Mer glapphype från östra Svealand

Re: FEM och skridskor

bennys; sa:
Mezzner; sa:
Att 2,5 är starkare än 2 vet man ju i det här fallet innan man "räknat"; men hur vet ni vad det är för laster som gäller? Med eller utan dator känns det som nåt man skulle behöva veta för att räkna.

Att 2,5mm är styvare än 2,0mm är riktigt men behöver nödvändigtvis inte betyda att en konstruktion per automatik blir starkare.

/Benny

Jo, det skulle jag nog påstå; fast det är inte otänkbart att den svagare konstruktionen håller bättre! :)

Detta skulle då bero på att lasterna är stora kraftmässigt, men kopplade till begränsade rörelser, och att det klenare godset kan tåla större utböjningar.

Med starkare menar jag alltså att något klarar att ta upp större krafter.
 
Kardborrband – frystest

I natt var det klart, vindstilla och kallt i Roslagen; idealiskt för ett förnyat test av kardborrestängningen av ’lappbandet’ på mina glappare. Efter att ha preparerat 4 grillor lade jag ut dem i månskenet.

Grilla 1) Efter att ha ’mulat’ bandet rejält med snö klämde jag ihop ludd- och krokdelarna ordentligt
2 ) Mulning däpå hopklämning och lätt blötning
3 ) Mulning varpå jag utan att stänga bandet lät grillan ligga
4 ) Rejäl blötläggning med vatten från brunnen, ingen stängning (kanske skulle jag hellre doppat grillan i sjön)

I morse kunde följande utvärdering göras
Generellt gäller att man får ta det lite varsamt när man öppnar hopfrusna band och för att få dem att ’ta’ ordentligt igen bör man raspa omkring med naglarna bland ludd och krokar i några sekunder så att isen sprätter iväg. Det blötlagda bandet (4) krävde dessutom först lite massage av varma fingrar för att börja trivas igen. Som jag ser det – inga stora problem i något av fallen.

När jag kontrolläser det jag nyss skrivit, slår det mig hur stolligt detta måtte verka för den oinvigde och att jag säkert framstår som den värste av alla geeks. Men jag försäkrar, man kan ha mig i möblerade rum och jag svarar artigt på tilltal.

Torbjörn
 
Re: Ååh, ni sena tiders barn...

torpet; sa:
Förr hette det att en gräns måste överskridas för att kunna konstateras.

Lycka till med exjobbet!

Det uttrycket gillar jag!

Tack för lyckönskningarna, men mitt exjobb är sedan länge avklarat. :)

Jag menade att det kanske kunde vara uppslag för någon skridskointresserad teknolog som frekventerar forumet.

/Benny
 
Kardborband/Velcroband

3m har ruggigt starka Velcroband. http://www.3m.com/us/office/myworkspace/sol_fasteners.jhtml De används flitigt inom bilindustrin för att fästa bl a dynor i stolar. Under min tid som anställd hos en lastbilstillverkare här på västkusten testades att fästa solskydd på hytterna med Velcro med bra resultat. Förra året gjorde jag lite tester på andra applikationer med gott resultat. Om intresse finns så kan jag lägga in en bild på hur bandet ser ut.

/Benny
 
Gör gärna det!

Kunskap är aldrig fel. Jag har en bit rackarn så starkt 'industrikardborrband' i en låda. Jag fick det av Lasse vid ett Fälklubbsmöte för 100 år sedan. Anledningen till att jag inte använde det denna gång var att jag var rädd att inte sömmen velcrot/terylenbandet skulle hålla! Velcron ju är här utsatt för en förmånlig skjuvbelastnig varför jag kallt räknade med att vanligt clasisjönband skulle duga. Alltså hållbart och ändå lättöppnat.

Torbjörn
 
Re: Kardborrband – frystest

torpet; sa:
När jag kontrolläser det jag nyss skrivit, slår det mig hur stolligt detta måtte verka för den oinvigde och att jag säkert framstår som den värste av alla geeks. Men jag försäkrar, man kan ha mig i möblerade rum och jag svarar artigt på tilltal.

Torbjörn

Nejdu Torbjörn, på nätet krävs det konstigare saker än så för att någon ska höja ett ögonbryn. Dessutom är det här inget konstigt alls, det var ju ett vetenskapligt experiment!
 
Re: Gör gärna det!

torpet; sa:
Kunskap är aldrig fel...
Har äntligen hittat bandet och fotograferat det. Bandet häftar mot sig själv och det nyper rejält. Det går även att fästa det mot vanlig "Velcroludd". Jag är dock tveksam till hur länge luddet håller vid kontinurlig öppning och stängning.

/Benny

Velcro.jpg
 
Re: Re: Gör gärna det!

Jag är dock tveksam till hur länge luddet håller vid kontinurlig öppning och stängning.

