Mobiler på tur

Strykarräven; sa:
Kan denna (hetsiga) debatt appliceras på annat friluftsliv? Själv har jag mina skäl att ha telefonen på eller av beroende på när jag är ute, men kan det vara så att jag riskerar att dra på mig en släng av döden ifall jag har mobilen på nästa gång? Eller är det bara ni skridskoåkare som är så "living on the edge" att det är en säkerhetsrisk att ni har era mobiler påslagna?

Gäller detta med mobiler även annan kommunikation? Om t ex ledaren i en grupp (=den ende som "får" ha mobilen påslagen enligt förslaget) får ett svårt bud per tele, hur ska då han/hon meddela detta till färdkamraterna, utan att allt går åt pipan? Är det då ledarens ansvar att inte informera, dvs utsätta andra för "livsfara", att döma av hur tankarna har gått i denna tråd? Vad ska man undanhålla av hänsyn till de övriga deltagarnas hälsa?

Självklart skulle denna debatt kunna appliceras på annat friluftsliv. Klättring, dykning och grottkrypande är exempel på friluftsliv med risker. Jakt och pimpelfiske hör också dit.

Risker kan förstås aldrig helt elimineras - det bästa vi kan göra är att minimera dem. Det försvåras förstås av att vi egentligen inte vet hur stora riskerna är i olika scenarios - vi kan i bästa fall gissa, eller grovt uppskatta, risken. Till detta kommer att det är lätt att tycka "det där händer andra, men inte mig", och så tar man risker av bekvämlighetsskäl eller andra mindre tunga skäl. Skulle tro vi alla gör så rätt regelbundet i våra liv överhuvudtaget - och nästan alltid går det bra.

Om gruppen beslutar att ha en mobil på för att kommunicera med andra grupper, då kanske det bör vara någon annan än ledaren som sköter denna kommunikation, åtminstone i de fall då ingen annan i gruppen skulle kunna vara "vice-ledare" som skulle kunna ta över ifall ledaren faller ifrån av en eller annan orsak.
 
Metadiskussion

Tråden har sina poänger men ett tag hade jag bestämt mig för att den var hopplös.

Jag håller lite på bägge ytterligheterna.

Skönt att slippa ha mobilen på och kanske säkrare med hänsyn till att man spar på batteriet både ur köldsynvinkel och när det är dålig täckning och mobilen drar mycket kräm på att leta basstationer.

Å andra sidan så kan det vara vettigt att vara nåbar om de därhemma behöver min support om ett eller annat.

När jag leder så har jag mobilen på men det räcker ju inte alltid för att vara nåbar.

Thure
 
Det unika inslaget i denna diskussion är att nåbarheten skulle vara ett hot mot säkerheten.

I de andra fliluftsaktiviteter jag håller på med där säkerheten är en viktig faktor har jag aldrig hört argument i den riktningen. Det är rätt vanligt att täckningen är dålig och är det så dålig som ibland på fjällvandring, där man kanske vet att man inte kommer att ha signal under en dag och det kanske är en vecka tills man kan ladda; då är det ju en säkerhetsåtgärd att inte bara ha med ett extra batteri utan att även stänga av den när den inte fungerar. Fast det är ju en helt annan femma...

OK då, NU ska jag lämna denna tråd!
 
Mezzner; sa:
Det unika inslaget i denna diskussion är att nåbarheten skulle vara ett hot mot säkerheten.

Det beror på den unika olyckan för en vecka sedan på Mälaren - den första inom SSSK (och som det verkar inom organiserad skridskoåkning i Sverige överhuvudtaget) som krävt dödsoffer - och att det var ett mobilbesked om en närståendes sjukdom som fick gruppen att ta den ödesdigra genväg den sedan tog. Hade detta mobilbesked inte kommit, då hade olyckan högst troligt inte inträffat.

Så nu vet du orsaken till det unika inslaget i denna diskussion. Före olyckan kunde ingen (mig själv inräknad) föreställa sig att en påslagen mobil skulle kunna vara en säkerhetsrisk.


I de andra fliluftsaktiviteter jag håller på med där säkerheten är en viktig faktor har jag aldrig hört argument i den riktningen. Det är rätt vanligt att täckningen är dålig och är det så dålig som ibland på fjällvandring, där man kanske vet att man inte kommer att ha signal under en dag och det kanske är en vecka tills man kan ladda; då är det ju en säkerhetsåtgärd att inte bara ha med ett extra batteri utan att även stänga av den när den inte fungerar. Fast det är ju en helt annan femma...

