Bättre och säkrare klädsel?

Här finns bild på Fladen

Men hur pass bekväm är en sådan dräkt att röra sig i. Du ser väl inte ut som på bilden Björn postade tidigare i tråden? FÖr då lär det inte bli några längre turer...

[/QUOTE]

Se den själv här

http://www.fladenfishing.se/Servlet


Det längsta jag åkt med den är mellan skarholmen och kungsängen ca 4,5 mil, tycker den är bekväm bortsett från att den andas dåligt förståss. Den är överdimensionerad i midjan tycker jag, men vad jag förstått finns den även som byxa + jacka vilket iof borde innebära att säkerheten minskar.

Mikael
 
Re: Här finns bild på Fladen

Den jag har väger mindre än 2 kg (Flytoverall 840)
så det är inget problem brukar ha den med mig som ombyte i vanliga fall eftersom att det går extremt enkelt och fort att ta på sig. tar däremot mycket plats i väskan så det krävs en stor väska.

Mikael
 
Är ni seriösa - åka i våtdräkt??? Då är vi verkligen inne på extremsport. För oss andra som vardagsåker kan ylle inunder och som mellanlager inte nog rekommenderas. Värmer också i vått tillstånd. Lätt att ta av och dra på, också den som är stel, är blöt eller har ont. Den nedkylde och våte blir snabbt varm igen. Coolhetsfaktor noll. Nyhetsfaktor noll.Men funktionellt. Lösa muddar (pulsvärmare) är bra.
 
Ytbergare?

Kan man inte anlita en ytbergare som hänger efter strax bakom och är beredd att dra upp en i en sele så fort det börjar knaka i isen?


peter
 
Seglaren; sa:
Man ska ju inte tro att man har sinnesnärvaro och tid att snörpa åt kring handleder och fötter när man väl plurrat, det måste vara gjort innan eller ske automatiskt när man hamnar i vattnet. Finns ju vattenlösliga tabletter som kan utlösa en mekanism (se uppblåsbara flytvästar) som kanske kan fylla en funktion?

Lösa armband av uppblåsbart material...antingen med den makanismen du nämner eller gaspatron som man utlöser själv...ingen hitt att ha gring halsen dock...
 
Seglaren; sa:
öringen; sa:
Jag tror att vanliga friluftskläder är det bästa faktiskt.

Tror säger du. Är det därför isfiskare och båtfolk vintertid har flytoverall/överlevnadsdräkt på sig?

Nej, det har flytoverall/överlevnadsdräkt för att de inte behöver röra på sig lite mycket som skridskoåkare och därmed kan ha varmare kläder på sig.

CEN; sa:
Är ni seriösa - åka i våtdräkt??? Då är vi verkligen inne på extremsport. För oss andra som vardagsåker kan ylle inunder och som mellanlager inte nog rekommenderas. Värmer också i vått tillstånd. Lätt att ta av och dra på, också den som är stel, är blöt eller har ont. Den nedkylde och våte blir snabbt varm igen. Coolhetsfaktor noll. Nyhetsfaktor noll.Men funktionellt. Lösa muddar (pulsvärmare) är bra.

Kan bara instämma.
[Ändrat av öringen 2006-02-01 kl 13:36]
 
CEN; sa:
Är ni seriösa - åka i våtdräkt??? Då är vi verkligen inne på extremsport. För oss andra som vardagsåker kan ylle inunder och som mellanlager inte nog rekommenderas. Värmer också i vått tillstånd. Lätt att ta av och dra på, också den som är stel, är blöt eller har ont. Den nedkylde och våte blir snabbt varm igen. Coolhetsfaktor noll. Nyhetsfaktor noll.Men funktionellt. Lösa muddar (pulsvärmare) är bra.

Kan bara instämma.
[Ändrat av öringen 2006-02-01 kl 13:36]

Jo, jo visst låter det galet men ta det för vad det är, fritt spånande kring ideér hur man bättre rustar sig för att klara en plurrning som kanske drar ut på tiden. Principen med våtdräkt är ju suverän och att försöka efterlikna det på den vanliga klädseln alternativt finna smidig "flytoverall" eller liknande kan ju inte vara fel. Visst finns det en gräns för vad man tål att spöka ut sig i för att man ska tycka att det är värt det. Men fram med fler alternativ och provbada gärna i full mundering med ylle, våtdräkt, torrdräkt osv och känn efter själva vad som känns mest rätt efter 20-40 minuter i vattnet.

