det en mängd andra skador:
Mycket stor del av alla våldsbrott är alkoholrellaterade (Jag har dock inga belägg för det).
Arbetsoförmåga
Skadegörelse
Familj/vänner/barn
Stölder
mm
 
Ojojoj.....nu tror jag vi har spårat ur!
Men, till att börja med så tror jag inte att det är 6-7 skridskoåkare om året som dör. Med tanke på att det brukar blåsas upp ganska stort i nyheterna när sånt händer så tror jag inte jag skulle ha missat detta. 1-2 om året verkar rimligare.

Som någon påpekade tidigare (eller var det i en annan tråd?) så är det ju ovanligt att de organiserade långfärdsåkarna råkar illa ut, utan det är medelsvensson som tycker isen ser fin ut och ger sig ut och åker ensam och utan säkerhetsutrustning. Att påstå att skridskoåkare är puckade för att några få individer inte har respekt för isen är ju seriöst.....!

Trafiken dödar, det vet vi....så vi är väl ganska puckade som ger oss ut i den ändå.
Man kan dö om man klättrar i berg. Rep kan gå av, man kan tappa fotfästet....så alla klättrare är väl också puckade.
Å segling! Tänk om du hamnar i en storm, båten kapsejsar, du drunknar.....seglare är också puckade alltså.
För att inte tala om alla lagsporter som fotboll, hockey & bandy. Du kan få en hård boll i huvudet, en spark i skrevet, slå skallen i ribban, skära dig på någon annans skridsko........puckat värre!!!

Nä, bäst e nog att stanna inne och se på TV. Fast det förstås, man kan ju dö där med. Att man dör i sängen under natten är ju ganska vanligt........! Säkrast är nog att inte födas alls! Då riskerar man ju inte att dö!

Nu ska jag å mina puckade vänner traska upp i berget här utanför & grilla korv i storgrottan. Hoppas den inte rasar....! Hej så länge!
 
Ingen anledning att

lägga krut på Patrics provokation IMHO har en känsla att han skickat ut en liknande brandfackla tidigare. Räddningstjänsten behöver rycka ut då och då.

Men visst kan det vara bra med mera upplysning, träning etc riktad till allmänheten.

Thure
 
Vill man gå en säkerhetskurs kan man alltid ringa Gareth

http://www.youtube.com/watch?v=kYWhhEiQ9kI

Allvarligt så är det svårt med säkerhet. Det finns alltid Yahoos som saknar all typ av självbevarelse drift

I Industrin jobbas det just nu friskt med Riskanalyser. Dock verkar det inte märkas i statistiken.

Personligen tycker jag att det är bra om folk organiserar sig olyckor med organiserad verksamhet är väldigt sällsynta. Är man en grupp finns det alltid risk att det finns en klipsk individ i gruppen.

Hans Friedel
 
...Som någon påpekade tidigare (eller var det i en annan tråd?) så är det ju ovanligt att de organiserade långfärdsåkarna råkar illa ut, utan det är medelsvensson som tycker isen ser fin ut och ger sig ut och åker ensam och utan säkerhetsutrustning...

Tror inte ett dugg på att det är medelsvensson som lever farligast på isen. (Finns det nån statistik på det?) Medelsvensson (som inte åker ensam) kommer ut minst två dar efter att långfårdsåkarna har varit där och håller sig (och barnen) på ett område på 100x100 meter där många personer redan har åkt ett antal timmar. Med tanke på att det finns väldigt många fler oorganiserade åkare än organiserade åkare misstänker jag att de organiserade åkarna är klart överrepresenterade i statistiken. Man kan fundera på om det beror på en ökad riskbenägenhet att testa gränserna eller om det är själva gruppen som ger en falsk trygghet? Man litar blint på att ledaren gör en korrekt bedömning eller att gruppen räddar en om det skulle gå illa?
//Anders
 
Tror inte ett dugg på att det är medelsvensson som lever farligast på isen. (Finns det nån statistik på det?) Medelsvensson (som inte åker ensam) kommer ut minst två dar efter att långfårdsåkarna har varit där och håller sig (och barnen) på ett område på 100x100 meter där många personer redan har åkt ett antal timmar. Med tanke på att det finns väldigt många fler oorganiserade åkare än organiserade åkare misstänker jag att de organiserade åkarna är klart överrepresenterade i statistiken. Man kan fundera på om det beror på en ökad riskbenägenhet att testa gränserna eller om det är själva gruppen som ger en falsk trygghet? Man litar blint på att ledaren gör en korrekt bedömning eller att gruppen räddar en om det skulle gå illa?
//Anders

Jag tror som Anders, att grupper tar betydligt större risker än singel eller grupper upp till tre personer. Barnfamiljer och bandyspelare håller sig oftast på ett välkontrollerat område, medan långfärdsåkarna undersöker hur långt ut på svag is de vågar sig. I en grupp är det bara frontåkaren som har ordentlig siktfällt, medan de andra har hjärnan i standby.
På stora värtan åker barnfamiljer och långfärdsåkare och de plurrningar jag sett genom åren är långfärdsåkare inblandade till 99%. Det är väldigt ofta någon trampar igenom, säkert minst en om dagen i snitt under en säsong. Det finns alltid en iskant eller råk som utmanar.
Visst, barnfamiljer och flanörer är ofta utan ispik och isdubbar, men de söker inte riskerna medvetet som långfärdsåkarna.

Av drunkningsstatistiken är det svårt att dra några slutsatser om vilka grupper som är mest puckade. SLS för statistik på alla drunkningsolyckor i landet och varken kanotister eller skridskoåkare är överrepresenterade.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.