OK då, NU ska jag lämna denna tråd!
 
pausch; sa:
Så nu vet du orsaken till det unika inslaget i denna diskussion. Före olyckan kunde ingen (mig själv inräknad) föreställa sig att en påslagen mobil skulle kunna vara en säkerhetsrisk.
Bra Paul, tala då om för mig vilka uppgifter färdledaren (=den ende som får ha påslagen mobiltelefon utan att ha trillat i spa't) får vidarebefordra till sina färdkamrater? Dåliga nyheter ska alltså sparas till efter turen? Är det annars färdledarens fel om någon skrinnar iväg efter att via färdledaren ha fått ett dåligt besked via mobiltele?

Och tanken att detta är något som helt exklusivt borde börja gälla inom långfärdsskridskoföreningar men inte inom andra (frilufts-)aktivitetsgrupper, eftersom det där inte skett några liknande (dokumenterade) olyckor ännu, är helt fantastisk!

Ta istället reda på hur många dödsfall som är relaterade till mobiltelefoner i trafiken, och gör en insats där!
 
Strykarräven; sa:
pausch; sa:
Så nu vet du orsaken till det unika inslaget i denna diskussion. Före olyckan kunde ingen (mig själv inräknad) föreställa sig att en påslagen mobil skulle kunna vara en säkerhetsrisk.
Bra Paul, tala då om för mig vilka uppgifter färdledaren (=den ende som får ha påslagen mobiltelefon utan att ha trillat i spa't) får vidarebefordra till sina färdkamrater? Dåliga nyheter ska alltså sparas till efter turen? Är det annars färdledarens fel om någon skrinnar iväg efter att via färdledaren ha fått ett dåligt besked via mobiltele?
Tanken var väl att de anhöriga skulle skicka SMS eller tala in på mobilsvar på mottagarens mobil, inte att de anhöriga skulle ringa färdledaren istället, och definitivt inte att färdledaren skulle bli nån slags telefonväxel för hela gruppen! Och då uppstår ju inte ditt hypotetiska problem.

Annars gäller väl den regeln att om någon självmant avviker från gruppen så är det alltid på eget ansvar.

Och tanken att detta är något som helt exklusivt borde börja gälla inom långfärdsskridskoföreningar men inte inom andra (frilufts-)aktivitetsgrupper, eftersom det där inte skett några liknande (dokumenterade) olyckor ännu, är helt fantastisk!
Visst vore det en helt "fantastisk" tanke om olika aktiviteter med liknande risknivåer skulle behandlas så olika - men det var du som framförde den tanken, inte jag.

Ta istället reda på hur många dödsfall som är relaterade till mobiltelefoner i trafiken, och gör en insats där!
I flera länder i Europa är det redan förbjudet att prata i mobiltelefon - med eller utan handfree - om man samtidigt kör bil. Sverige har inte infört någon sådan lag - vilket egentligen är lite märkligt med tanke på allt prat om den s.k. "nollvisionen".

Men det är som sagt intressant med alla dessa hätska reaktioner så fort man skriver att man kanse inte alltid bör ha mobilen påslagen. Det jag gjorde i inlägger du kommenterade var att förklarade för Mezzner varför detta unika inslag i denna diskussion uppkommit. Varpå du genast hugger och kräver att jag ska formulera något slags detaljerat reglemente för hur mobiler ska få användas - och om jag gjorde detta, då skulle du givetvis börja kritisera ett antal detaljer där, eller hur?

Så jag ska istället ställa en motfråga till dig: eftersom du så bestämt motsätter dig avslagna mobiler på isturer, har du något bättre förslag på hur vi ska se till att en olycka likt den på Mälaren för en dryg vecka sedan inte ska hända igen?
 
Paul:
a) Det intressanta med att jämföra med andra friluftsaktiviteter är att det visar hur löjeväckande din idé är. Men, vi kanske ska vänta med en liknande regel tills det "hänt något" inom någon annan aktivitet?

