Mobiler på tur

pausch; sa:
Du avstår alltså från att ge några förslag på hur man skulle kunna förhindra att isoyckan på Mälaren för en vecka sedan skulle kunna upprepas.

Vill inte ge mig in i trollandet, men... Du tror inte det faktum att olyckan faktiskt inträffade kan medverka till att förhindra nya olyckor? Typ att ledare och deltagare vid en identisk situation (och hur sannolikt är det?) säger till sig själva och varandra: "Shit, det här är ju precis samma sak som den där olyckan för sju år sedan! Nu gäller det att hålla huvudet kallt så att det inte upprepas. Vi må vara försiktiga i vårt vägval."
 
Sarvi; sa:
"Shit, det här är ju precis samma sak som den där olyckan för sju år sedan! Nu gäller det att hålla huvudet kallt så att det inte upprepas. Vi må vara försiktiga i vårt vägval."

Förhoppningsvis. Men problemet är att förmågan att hålla huvudet kallt är svårt nedsatt i sådana situationer. Det är ju dessutom faktiskt värt att ta risker i dessa lägen - även om jag kan hålla huvudet kallt.
 
Sarvi; sa:
Vill inte ge mig in i trollandet, men... Du tror inte det faktum att olyckan faktiskt inträffade kan medverka till att förhindra nya olyckor? Typ att ledare och deltagare vid en identisk situation (och hur sannolikt är det?) säger till sig själva och varandra: "Shit, det här är ju precis samma sak som den där olyckan för sju år sedan! Nu gäller det att hålla huvudet kallt så att det inte upprepas. Vi må vara försiktiga i vårt vägval."

Jag hoppas det - och visst tror jag att det kommer att bli en sådan effekt åtminstone det första decenniet eller så. Sedan har det nog kommit till såpass många nya åkare som inte var med då det hände att minnet börjar förblekna.

Men att i en sådan situation som ledare säga "Vi må vara försiktiga i vårt vägval" innebär att, om det krävs, också kunna säga "Nä, jag vill inte att gruppen fortsätter här - vi måste ta den där omvägen som är X kilometer längre". Och det är då det blir riktigt svårt, om den som fått meddelandet inte skulle vilja acceptera detta. Plus att man i efterhand inte vet om gruppen hade klarat sig över via genvägen eller inte, eftersom man inte försökte.

Så den fråga jag ställde mig var: hur undviker man att hamna i en sådan situation överhuvudtaget? Är man fatalist kan man förstås säga: "det går inte" - men det kändes inte riktigt bra. I synnerhet inte som det faktiskt finns ett enkelt sätt: att stänga av mobilen då man är på isen. Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan. Och med en sådan inställning går det förstås inte att undvika risken för liknande situationer i framtiden.

En annan diskussion som bör föras är givetvis vilka risken en avstängd mobil eventuellt skulle kunna medföra - om riskerna vid avstängd mobil skulle visa sig vara är större än vid påslagen mobil bör mobilen förstås vara på. Men det är inte självklart vilket alternativ som är säkrast. Så diskussionen bör föras, men på ett seriöst sätt -- och då hör argument som "det är trevligt att få telefonsamtal", "det är ohyfsat att ha mobilen av", "mina anhöriga blir jätteoroliga om dom inte får tag på mig genast", etc, inte hemma i diskussionen.
 
pausch; sa:
Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan.

NEWSFLASH! Det är allas oinskränkta personliga rätt att helt själv bestämma när mobilen ska vara av och på. NEWSFLASH!

ps. ja, jag kunde inte hålla mig borta... ds.
 
öringen; sa:
pausch; sa:
Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan.

NEWSFLASH! Det är allas oinskränkta personliga rätt att helt själv bestämma när mobilen ska vara av och på. NEWSFLASH!

ps. ja, jag kunde inte hålla mig borta... ds.

...försök med det nästa gång du ska flyga nånstans... <g>
 
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan.

NEWSFLASH! Det är allas oinskränkta personliga rätt att helt själv bestämma när mobilen ska vara av och på. NEWSFLASH!

ps. ja, jag kunde inte hålla mig borta... ds.

...försök med det nästa gång du ska flyga nånstans... <g>

Oh shit, jag trodde vi pratade om långfärdsskridsko?? Snälla, gör dig inte dummare än du är :)

Nu kommer jag ihåg varför jag lämnade tråden....
[Ändrat av öringen 2006-02-06 kl 13:08]
 
pausch; sa:
Så den fråga jag ställde mig var: hur undviker man att hamna i en sådan situation överhuvudtaget? Är man fatalist kan man förstås säga: "det går inte" - men det kändes inte riktigt bra. I synnerhet inte som det faktiskt finns ett enkelt sätt: att stänga av mobilen då man är på isen. Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan. Och med en sådan inställning går det förstås inte att undvika risken för liknande situationer i framtiden.
Det finns flera saker som kan hända som gör att en grupp som helhet påverkas mentalt och att man måste planera om turen, kanske förkorta den. En kan vara ett sorligt telefonsamtal hemifrån, någon kan ramla och slå upp ett sår eller stuka en hand (skador som gör att man kan forsätta men inte som planerat), någon plurrar men kan tas upp snabbt. Man hittar en skadad person på isen (inte med i gruppen) eller plockar upp några andra ur en vak. Hur personer i gruppen, både den/de drabbade och andra, påverkas av det som sker beror på dagsformen och vilka erfarenheter man har med sig i den "mentala ryggsäcken".
Jag tror inte man garderar sig från att hamna i svåra situationer genom att stänga av mobilen, tyvärr. Om man tar bort en risk är jag inte heller säker på.
 
