Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning

Hej, jag tänkte ge några kommentarer ang. VHF,112 och PMR radio som har diskuterats i denna och andra trådar.

Räckvidd VHF
In någon tråd har det sagts att VHF har sämre räckvidd på is/vintern än på sommaren. Jag pratade idag med en aktiv radioamatör på jobbet. Tydligen finns det bland radioamatörer som använder VHF en erfarenhet att räckvidden vid kommunikation över typ 50km, generellt sätt, är något sämre på vintern än på sommaren. Detta beror bla på att atmosfärens temp/fukt-skiktning som "böjer av" radiovågorna, är olika på sommaren och vintern. Detta gäller framförallt kommunikation där mottagare och sändare befinner sig strax under horisonten.

Små korta VHF antenner kan också ibland också ha mycket sämre prestanda än tex en sk 1/4 antenn vilket påverkar räckvidden liksom kalla batterier som kan sänka en sändares uteffekt jfr med på sommaren (detta med batterier och antenner gäller all radiokommunikation , dvs också mobiltelefoner och PMR radios)

112
Skall man ringa 112 så kan det eventuellt i vissa lägen vara bättre att ta ut SIM-kortet. När man tar ur SIM-kortet så blir mobiltelefonen "operatörsoberoende". Den väljer då troligen den operatör som har bästa förbindelsen.
Om man har SIM-kortet i telefonen så kan det slumpa sig så att telefonen hellre väljer att försöka att ringa 112 på en dålig förbindelse hos den "egna" operatören än att koppla upp samtalet via den på platsen "bästa" operatören

PMR
PMRradio borde fungera som en bra och billig masskommunikationlösning vid tex en olycksplats.
Dock kan man nog inte lita att man kan nå andra skridskoåkare "bakom nästa ö".
En PMR radio har i bästa fall en räckvidd av 3-5km
(fri sikt)
Ute i naturen dämpas dock radiovågorna pga reflexioner,hinder i form av öar mm, så kanske räckvidden är typ 0.5-1km vilket kanske fortfarande är helt OK för att tex hålla ihop en räddningsinsats.
PMR radio är ju också idag väldigt billig. Typ nedåt 200SEK för två apparater (430-450MHz bandet).

Som jag ser det finns det nog ingen radiolösning som är optimal -men dom kan alla komplettera varandra vid tex en olycka.

MVH Anders
 
anders_s; sa:
112
Skall man ringa 112 så kan det eventuellt i vissa lägen vara bättre att ta ut SIM-kortet. När man tar ur SIM-kortet så blir mobiltelefonen "operatörsoberoende". Den väljer då troligen den operatör som har bästa förbindelsen.
Om man har SIM-kortet i telefonen så kan det slumpa sig så att telefonen hellre väljer att försöka att ringa 112 på en dålig förbindelse hos den "egna" operatören än att koppla upp samtalet via den på platsen "bästa" operatören

MVH Anders

Jag har ej provat att ringa 112 utan SIM kort, men min telefon säger ”sätt in SIM kort”

Men även om det nu går så ifrågasätter jag det smarta i att ta ut SIM kortet. För då är det omöjligt att ringa tillbaka.

Per
 
Brune; sa:
Jag har ej provat att ringa 112 utan SIM kort, men min telefon säger ”sätt in SIM kort”

Brukar fungera att slå 112 även om det står "sätt in SIM kort", i alla fall på Ericsson-telefoner men det kan nog skilja mellan olika telefonmärken liksom troligtvis även om telefonen försöker ringa i alla nät eller bara i det egna om den är låst mot en operatör. Kommer inte ihåg hur det är standardiserat, skall kolla i standarden.
Ett annat sätt att göra detta (i alla fall på Ericsson-telefoner) är att stänga av telefonen och slå på den igen. När man skall slå PIN-kod så slår man 112 istället. Då ringer du i alla nät och kan lättare komma i ett läge att ta emot samtal.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
Brune; sa:
Jag har ej provat att ringa 112 utan SIM kort, men min telefon säger ”sätt in SIM kort”

