Spännande designförslag

Det är inte så ofta man ser någon som tänker förutsättningslöst, och kommer fram med en (som det verkar) åkbar prototyp.

Jag hittade ett ganska färskt (2007) examensarbete som genomfördes på uppdrag av Lundhags.
Principen är en bockad plåt i ett stycke, utan limming, nitar etc.
http://www.diva-portal.org/mdh/abstract.xsql?dbid=431

bockadjd8.jpg


Examensarbetet presenterades i augusti, så förhoppningsvis körs det prototyptester denna säsong. Skall bli intressant att höra nyheter om detta. Någon som vet mera ?
 
Senast ändrad:
Kul koncept

Liknande skridskor har funnits tidigare som prototyper bland annat en version med två halvor gjorda av stålplåt bockat som en fjärdedels rör och hopnitade strax ovan åkytan med rörbitarnas konvexa sida mot varandra och den konkava lateralt och nedåt. Endast den ena halvans plåt gick ned till åkytan.

Man kan få fram hela examensarbetet genom att klicka på Fulltext högst upp på abstractsidan. Vikten vore intressant att ta del av. Jag tycker att mellanplattan borde tas bort och ersättas av slitsar tvärs skenan som på Skyllermarks blåa skridskor.

Man kan var lite rädd för att stålet gärna byggs på med snö och is under åkning i vissa temperaturer och fören. Med lätthål finns en risk att dessa samlar mera is och snö än vad man vinner i vikt. Hålen skulle också möjligen kunna stänka upp vatten vid åkning på vattenbegjutna isar.

Vore hur som helst kul att provköra. Blir det en vänster och en högerskridsko med profilerna spegelvända?

Thure
 
Liknande skridskor har funnits tidigare som prototyper bland annat en version med två halvor gjorda av stålplåt bockat som en fjärdedels rör och hopnitade strax ovan åkytan med rörbitarnas konvexa sida mot varandra och den konkava lateralt och nedåt. Endast den ena halvans plåt gick ned till åkytan.

Den där tog en stund att visualiera :)
 
Vikten vore intressant att ta del av.

Kravspecen säger <800 g per par exkl bindningar. Enligt uppgift väger Lundhags Nordic utan bindningar 750 g per par (jag förmodar att det är kortaste (45 cm) som avses), det är en skridsko med konventionell T-profil.

Jag undrar om det blir någon viktminskning med den här metoden. Hela skridskon är ju stål, frågan är om vinsten i hållfasthet och styvhet i stålet kan uppväga den extra tyngden i materialet. Men det är onekligen en mycket elegant och attraktiv design.
 
blir det inte en viss fjädereffekt? kommer den inte bete sig lite annorlunda på inner och ytterskär? fast materialet kanske inte flexar alls. ja lätthålen ser lite onödiga ut. hellre färre men större hål i så fall.
 
Enligt examensarbetet blir det viss fjädereffekt. Skummade det bara och vet inte hur Stephen tänkte sig med höger och vänster skridsko men om de inte är "speglade" utan det bara finns en skridsko så kan det nog bli olika åkupplevelser med höger och vänster fot.

Om det är så att Stephen lyckats få fram en prototyp tycker jag gott han kan berätta lite om den här och gärna ge några av oss här möjlighet att provåka den. Vi har ändå utgjort en av källorna för hans exjobb och är personer med "mycket inflytande ute på isen" för att citera examensarbetet.

-Palle
 
Har läst igenom lite mer nogrannt. Det vore väldigt spännande att få testa denna modell. De två saker som jag är mest intresserade av att "känna på" är nedböjningen (flex) och förskjutningen av masscentrum (obalans).

Nedböjningen som uppstår vid en skentjocklek på 1,25 mm när man åker är 2,34 mm. Denna nedböjning sker vid ett kort tillfälle i frånskjutet på skäret.

Beroende på vilken bockningsradie som väljs så hamnar masscentrum mellan 3 och 5,75 mm från skenans mitt

Som jag uppfattar det hela så är det tänkt att vara en vänster och en höger skridsko (se stycket på sid 22) .
Här var det viktigt att ta fram en form som gjorde att det kändes naturligt för åkaren att ta på
sig en höger och en vänster skridsko
 
Dags för uppdatering

Hej!

Det är intressant att läsa era inlägg om mitt exjobb. Naturligtvis har jag obesvarade frågor kring detta arbete. Jag jobbar på att ta fram prototyper men Sandvik är tyvärr tungjobbade vad gäller material.

Jag anmälde mitt exjobb till ISPOs design tävling. Temat i år var hållbar utveckling/eco design. Nu är jag nominerad till finalen i kategorin CONCEPT. dvs studenter och likande icke producerade projekt, mer om det kan ni läsa här:

http://www.ispo-sportsdesign.com/award/product.Exa-Nordic-Ice-Skate.258.html

I potten för oss studenter ligger 50 000 SEK. Håll tummarna den 29 Jan!

Jag vill passa på att tacka alla som varit med och svarat på frågor. De frågeställningar som jag stälde i min rapport inför fortsatt arbete går bara att svara på genom att åka på riktiga prototyper. När dessa kommer fram kommer jag att vilja att ni som vill åker på dem. Tanken är att prototyperna ska gå hårt för att utesluta eventuella frågor kring arbetet.

Det är många som undrar kring lättningshålen... Eftersom detta var ett design arbete ville jag att den skulle få lite karaktär. Det är alltid roligt att visa upp något som är attraktiv för ögat. För vikten spelade det ingen större roll. -20 gram per skridsko.

Jag har kvar kontakt uppgifter till många av er och jag hoppas att ni vill vara med och testa skridskon när de kommer fram

mvh Stephen
 
Ser riktigt spännande ut. I min ungdom drömde jag om en framtid som industridesigner men det fanns ingen vettig utbildning på den tiden.

Lycka till!

Torbjörn
 
På gång nu!

Hej!

Ni kanske också har läst det senaste numret av UTE-magasinet (eller var det numret innan det..?) som handlade en hel del om långfärdsskridskoåkning. I alla fall så tycks den här skridskon nu vara i produktion, eller åtminstone nära en produktion. Och själv så verkar han vara anställd i "branchen" nu!

Mvh!
 
Hej!

Ni kanske också har läst det senaste numret av UTE-magasinet (eller var det numret innan det..?) som handlade en hel del om långfärdsskridskoåkning. I alla fall så tycks den här skridskon nu vara i produktion, eller åtminstone nära en produktion. Och själv så verkar han vara anställd i "branchen" nu!

Mvh!

Vad heter den modellen? Lundhags har en modell som heter "T-Erminator" (de skulle kanske kunna få problem med det namnet?), kan det vara den?

http://shop.lundhags.se/custom/images/upload/html/1347001
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.