/Benny

[/QUOTE]

Fin bild - tack.
'Interlocking' verkar vara att ta i, för även om luddet försvagas med tiden så sker väl 'nedbrytningen' succesivt varför man förhoppningsvis hinner byta i tid. Trots åratals skilsmässa från den gamla Singern (mammas) drog min fru fast banden på en kvart.

Så länge man har 'lappband' som behöver öppnas/lossas resp stramas/stängas tycker jag att kardborre är ett vettigt alternativ. I början av glappprojektet och innan jag 'kom till mina sinnen' lekte jag faktiskt med tanken på kraftig gummicord i lappbandet.

Torbjörn
 
Busenkel och snabb binding

På SSSK-ledarnas och kökarlarnas utbildningsdag kunde man beskåda massor av er eller mindre utvecklade skridskovarianter.

Den här som Sture Nyholm gjort tycker jag verkar föredömligt enkel och pålitlig. Klicka på länkarna för bildtexter.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=20765
pic_20765.jpg


http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=20766
pic_20766.jpg


Här Stures vänstra grilla utan sko.
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=20764
pic_20764.jpg


Och så Lasse Lison Almkvists senaste variant av orginalglappisarna

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=20767
pic_20767.jpg


Thure
 
Glappförvirring (igen...)

Det är inte utan viss häpnad man ser den ena enkla varianten efter den andra dyka upp. Efter att ha också ha kikat på Robert Åkermans skridskor på nedanstående länk http://members.chello.se/robert.akerman/sssk/
så förstår man att det inte är några nyheter. För en tid sedan så visade också Kjell Stenström sina skridskor (eller Bos?) som bygger på samma/liknande principer.
Gemensamt för dessa nygamla konstruktioner, av vad jag kan se, är att de inte fixerar skon via sulmönstret utan att de trycks fram i klyset av en chockkord. Vidare verkar hälstyrningen bestå av en bit avkapad slang som korden löper genom.

Glappförvirring 1.
==================
Citaten nedan är saxade från bildtexterna på SSSK websida.

"Hälen styrs elegant av den relativt styva plastslngen som omger shockcorden som sitter över klacken. Plastslangen enkelt fäst vid grillan med buntband."

Samtidigt som vi pratar om millimetrar i samband med sidojusteringar, sulpluggar i kompositmaterial och flygplansaluminium i skridskorna så är det inte utan att man blir förundrad när dylika koncept dyker upp. Jag uppfattar inte direkt dessa skridskoåkare som några noviser.

Erhåller man tillräcklig stabilitet/fixering mellan skridsko och sko med dessa lösningar och hur uppkommer den? Svaret kan väl tyckas självskrivet men hur bra är den, är den ok eller behöver den förbättras?

För att sätta detta i perspektiv så drar jag mig till minnes en diskussion med dig Palle, att sist vi var på isen så nämnde du att du inte var helt nöjd med hälfixeringen på dina Almgrensskridskor. Den framstår ju som hur stadig som helst jämfört med ovanstående.

Glappförvirring 2
=================
"Observera hur tampen över pedalpunkten är assymetrisk för att tampen inte skall vrida foten vid glapp.

Menar du hälglapp eller fotglapp (uppglappning)?
Hur hindrar assymetriska dragningen vridningen?

Intressant är det i varje fall!

/Benny
 
Hälstyrning

Hälstyrningen som Sture åstadkommer med sin styva plastslang är betydligt distinktare än den man får med Almgrens snabbindning med fast häl (med de flesta klackar).

Jag har inte åkt på Stures skridskor men har försökt att analysera varför den assymetriska tampen över pedalpunkten fungerar men inte än tamp som är dragen 90 grader mot åkriktningen.

Jag tror att det beror på rörelserna i tårnas grundled vid glappet. Tårnas grundled ligger längre bak på tårna 3 t o m 5 än på stortån och "pektån".

Se bild
http://www.liv.se/page.jsp?node=2639


Thure
 
Och värre blir det……

bennys; sa:
Det är inte utan viss häpnad man ser den ena enkla varianten efter den andra dyka upp.

-------------------------------------------------

Även jag tilltalades av enkelheten i Robert Å:s koncept. Pratade med folk som körde åkermannare och fick positiva omdömen. Så mina ena glappare hade från början en utpräglad åkerman-touch. Jag upplevde dock ett behov av en distinktare styrning mellan grilla och känga över hela rörelsen. Jag ville också reducera det nötningsslitage som finns inbyggd i systemet. Så steg för steg kom mina grillor att anta den skepnad de har idag.

Och så….. vid en meckarträff i slutet av förra säsongen släppte Robban ett nytt, ännu ’friare’ koncept. Han hade skaffat en lädersko avsedd för modern tåbindning. Den längsgående styrkanalen i sulan passade in i en enkel styrning på grillans profil. Inget tåbeslag alls utan kängans tådel hölls på plats enbart av en terylenbandsslynga. Jag har inte sett grillan i aktion och Robban har inte redovisat den på hemsidan så jag vet inget om utfallet.

En kreativ herre denne Robert, med stor fallenhet för på-tvären-tänk.

Torbjörn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.