Brukar fungera att slå 112 även om det står "sätt in SIM kort", i alla fall på Ericsson-telefoner men det kan nog skilja mellan olika telefonmärken liksom troligtvis även om telefonen försöker ringa i alla nät eller bara i det egna om den är låst mot en operatör. Kommer inte ihåg hur det är standardiserat, skall kolla i standarden.
Ett annat sätt att göra detta (i alla fall på Ericsson-telefoner) är att stänga av telefonen och slå på den igen. När man skall slå PIN-kod så slår man 112 istället. Då ringer du i alla nät och kan lättare komma i ett läge att ta emot samtal.

-Palle

Tur att man inte valt 112 som PIN-kod, för då vet i 17 vad som händer.

Per
 
112 ist f PIN - OK på (Sony-)Ericsson

Brune; sa:
Palle_Z; sa:
Brune; sa:
Jag har ej provat att ringa 112 utan SIM kort, men min telefon säger ”sätt in SIM kort”

Brukar fungera att slå 112 även om det står "sätt in SIM kort", i alla fall på Ericsson-telefoner men det kan nog skilja mellan olika telefonmärken liksom troligtvis även om telefonen försöker ringa i alla nät eller bara i det egna om den är låst mot en operatör. Kommer inte ihåg hur det är standardiserat, skall kolla i standarden.
Ett annat sätt att göra detta (i alla fall på Ericsson-telefoner) är att stänga av telefonen och slå på den igen. När man skall slå PIN-kod så slår man 112 istället. Då ringer du i alla nät och kan lättare komma i ett läge att ta emot samtal.

-Palle

Tur att man inte valt 112 som PIN-kod, för då vet i 17 vad som händer.

Per

En av mina äldre telefoner, tror det var en ericsson R310 (hajfenan) visar normalt asterisker (****) efterhand man slog PINkod men valde man en PINkod som började med 112 så visades siffrorna istället och alterntivet Ring dyker upp istället för OK för att bekräfta PINkod - en tydlig indikation på att om man vid PINförfrågan slår 112 och sedan trycker på YES/lur/ring-knappen så skulle telefonen ringa just 112. Nyare SonyEricsson som Z800 oc S700 funkar likadant och SonyEricssons telefonsupport säger att det ska funka så. Nokia 5140i visar *** och inte alternativet ring och likaså Motorola A925 visar *** och inte alternativet ring. Detta borde vara knutet till telefon och inte operatör och redovisar därför inte opertör för resp telefon.

Jag har inte provat att ringa på detta vis och uppmanar inte någon att prova. Man ska INTE provringa till 112 så man förhindrar akuta ärrenden men att prova 112 som början på PINkod är OK så länge ni inte ringer upp.

/Patrik
 
Re: 112 ist f PIN - OK på (Sony-)Ericsson

tango; sa:
Brune; sa:
Palle_Z; sa:
Brune; sa:
Jag har ej provat att ringa 112 utan SIM kort, men min telefon säger ”sätt in SIM kort”

Brukar fungera att slå 112 även om det står "sätt in SIM kort", i alla fall på Ericsson-telefoner men det kan nog skilja mellan olika telefonmärken liksom troligtvis även om telefonen försöker ringa i alla nät eller bara i det egna om den är låst mot en operatör. Kommer inte ihåg hur det är standardiserat, skall kolla i standarden.
Ett annat sätt att göra detta (i alla fall på Ericsson-telefoner) är att stänga av telefonen och slå på den igen. När man skall slå PIN-kod så slår man 112 istället. Då ringer du i alla nät och kan lättare komma i ett läge att ta emot samtal.

-Palle

Tur att man inte valt 112 som PIN-kod, för då vet i 17 vad som händer.