öringen; sa:
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan.

NEWSFLASH! Det är allas oinskränkta personliga rätt att helt själv bestämma när mobilen ska vara av och på. NEWSFLASH!

ps. ja, jag kunde inte hålla mig borta... ds.

...försök med det nästa gång du ska flyga nånstans... <g>

Oh shit, jag trodde vi pratade om långfärdsskridsko?? Snälla, gör dig inte dummare än du är :)

Nu kommer jag ihåg varför jag lämnade tråden....
[Ändrat av öringen 2006-02-06 kl 13:08]

Om nu rätten att ha mobilen på inte är så helt oinskränkt i övriga livet, varför skulle den vara det då man åker långfärdsskridsko?
 
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
öringen; sa:
pausch; sa:
Men denna idé visade sig frontalkrocka med mångas uppfattning om att det är deras oinskränkta personliga rätt att helt sjäva bestämma när mobilen ska vara av och på, och kompromissviljan var noll i den frågan.

NEWSFLASH! Det är allas oinskränkta personliga rätt att helt själv bestämma när mobilen ska vara av och på. NEWSFLASH!

ps. ja, jag kunde inte hålla mig borta... ds.

...försök med det nästa gång du ska flyga nånstans... <g>

Oh shit, jag trodde vi pratade om långfärdsskridsko?? Snälla, gör dig inte dummare än du är :)

Nu kommer jag ihåg varför jag lämnade tråden....
[Ändrat av öringen 2006-02-06 kl 13:08]

Om nu rätten att ha mobilen på inte är så helt oinskränkt i övriga livet, varför skulle den vara det då man åker långfärdsskridsko?

Jag gör ett nytt försök att lämna tråden, då du uppenbart väljer att låta dig själv framstå som mer korkad än vad du (troligen )är.
 
cykelstina; sa:
Jag tror inte man garderar sig från att hamna i svåra situationer genom att stänga av mobilen, tyvärr.

Självklart tar man inte bort alla risker att hamna i svåra situationer genom att stänga av mobilen. Men man tar i alla fall bort en sådan risk, och det borde vara bättre än att inte ta bort denna risk.

En sak som gör mobilrisken lite speciell är att den är så ny - den existerade inte för 10-15 år sedan.

Om man tar bort en risk är jag inte heller säker på.

Det är däremot en sak som bör diskuteras: är de risker som eventuellt introduceras av avslagen mobil större eller mindre än de risker vi tar bort?
 
öringen; sa:
Jag gör ett nytt försök att lämna tråden, då du uppenbart väljer att låta dig själv framstå som mer korkad än vad du (troligen )är.

Försök helst med ett något mer sofistikerat retoriskt knep nästa gång. Att smita undan argumentering genom att bara idiotförklara din meningsmotståndare håller inte.
 
Sker det färre olyckor vid skridskoåkning idag jämfört med innan mobilen blev var mans/kvinnas pryl, annat lika?

Jag kan tänka mig att just vid skridskoåkning kan man via mobilen snabbt få ett meddelande om var man inte ska åka. Vibrationssignal är då vettigt eftersom andra i samanhanget inte relevanta samtal också kan komma. Jag tycker det är helt störande med telefoner ute i naturen.

Personligen har jag alltid avskytt tanken på att vänja min omgivning vid att jämt vara nåbar via telefonen. Mycket skit har jag fått höra p.g.a. det, men det är ändå värt det. Nu har de flesta vant sig vid att det ofta är poänglöst att ringa på min mobil. Använder den ytterst sällan, och då endast när det är något specialfall vid arbete eller om jag ska träffa någon och det är osäkert om jag eller den kan hinna i tid för mötet.

Gillar inte alls dessa ringsignaler och denna envägskommunikation man får höra hela tiden på stan, i tunnelbana, på tåg och bussar och överallt. För mig är det en oförskämdhet att sitta och gapa i telefonen bredvid andra människor (just gapa är vanligt; människor tror de måste halvskrika genom mobilen för att bli hörda). Själv sysslar jag mest med vandringar och tycker det är underbart att slippa telefoner när man sticker ut på en vandring.

Jag tycker alltså inte det är var mans ensak om mobilens ringsignal ska vara på eller inte. Precis som vid andra aktiviteter som är störande för näsa, ögon, hörsel eller annat sinne får man väl ta hänsyn till vad omgivningen tycker?

En enda gång har jag tillåtit mobilanvändning i min kåta, och det var när vi hade en liten grabb på 11 år med oss och hans mormor var orolig och ville ha rapporter. Men det är undantaget som bekräftar regeln.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.