Vad jag menar är att riskbedömningen är snedvriden. Det är en mycket märklig inställning att man inte ska få kommunicera via mobiltelefon under aktivitet, under förevändningen att någon skulle kunna fatta ett felaktigt beslut utifrån det som sagts på telefonen. Hur många felaktiga beslut har fattats för att man inte haft en telefon tillgänglig? Skillnaden är att där saknas det data på hur många som dött/skadats/utsatts för risk, och därför väljer du att låtsas som att risken inte finns! Det tycker jag är fantastiskt!

b) Och, på din fråga hur just jag skulle instifta mina regler: Det som skett är beklagligt. Långfärdsskridsko är en riskabel aktivitet, vilket skulle bevisas. Den ökade populariteten leder till fler olyckor, en del skulle kunnat undvikas och en del kan man inte undvika. Är lf-skridsko en aktivitet som fått för måna ovana utövare som inte klarar riskbedömningen, eller är det omöjligt även för en garvad åkare att helt undvika den här typen av olyckor?

Inom klättringen har det arbetats mycket med säkerhet efter att intresset för klättring ökat, samma har börjat synas inom dykningen. Oftast, men inte alltid, handlar olyckor om risker som tagits och där riskerna sedan visade sig vara för stora. Vi kan inte avstå från allt som är farligt, men vi kan undvika det som är alldeles för farligt.

c) Även om jag inte åker skridsko, men väl pimplar en hel del, så har jag funderat mycket på de isar jag travat runt på (eftersom fisket är bäst senvår och tidig höst). Jag har aldrig plurrat, och de gånger jag tagit risken, har det varit på grunt (<1 m) vatten, och med kamrater i närheten. Om min mobil ringde och jag fick ett sådant besked att jag tog en ny stor risk och gick igenom, så är det inte telefonen jag skulle klandra. Jag får säkert påhopp för detta uttalande, men jag skulle klandra mitt eget omdöme.

Samma sak i vardagen: Om någon ringer mig på arbetet och berättar att min sambo blivit akut sjuk, och jag sätter mig i bilen för att blåsa ned till akuten och längs vägen krockar med en tall; var det då telefonens fel? Ska vi förbjuda telefoner på jobbet? Ha dem avslagna och läsa av våra SMS/telesvar efter arbetsdagens slut? Detta sista stycke är min poäng, den kan tåla att läsas igen.

Jag varken kan eller tänker uttrycka detta tydligare än såhär, och lämnar härmed tråden.
 
Strykarräven; sa:
Du avstår alltså från att ge några förslag på hur man skulle kunna förhindra att isoyckan på Mälaren för en vecka sedan skulle kunna upprepas.

Samma sak i vardagen: Om någon ringer mig på arbetet och berättar att min sambo blivit akut sjuk, och jag sätter mig i bilen för att blåsa ned till akuten och längs vägen krockar med en tall; var det då telefonens fel? Ska vi förbjuda telefoner på jobbet? Ha dem avslagna och läsa av våra SMS/telesvar efter arbetsdagens slut? Detta sista stycke är min poäng, den kan tåla att läsas igen.
I det fallet finns faktiskt flera andra alternativ. Jag skulle i en sådan situation använda ett annat transportmedel än den egna bilen. T.ex. ta en taxi, eller be nån jobbarkompis köra bilen åt mig, med mig själv som passagerare. Att sätta sig och köra bil omedelbart efter det man har fått ett sådant meddelande är lika olämpligt som att köra då man är mycket trött, eller då man dryckit ett eller två glas vin. Och det är förarens ansvar att avstå från att köra då han inte är lämplig som förare.

Ute på isen finns sällan några alternativa transportmedel - där måste man ta sig i land över isen. Och befinner man sig på ett lurigt isparti kräver det full koncentration av åtminstone ledaren, och egentligen av alla åkarna.
 
I besvärliga situationer

tvingas man fatta beslut. Beslutet kan vara "rätt", men ändå leda till beklagliga konsekvenser.

Jag tycker det verkar som om färdledaren fattade ett beslut som liknar det Paul önskar i sitt senaste inlägg. En deltagare får ett omskakande beslut och bestämmer sig för att ta den snabbare vägen hem. Färdledaren kommer fram till att personen är för omskakad för att åka själv, varför det är bättre att hela gruppen hjälps åt att finna en säker väg.

Det var säkert rätt beslut då ingen förolyckats vid gruppåkning, men då risken för en ensam person med just då dåligt omdöme bör vara rätt stor. Denna gång blev konsekvenserna värre, men nästa gång kan det vara tvärt om.

Om vi följer Pauls idé och inte talar om för en person att hans nära har några timmar kvar. Om personen blir så deprimerad över att inte komma hem i tid att han/hon begår självmord. Var det beslutet att stänga av telefonen som orsakade ett onödigt dödsfall? Nej naturligtvis inte - vi kan inte ta ansvar för andras beslut/reaktioner!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.