Per

En av mina äldre telefoner, tror det var en ericsson R310 (hajfenan) visar normalt asterisker (****) efterhand man slog PINkod men valde man en PINkod som började med 112 så visades siffrorna istället och alterntivet Ring dyker upp istället för OK för att bekräfta PINkod - en tydlig indikation på att om man vid PINförfrågan slår 112 och sedan trycker på YES/lur/ring-knappen så skulle telefonen ringa just 112. Nyare SonyEricsson som Z800 oc S700 funkar likadant och SonyEricssons telefonsupport säger att det ska funka så. Nokia 5140i visar *** och inte alternativet ring och likaså Motorola A925 visar *** och inte alternativet ring. Detta borde vara knutet till telefon och inte operatör och redovisar därför inte opertör för resp telefon.

Jag har inte provat att ringa på detta vis och uppmanar inte någon att prova. Man ska INTE provringa till 112 så man förhindrar akuta ärrenden men att prova 112 som början på PINkod är OK så länge ni inte ringer upp.

/Patrik

Testade på min Sony Ericsson K750i och där visas siffror istället för asterisker så länge man knappat in en "pin-kod" som skulle kunna bli 112. När man knappat in 112 ersätts alternativet OK med Ring. Fortsätter man knappa in en fjärde siffra försvinner Ring-alternativet, och siffrorna ersätts med asterisker.

Har man knappat in mindre än fyra siffror så är alternativet OK synligt men frånkopplat (undantag om man har knappat in 112 då alternativet Ring istället kopplas på). Dvs man kan inte ens försöka verifiera en PIN-kod som är mindre än 4 siffror lång - telefonen förhindrar det.

Att ett SIM-kort skulle ha PIN-koden 112 är visserligen möjligt, men konventionen är att SIM-kortets PIN-kod ska vara minst 4 siffror långt. Så det närmaste man i praktiken kan komma är ett SIM-kort med PIN-koden 0112 (eller 112 + valfri siffra).
 
Jag tror inte att vi skall gå djupare än såhär men standarden säger (3GPP release 6) att man skall kunna slå 112, 911 och 08 (Nödnummer i Mexico), de två senare kanske bara på 700, 800 och 1900 MHz telefoner men de borde synas som siffror i alla fall på Ericsson-telefoner. I moderna GSM-system så kan det hända att operatören eller liknande kan definiera egna nödnummer som kan läggas i SIM-kortet och som skall gå till alla operatörer. För mer info (vilket ni säkert inte vill ha) se:

http://www.3gpp.org/ftp/Specs/2005-12/Rel-6/

51.010 (testsvit för mobiltelefoner) är en bra startpunkt på ett par tusen sidor.

-Palle
 
Näe, Du! DET FÅR DET INTE GÖRA! PMR 446MHz!

Den som eventuellt är radioamatör skulle då kunna plocka med sig sin 70-cm-rigg och kommunicera, eftersom PMR-bandet ligger mitt i radioamatörernas 70-cm-band på 432-438 MHz. En amatörradio-rigg får sända med högre effekt (upp till 1000 W) och borde därför ha längre räckvidd. Handhållna riggar brukar dock inte sända med högre effekt än upp till ca 5 W - vilket dock är avsevärt högre än vad en PMR får använda. Sedan kanske regler och bestämmelser heller inte tillåter kommunikation mellan amatörradioriggar och PMR-er, trots att dom delar frekvensband.

------------------------------------------------
OBS!
PMR bandet hör hemma på 446MHz med 8 kanaler! 12,5/25 kHz (25kc) kanalseparation)

UHF Amatörband!

PÅ amatörbandet 432-438MHz) Sänder man på 437,995MHz hamnar man UTANFÖR AMATÖRBANDET! OBS!VILKET ÄR OLAGLIGT!
Samma sak gäller undre gränsen på 432.000MHz - där måste man iakttaga att 432.000-432.107MHz - d.v.s första 100 kHz är s.k "smalbands-kommunikation" med CW med en bandbredd max 300 Hz - d.v.s Morse - Telegrafi - DÄR ÄR INGEN TELEFONI TILLÅTEN!