Det är naturligtis upp till var och en att utrusta sig men i en grupp har man ett ansvar och med dålig utrustning utgör man en fara för andra som måste riskera mer för att tiden är en kritisk faktor.

Och som småbarnsförälder måste jag säga att min syn på risktagande ändrats markant från tiden som singel. Jag har inte längre det största ansvaret inför mig sjölv utan mina barn som jag ser det och då ligger det i sakens natur att söka bättre lösningar.

Det jag är ute efter är att fölänga tidsfristen, med eller utan våtdräkt vad det sedan slutar i vet jag inte. Kanske finns det inga bättre alternativ än vanliga friluftskläder?

CEN; sa:
....Lösa muddar (pulsvärmare) är bra.

Vad är det för något?
 
Rätta mig om jag har fel, men tanken med långfärdsskridsko är väl att den ska utövas på ovansidan av isen? Inrikta istället övningar, utbildning och tankemöda på hur man undviker att hamna i spat, och hur man undviker att ligga där trettio minuter, och hur man undviker att hela gruppen plurrar. Att börja med räddningsdräkter etc är att angripa riskminimeringsproblematiken från fel håll.

Enligt min ringa mening.
 
Att få barn ändrar ens säkerhetsmedvetande i grunden, det håller jag med dig om. Och öppet spånande är bra.
Dock vet jag hur min man ser ut när han tar av sig våtdräkten...Så just det tror jag inte är nån bra idé.

Pulsvärmare är stickade lösa (ylle-)muddar. Resår- eller slätsticka en yllelapp som är lagom stor för att täcka handleden + handen till lillfingrets början + en bit av underarmen. Sy ihop till ett rör. Bra när man fryser, bra när man behöver göra något med fingrarna. Så ute att det nästan är inne (i alla fall bland tonåringar med konstnärliga böjelser i Stockholm).


Pulsvärmare är
 
Ökar möjligheten till skridskoåkning

Alla har vi en minimigräns för hur säkert det ska vara att åka skridskor, med flytoveral kan man åka när den gränsen är passerad om man verkligen älskar friluftslivs så är det således en god investering då det utökar möjligheteerna.

Det är givetvis ointressant ifall fiskare eller båtfolk har det. Man ska ha det för att det underlättar skridkoåkningen vad gäller säkerhet, ifall andra eller vilka andra som har det är totalt irrelevant efetrsom det inte påverkar nyttovärdet för gällande ändamål. Jag föredrar att själv testa någonting och sedan utvärdera det inviduellt, det verkar som många här resonerar som så att man först måste låta det bli en trend och se ifall andra gillar det först.

Mikael
 
Torrdräkt

Intressant diskussion. Från min horisont (främst berg och flytande hav, något is) så är säkerhet inte något bekvämt, utan något man lägger till. En klätterhjälm, en helkroppssele, flytvästen etc. är inte kända för att vara jättebekväma, utan för att de höjer säkerheten. Visst finns de det som klättrar solo utan någon livlina alls, oftast för det känns friare och är bekvämare, men det är en riskexponering som de flesta inte vill utsätta sig för.

Havskajakpaddling sker till viss del i torrdräkt, t.ex. av typen: http://www.kajak.dk/Kajaktilbehr/Stikine.htm . Det finns även separata jackor och byxor, t.ex. http://www.kajak.dk/Kajaktilbehr/akelaplus.jpg . Och de har tillräcklig rörlighet för att det skall fungera bra att paddla i, vilket borde gå att åka skridskor i också. Att man blir lite fuktig av ansträngningen är ingen fara eftersom man håller sig varm. Lika bekvämt som "vanliga" kläder blir det inte, men som sagt, säkerhet kostar ibland bekvämlighet.
 
Förtydligande

Flytoveralen sitter ej tätt mot kroppen som en vanlig våtdräkt utan har ett lager av neopren inbyggt, och är i min mening bekväm att åka skridskor i.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...