Visserligen har radioamatörerna endast SEKUNDÄRBASIS i detta UHF band, men de flest
vet att radioamatörer FÅR använda högre effekter, men de skall veta hur de skall begränsa
alltför höga effekter !
Det är avhängigt vilket amatörradioband man avser!
På vissa band tillåts inte högre effekt än 10W E.R.P (Ex.vis 160M bandet) !
V
ill man veta VAD SOM ÄR AMATÖRRADIO och RADIOAMATÖRER rekommenderar jag
varmt: http://www.ssa.se här finns gott om information om vad VI gör och kan samt skall kunna(ta reda på!)!

Kännedom om amatörradio-band

Vad beträffar var radioamatörerna utövar sin hobby - d.v s på vilka band så finns det flera
bra här t.ex: http://www.fura.se/index.php [
http://www.sk2at.se
]
Vidare kan man se länkar:
http://www.fura.se/index.php/laenkar-51614/laenksamling
och här kan man se på olika band utmärkta s.k I.A.R.U bandplaner:

HF (d..v.s kortvåg)
http://www.fura.se/images/stories/teknik/bandplan_hf_v2.4.pdf


VHF UHF SHF 50-52 MHz,144-146 MHz; 432-(435)-438MHz; 1240-1300MHz mfl

http://www.fura.se/images/stories/teknik/bandplan_vhf_v1.7.pdf


EHF-banden och även högre än så, har jag INTE sett någon bandplan för, så dem
har jag INGEN VETSKAP OM!!

I.A.R.U är ett FN sanktionerat organ http://www.iaru.org/ och betyder: International Amateur Radio Union
Här förklarat mycket bra i WIKIPEDIA:

http://en.wikipedia.org/wiki/International_Amateur_Radio_Union


Radio-Amatörer gör det med och i vågor![/U
]Att ta ett certifikat, ger idag möjlighet att använda amatörradion som säkerhetsutrustning
i båt, bil och till fots. Det fordrar dock att man kan lära sig radioteknik, reglementen och
vad man SKALL och INTE SKALL GÖRA OM MAN HÖR ETT NÖDANROP!
[INGEN FLEKSNES likt "Radioten" HÄR INTE!]

Det finns också en fråga som är av ABSOLUT högsta prioritet och det:
är TYSTNADSPLIKT! Om man, av misstag råkar få höra eller får VETSKAP OM NÅGOT SOM INTE ANGÅR EN - SÅ SKALL OVILLKORLIGEN HÅLLA DETTA HEMLIGT!
Meddelandets blotta EXISTENS får ICKE PÅ NÅGOT SÄTT AVSLÖJAS!
Tystandsplikten, d.v.s om sådant som INTE angår en själv, kommer att skickas till
den som tar CERTRIFIKATET för underskrift och återsändande till vederbörlig myndighet
d.v.s PTS Post- och Tele-styrelsen även om man avlägger sitt certifikat vid en lokal klubb
eller annan organisation som har personer med s.k provförrättar-behörighet!
S.S.A Sveriges Sändare Amatörer
Vårt lands organisation för radioamatörer Sveriges Sändare Amatörer kan och kommer
gärna att lämna upplysningar om var, när och hur man kontaktar sin lokala amatör-radioförening, då för att eventuellt gå en certifikatkurs för att erhålla sitt eget radiomatörcertifikat.
Goda kunskaper i matematik är bra, men behöver inte bli så förskräckt om det var länge sedan
man nyttjade dem, de kan faktiskt övas upp om man är lite "ringrostig"! Ordet blir här träning, träning och åter träning!
Kurslängder -
varierar - från intensiv-kurser över veckoslut och längre över 3-4 månader.

Det brukar röra sig om c.a mellan lägst 20-25 timmar på s.k intensiv-kurs över en veckohelg ända upp till 20 lektionstillfällen om 3 timmar - d.v.s 60 timmar:
Det mycket beroende på vad man själv kan, intresse och vilka egna förutsättningar man har
för det aktiva lärande - men mycket beror på ett eget genuint intresse
!
Telegrafi - kunskaper Morse-signalering - MOTTAGNING och sedan SÄNDNING[/B]
Idag är Telegrafin (morse) INTE obligatorisk i Sverige, Norge men den finns där för dem
som önskar lära detta "nobla hantverk" -och huvud-värk!! Att skrynkla bärvåg!
Några länder på kontinenten har också slopat kravet telegrafi-kunskaper. MEN
de allra flest KRÄVER att man kan TELEGRAFi för att få använda sig av HF Banden d.v.s
kortvågsbanden!
Undantag från telegrafikrav återfinns i Tyskland, Holland och England
I de flesta länderna på kontinenten - utom följande: Tyskland, Holland(Nederländerna)och England; KRÄVER MAN kunskaper i Telegrafi (morse proficiancy) lägst 60takt för att få
utöva någon amatörradio på HF-banden (d.v.s kortvågen).

Reciprocitet

Jag skall inte här gå in på för mycket, men det finns en s.k reciprok-licens TR61/01
som har gällt dem som endast har Tekniskt Certifikat d.v.s bara VHF/UHF och
INTE har avlagt Telegrafi-prov högst 60-takt (förut 80-takt) för "högsta" certifikat-klass!
Så får man i dessa tre länder köra radio på VHF och UHF enligt den Reciprocitet - ömsesidighet som man kommit överens om i vissa stater däribland Sverige!
Detta kan S.S.A ge besked om, vilka länder som tillåter svenska radioamatörer att
köra radio/sändare och vad som eventuellt kan krävas i intygsväg för att man skall
kunna "styrka sin rätt" att inneha och använda radiosändare i ett land som kräver
avlagt telegrafi-prov 60/80-takt, som krav för att få inneha och använda en
radio-sändare på Kortvågsbanden
!.
Vissa länder TILLÅTER INTE ALLS ATT UTLÄNNINGAR FÅR INNEHA OCH ANVÄNDA RADIOSÄNDARE inom det landets gränser

"Who is NOT Certifiable?" I am!
But I still have a Certificate! I hold one!!

Tack för ordet!
 
Skridskoåkare och kajakpaddlare har ett hemligt radionät längs kusterna som ligger och tuggar med länkstationer och kör spreadspectrum mellan 140-150 och en uhf del på 430-440.
Systemet har alla features

Tydligen ligger 1260 med i kapning också som radiositelänkar
 
På en direkt fråga från räddningstjänsten (jag har vänner där) om jag hade en VHF så svarade jag "ja, men inget certifikat. Och jag kommer inte att tveka att använda den om det är av nöden tvunget för *larma med alla till buds stående medel* gäller ju, eller hur?" så blev svaret "ingen kommer någonsin att varken fråga efter certifikat, anropssignal eller klandra dig om det hänt ett tillbud eller en olycka".

Alla vet att det finns mängder med människor som både innehar VHF och saknar certifikat och bara har den till att avlyssna radiotrafiken så ingen blir förvånad om någon utan anropssignal ropar upp och meddelar att en olycka hänt.
 
Skridskoåkare och kajakpaddlare har ett hemligt radionät längs kusterna som ligger och tuggar med länkstationer och kör spreadspectrum mellan 140-150 och en uhf del på 430-440.
Systemet har alla features

Tydligen ligger 1260 med i kapning också som radiositelänkar

Finns det någon frekvens förteckning över dessa?

Sent from da Phone!
 
Haha det där var ett skämt mot den nitiska extremeisten i form av radioamatör som reggade sig.

På Marin Vhf är det kanal 16 som det nästan är tvångpassning på det enda man behöver veta.
Det är nödkanal och generell anropskanal som skall användas ytterst sparsamt även av profesionella användare som yrkessjöfart.

L1 och L2(två av jaktkanalerna) får dock alla användare använda licensfritt utan tillstånd , t.ex för gruppkommunikation.

Kallas även fritidsbåt kanalerna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.